مذاکرات جدی اپل برای تصاحب کسب‌وکار تولید مودم‌های 5G اینتل

سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اپل برای تصاحب کسب‌وکار تولید مودم‌های 5G مخصوص گوشی‌های هوشمند با اینتل مذاکره می‌کند. این معامله می‌تواند سود یک میلیارد دلاری را عاید اینتل کند.
تبلیغات

گفته می‌شود اپل در حال انجام مذاکراتی جدی با اینتل با هدف خرید احتمالی کسب‌وکار تولید مودم‌های این شرکت است. به‌گفته‌ی منابع آگاه، این مذاکرات در مراحل پیشرفته‌ای قرار داد و این معامله می‌تواند یک میلیارد دلار ارزش داشته باشد. این فروش احتمالی شامل مجموعه پتنت‌های مودم‌های گوشی‌های هوشمند اینتل و تمامی مجموعه‌ها و قسمت‌های وابسته به این کسب‌وکار است.

به‌گزارش وال‌استریت ژورنال، سال گذشته مذاکرات به‌صورت متناوب پیگیری شده است، ولی به‌خاطر دعوای حقوقی رخ‌داده بر سر پرداخت حق استفاده از فناوری بی‌سیم میان اپل و رقیب دیرینه‌اش، کوالکام، گفتگوها مدتی متوقف شده بود. بااین‌حال، اینتل دعوت‌هایی را از شرکت‌های دیگری برای فروش کسب‌وکار تولید مودم خود دریافت کرده بود که همین مسئله اپل را وادار به ادامه‌ی گفت‌وگوها کرد. اینتل در اردیبهشت ماه اعلام کرده بود که قصد دارد از بازار تولید مودم‌های 5G برای گوشی‌های هوشمند خارج شود و دلیل آن را نیز نبود آینده‌ی روشن و سودده برای این کسب‌وکار اعلام کرده بود.

اپل همواره یکی از نامزدهای خرید چنین تراشه‌هایی بوده است که برای آیفون‌های مجهز به فناوری 5G گزینه‌ی مناسبی هستند. گفته می‌شود، درحالی که انتظار عرضه‌ی این پردازنده‌ها تا سال ۲۰۲۰ وجود نداشت، اینتل در فرایند تولید و توسعه‌ی آن‌ها با مشکلاتی نظیر کاهش عمر باتری و داغ شدن آن رو‌به‌رو شده بود.

هنوز این خرید قطعی نیست و ممکن است که گفتگوها به بن‌بست بخورد و هیچ تضمینی برای فروش کسب‌وکار تولید مودم اینتل وجود ندارد. بااین‌حال، اگر اپل موفق به تصاحب این شرکت شود، می‌توان آن را تصمیمی مهم و استراتژیک برای آن به حساب آورد.

مودم 5G اینتل

تصمیم اینتل برای انصراف از تولید تراشه‌های مودم 5G اپل را با مشکلی جدی مواجه می‌کند؛ چراکه در این صورت، کوالکام تنها تأمین‌کننده‌ی تراشه‌های آیفون برای اپل خواهد بود. از آنجایی که اپل همواره در گذشته درگیر مسائل و دعواهای حقوقی با کوالکام بر سر حق فروش و استفاده از قطعات بوده، مطمئنا تمایلی برای اتکای کامل به این شرکت برای تأمین قطعات مورد نیاز خود ندارد.

اپل با بدست آوردن پتنت‌ها و مجموعه‌های مرتبط با تراشه‌ها و مودم‌های 5G می‌تواند سال‌های زیادی را در توسعه‌ی این فناوری صرفه‌جویی کند. ممکن است این تیم نهایتا مجموعه‌ی توسعه‌دهنده‌ی جدیدی را در سن دیگو تشکیل دهند. گفته می‌شود اپل مهندسانی را برای فعالیت در این شرکت جدید استخدام کرده است و انتظار می‌رود ۱۲۰۰ کارمند در محل جدید این شرکت مشغول به‌کار شوند.

شاید بپرسید سود اینتل در این معامله چیست؟ همان‌طور که می‌دانید این شرکت قبلا برنامه‌ی خود برای تولید مودم 5G رها کرده بود؛ بنابراین با انتقال این واحد به یک کسب‌وکار دیگر می‌تواند هزینه‌های عملیاتی خود را کاهش دهد.

بنابه گزارش منابع ناشناس، اینتل سالیانه یک میلیارد دلار در بخش گوشی‌های هوشمند ضرر می‌دهد که بهتر است این هزینه برای توسعه‌ی راه‌حل‌های مبتنی بر ابر و دیتاسنترها انجام شود و به‌عنوان برنامه‌های جایگزینی برای ورود به صنعت 5G به کار گرفته شود. اینتل و اپل طی هفته‌ی آینده آخرین گزارش سود و زیان خود را منتشر خواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات