اپل برای توافق با کوالکام، احتمالا ۶ میلیارد دلار به این شرکت پرداخت کرده است

جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹
مطالعه 2 دقیقه
رقم پرداختی اپل به کوالکام برای حاصل‌شدن توافق با این شرکت، ۶ میلیارد دلار تخمین زده شده است. این توافق چند روز پیش به‌شکلی غیرمنتظره حاصل شد.
تبلیغات

توافق بین اپل و کوالکام که تمامی پرونده‌های حقوقیِ درحال‌جریان در ارتباط با ماجرای پتنت‌ها را برای همیشه بست، ظاهرا برای اپل ۶ میلیارد دلار هزینه‌بر بوده است. اپل ظاهرا افزون بر این مبلغ، باید به‌ازای هر آیفونی که طبق گفته‌های کوالکام پتنت‌های این شرکت را نقض کرده، ۹ دلار به این شرکت سازنده‌ی تراشه بپردازد. 

روز سه‌شنبه‌ی گذشته بود که اپل و کوالکام پس از مدت‌ها تنش بر سر نقض پتنت، تصمیم گرفتند به دعوای حقوقی‌شان پایان دهند و با یک‌دیگر توافق کنند. در اطلاعیه‌های رسمی منتشره، از مبلغ پرداختی اپل به کوالکام سخنی به‌میان نیامده بود. بااین‌حال اخیرا محققان مؤسسه‌ی UBS در یادداشتی جدید مدعی شده‌اند که کوالکام توانسته از این توافق، سود کلانی بکند.

UBS می‌گوید یکی از دلایل حاصل‌شدن توافق یادشده، این بوده که اپل می‌دانسته برای تأمین مودم‌های 5G به‌منظور استفاده در آیفون‌های سال ۲۰۲۰، به‌مشکل بر می‌خورد. از همین‌رو کوپرتینویی‌ها تصمیم گرفتند ضمن توافق با کوالکام، از مودم‌های ساخت این شرکت برای دستیابی به آیفون فایو جی بهره بگیرند. عدم دستیابی به فناوری فایو جی در سال ۲۰۲۰، می‌توانست اپل را حسابی تحت‌فشار قرار دهد.

گرچه کوالکام ترجیح داده در مورد مبلغ دریافتی از اپل حرفی نزند و آن را محرمانه نگه دارد، اما ظاهرا این شرکت توانسته پول خوبی را به‌جیب بزند. مؤسسه‌ی UBS می‌گوید افزون بر ۶ میلیارد دلار یادشده، اپل باید به‌ازای هر آیفون فروخته‌شده، ۸ تا ۹ دلار به کوالکام پرداخت کند. محققان UBS به‌طور کلی نتیجه‌ی توافق را یک «نتیجه‌ی عالی» برای کوالکام به‌شمار می‌آورند و می‌گویند این شرکت در ابتدا پیش‌بینی می‌کرده به‌ازای هر دستگاهِ فروخته‌شده، نهایتا ۵ دلار از اپل دریافت کند.

توافق حاصل‌شده بین اپل و کوالکام، اینتل را مجاب کرد از دنیای مودم‌های موبایلی کناره‌گیری کند. بازگشت کوالکام به زنجیره‌ی تأمین مودم آیفون‌های اپل در سال ۲۰۲۰، هر دو شرکت را منتفع خواهد کرد. درضمن آن‌طور که بسیاری از تحلیلگران می‌گویند، این توافق بیش از هر کس دیگری، برای کاربران اپل مفید خواهد بود

دیدگاه شما کاربران زومیت در این زمینه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات