کالرایز؛ سرویسی که با استفاده از هوش مصنوعی، تصاویر سیاه‌و‌سفید را رنگی می‌کند

یک‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
کالرایز یک سرویس مبتنی بر وب است که از مدتی پیش راه‌اندازی شده و به‌صورت کاملا رایگان می‌تواند تصاویر سیاه‌و‌سفید را با اتکا بر هوش مصنوعی، به تصاویر رنگی تبدیل کند.
تبلیغات

مهندسین سنگاپوری مدتی پیش به‌صورت رسمی وب‌سایت Colourise.sg را راه‌اندازی کردند. کالرایز که درواقع سرویسی مبتنی بر وب است، توانایی این را دارد که با بهره‌گیری از هوش مصنوعی متکی به یادگیری عمیق، تصاویر سیاه‌و‌سفید را رنگی کند.

جالب اینجا است که کار با وب‌سایت موردبحث هیچ‌گونه مهارت فنی لازم ندارد و سرویس‌ این سایت به‌صورت رایگان ارائه می‌شود. درضمن، تبدیل تصاویر سیاه‌و‌سفید به تصاویر رنگی در عرض تنها چند ثانیه صورت می‌پذیرد و نتیجه‌ی کار به‌شما نشان داده می‌شود. نتایج به‌دست‌آمده نیز در اغلب مواقع، بسیار واقع‌گرایانه و جالب به‌نظر می‌رسند. 

سرویس کالرایز

پرستون لیم، یکی از مهندسینی که روی این پروژه کار کرده، می‌گوید یکی از اهداف اصلی او تیمش برای طراحی سرویس کالرایز، رنگی‌کردن تصاویر تاریخی سیاه‌و‌سفید مربوط‌به کشور سنگاپور بوده است. جالب است بدانید که سرویس کالرایز از جوانبی با دیگر سرویس‌های مشابه مبتنی بر هوش مصنوعی نظیر Algorithmia تفاوت دارد. 

البته این سرویس با برخی محدودیت‌ها نیز رو‌به‌رو است؛ برای مثال، کاربر نمی‌تواند خودش رنگ بخش‌های مختلف تصویر را مشخص کند. این یعنی نتیجه‌ی نهایی ممکن است در اغلب مواقع، واقع‌گرایانه به‌نظر برسد؛ اما این احتمال وجود دارد که رنگ‌های آن با رنگ‌های حقیقی سوژه، تفاوت داشته باشد.

طبق اطلاعات منتشرشده از سوی دست‌اندرکاران این پروژه، سرویس کالرایز با تصاویری که وضوح بالایی دارند و در آن‌ها سوژه‌هایی نظیر انسان یا مناظر طبیعی وجود دارد، بهتر کار می‌کند. این سرویس تحت‌وب دارای یک پایگاه داده‌ی بزرگ است و براساس اطلاعات موجود در آن، می‌تواند اشیاء موجود در تصاویر را تشخیص دهد و آن‌ها را رنگی کند.

سرویس کالرایز

اگر در تصویری، یک شیء وجود داشته باشد که هوش مصنوعی کالرایز نتواند آن را شناسایی کند، ممکن است نتیجه‌ی نهایی چندان واقع‌گرایانه نباشد. با مراجعه به این مقاله در وب‌سایت مدیوم، می‌توانید به برخی نتایج به‌دست‌آمده ازطریق این سرویس، دسترسی پیدا کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات