J.Flex، نخستین باتری منعطف دنیا، در نمایشگاه CES 2019 معرفی شد

یک‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
در آستانه‌ی آغاز نمایشگاه CES 2019، نخستین باتری انعطاف‌پذیر دنیا با نام J.Flex معرفی شده است. این باتری می‌تواند نحوه‌ی طراحی پوشیدنی‌ها را وارد مرحله‌ی جدیدی کند.
تبلیغات

Jenax، شرکت کره‌ای فعال در حوزه‌ی فناوری، در آستانه‌ی آغاز رسمی نمایشگاه CES 2019 در لاس‌وگاس، مدعی شده توانسته نوعی باتری واقعا منعطف تولید کند. به‌گفته‌ی این شرکت، باتری یادشده درحقیقت نخستین باتری انعطاف‌پذیر دنیا است و انقلاب مهمی در صنعت گجت‌های پوشیدنی و نیز حوزه‌ی اینترنت اشیاء می‌تواند به‌راه بیندازد.

این باتری که با نام J.Flex شناخته می‌شود،‌ درحالی معرفی شده که هنوز حدودا یک روز تا آغاز سی‌ئی‌اس ۲۰۱۹ فاصله داریم. شرکت Jenax قصد دارد از این نمایشگاه بزرگ به‌عنوان بستری به‌منظور نمایش جدیدترین فناوری‌هایش استفاده کند و آن‌ها را درمعرض دید بازدیدکنندگان قرار دهد.

Jenax قصد دارد چهارشنبه‌ی همین هفته و درخلال برگزاری اجلاس سلامت دیجیتال در CES 2019، جزئیات مربوط به نحوه‌ی کارکرد این باتری نوآورانه را شرح دهد. نخستین نسل از باتری‌های منعطف این شرکت به‌طور ویژه برای دستگاه‌های پزشکی طراحی و تولید شده است؛ بااین‌حال می‌توان از آن در برخی از محصولات الکترونیکی مصرفی مرسوم نظیر گوشی‌های هوشمند نیز استفاده کرد. 

این باتری جدید از این‌جهت درخورتوجه و انقلابی است که ضمن منعطف بودن، همچنان از سلول‌های لیتیوم‌یونی بهره می‌گیرد و این موضوع یعنی هزینه‌های مربوط به تولید آن قرار نیست نسبت به نسل فعلی باتری‌ها، چندان دست‌خوش تغییر شود. 

J.Flex باتری انعطاف‌پذیری به‌شمار می‌آید و به‌راحتی خم‌کردنی است؛ ازاین‌رو، به تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی مصرفی امکان می‌دهد که بدون روبه‌رو‌شدن با مشکلات فعلی در زمینه‌ی باتری، محصولات‌شان را تولید کنند. یکی از این مشکلات بی‌شک به ضخامت دستگاه‌ها مربوط می‌شود؛ مشکلی که این باتری انعطاف‌پذیر تاحدزیادی آن را حل می‌کند.

J.Flex به‌سادگی در محفظه‌هایی جای می‌گیرد که فضای زیادی ندارند. این باتری ضمن اشغال فضای کمتری درمقایسه‌با باتری‌های لیتیوم‌یونی فعلی، قدرت و عملکردی در حدواندازه‌ی آن‌ها ارائه می‌دهد و از همه‌ مهم‌تر، اگر امنیتش بیشتر از باتری‌های لیتیوم‌یونی مرسوم نباشد، قطعا کمتر نیست. 

طراحی انعطاف‌پذیر باتری شرکت Jenax به شرکت‌های مختلف امکان می‌دهد بیشتر از قبل روی ویژگی‌های مهمی مثل راحتی و ارگونومی دستگاه‌هایشان تمرکز کنند تا از این طریق تجربه‌ی کاربری بهتری به مشتریانشان ارائه دهند. در هنگام برگزاری کنفرانس این شرکت در CES امسال، نمایندگانی از شرکت‌های فیلیپس و Abbott و Johnson & Johnson حضور پیدا خواهند کرد. گفتنی است شرکت‌های یادشده سرمایه‌گذاری‌های درخورتوجهی در حوزه‌ی سلامت دیجیتال انجام داده‌اند.

اولین باتری منعطف دنیا / باتری Jenax J.Flex
اولین باتری منعطف دنیا / باتری Jenax J.Flex

باتری Jenax این توانایی را دارد تا به‌عنوان منبع تغذیه‌ی گوشی‌های هوشمند امروزی استفاده شود؛ نه‌تنها به‌عنوان پاوربانک بسیار حمل‌شدنی، بلکه به‌عنوان منبع اصلی انرژی. سامسونگ از مدت‌ها پیش کار روی گوشی هوشمند تاشدنی خود را آغاز کرده و احتمالا طی ماه‌های آتی، به‌صورت کامل آن را رونمایی خواهد کرد. براساس گزارش‌های غیررسمی اخیر، کره‌ای‌ها در محصولشان از باتری منعطف استفاده کرده‌اند. این باتری که احتمالا ازلحاظ کارایی شبیه همین باتری J.Flex خواهد بود، ظاهرا آن را Samsung SDI طراحی و تولید کرده است.

باتری‌های انعطاف‌پذیر به‌ویژه باتری‌هایی که امکان رول‌کرد‌نشان وجود دارد، چیزی بیشتر از نمونه‌ای مفهومی هستند و زمان حضور آن‌ها در بازار نمی‌تواند چندان دور باشد. سامسونگ حدودا نیم دهه است که در جاهای مختلف نمونه‌های اولیه‌ی باتری انعطاف‌پذیر را نمایش می‌دهد. شایعه شده باتری قرارداد‌شده در گلکسی F سامسونگ (نام غیررسمی) بیش از ۳٬۰۰۰ میلی‌آمپرساعت ظرفیت دارد.

ال‌جی، هواوی، شیائومی، اوپو و چندین شرکت مطرح دیگر فعال در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند از مدتی قبل، ساخت دستگاه‌های تاشدنی را تأیید کرده‌اند. البته، فعلا مشخص نیست که آن‌ها قصد دارند برای محصولشان از باتری چه شرکتی استفاده کنند. ازآنجایی‌که به‌نظر می‌رسد دستگاه‌های تاشدنی قرار است آینده‌ی گوشی‌های هوشمند را تشکیل دهند، باتری J.Flex قطعا می‌تواند حضور مهمی در این بازار بزرگ داشته باشد.

اولین باتری منعطف دنیا / باتری Jenax J.Flex

باتری‌های انعطاف‌پذیر به‌غیر از حوزه‌‌های موبایل و اینترنت اشیاء،‌ در محصولات دیگری نظیر نوت‌بوک‌ها می‌توانند به‌کار گرفته شوند. این کار باعث خواهد شد سازندگان نوت‌بوک‌ها به‌جای اختصاص‌دادن فضای زیادی به باتری، به قراردادن قطعات سخت‌افزاری دیگری در محصولاتشان مشغول شوند و خیالشان از بابت فضای باتری راحت باشد. حتی گوشی‌های هوشمند تانشدنی معمولی نیز می‌توانند از مزیت‌های مهم چنین باتری‌هایی بهره گیرند. درهرصورت با گذر زمان، بیشتر درباره‌ی این نوع باتری‌ها خواهیم شنید.

دیدگاه‌های خود را درباره‌ی این باتری انعطاف‌پذیر با زومیت و دیگر کاربران درمیان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات