سیستم تشخیص چهره‌ی چین تبلیغ اتوبوس را با عبورممنوع از پیاده‌رو اشتباه گرفت

جمعه ۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
استفاده از هوش مصنوعی فقط عملکرد مثبت به‌همراه ندارد و گه‌گاه باعث دردسر می‌شود. برای‌مثال، سیستم تشخیص چهره‌ی چین، تبلیغ اتوبوس را با عبورممنوع از پیاده‌رو اشتباه گرفت.
تبلیغات

انتقادات زیادی به میزان اعتماد چین به سیستم‌های تشخیص چهره وارد می‌شود. ازجمله اینکه آن‌ها به این تکنولوژی اعتقاد کامل دارند؛ اما چه اتفاقی خواهد افتاد اگر تشخیص اشتباه باشد؟ متأسفانه اخیراً این موضوع باعث دردسر شده است. پلیس شهر نینگ‌بو مجبور شده تشخیص این سیستم را در موردی نادیده بگیرد؛ چرا که سیستم تشخیص چهره در بخش «محل عابر پیاده‌رو» به اشتباه تاجر زن معروف، دانگ مینگ‌ژو را متخلف به عبور «در زمان منع عبور از پیاده‌رو» تشخیص داده است. دلیل این امر آن بود که تصویر او در تبلیغی روی اتوبوس در حال عبور دیده شده است. مانند هر متخلف دیگری، هم نام این تاجر که به‌اشتباه نام‌خانوادگی او «جو» ذکر شده بود و هم کد ملی‌اش، برای پلیس ارسال شده بود.

پلیس بعد از این اتفاق، اطلاعات تخلف را حذف کرده است و ادعا می‌کند فناوری تشخیص چهره را برای «کاهش نرخ شناسایی نادرست» ارتقا داده است. بااین‌حال، روشن نیست آن‌ها چه کاری برای رسیدگی به این مسئله‌ی خاص انجام داده‌اند.

درحالی‌که این مسئله سوژه‌ی خنده شده است، نشان‌دهنده‌ی این است که حتی اگر تحمل نظارت عمومی را داشته باشید، چه اشتباهاتی ممکن است اتفاق بیفتد. اگر تشخیصی اشتباه باشد، ممکن است سابقه‌ی فردی بی‌گناه را خدشه‌دار کند. البته ذکر این نکته لازم می‌نماید که تصویر هرکسی روی اتوبوس تبلیغ نمی‌شود که بخواهد بی‌گناهی‌اش را ثابت کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات