سرفیس مایکروسافت در سهماهه سوم ۲۰۱۸ بیشتر از آیپد پرو فروش داشته است
بر اساس آمارهای منتشرشده، سرفیس مایکروسافت موفق شد تا ضمن جا گذاشتن آیپد پرو، به پرفروشترین تبلت هیبریدی در بازار غرب اروپا بدل شود. این در شرایطی است که به باور تحلیلگران بازار، پیشتازی تبلت محبوب ردموندیها دوام چندانی نخواهد داشت.
تخمینهای صورتپذیرفته حاکی از آن است که در سهماههی سوم سال جاری، رقمی درحدود ۳۱۶ هزار دستگاه سرفیس به انبارهای عمدهفروشان در اروپای غربی منتقل شده است که در مقایسه با آمار سالانه، افزایشی ۴۰ درصدی را نشان میدهد. فعالان بازار افزایش تقاضا برای سرفیس گو را دلیل اصلی رشد چشمگیر آمار فروش تبلت هیبریدی مایکروسافت در بازار بیان میکنند. گفتنی است از این میزان، سرفیس بوک و سرفیس گو به ترتیب ۳۰ و ۸۰ هزار دستگاه را به خود اختصاص داده و مابقی متعلق به سرفیس پرو است.
سرفیس گو، محصول جدید ردموندیهاست که تنها دو ماه از عرضهی آن به بازار میگذرد. این تبلت ۱۰ اینچی که قیمتی در حدود ۳۸۰ پوند دارد، در همین مدت کم توانست با فروش قابل قبول خود، حضوری چشمگیر در ارقام مالی سهماههی مایکروسافت داشته و رتبهی نخست بازار تبلت های هیبریدی را نصیب غول نرمافزاری جهان کند. در همین راستا، دنیل گنسالوز از محققین موسسه IDC میگوید:
قیمتگذاری مناسب سبب شد تا آن دسته از مشتریان که توان مالی خرید مدل پرو را نداشته یا اساسا به آن نیازی نداشتند، سرفیس گو را خریداری کنند. تجربهی کاربری مناسب در مقایسه با دیگر تبلتهای ۱۰ اینچی بازار که به همراه ویندوز ۱۰ عرضه میشوند، از دیگر دلایل استقبال مشتریان از سرفیس گو به شمار میرود. مشتریان هدف اصلی در بازار هستند. اما قیمت سرفیس همچنان این محصول را از دسترس بسیاری از دانشجویان و دانشآموزان خارج کرده است.
با این حال و در شرایطی که ردموندیها آماده برای جشن گرفتن میشوند، گنسالوز معتقد است که اپل بهزودی و در سهماههی چهارم سال جاری جایگاه نخست را از مایکروسافت بازپس خواهد گرفت؛ چرا که کاهش فروش اپل و سقوط این برند به رتبه دوم فروش تبلتهای هیبریدی تنها به دلیل بهبود خط تولید و آمادهسازی آن برای عرضه جدیدترین مدل آیپد پرو در ماه اکتبر سال جاری میلادی است. سقوط کوپرتینوییها به رتبه دوم جدول فروش تبلتهای هیبریدی پس از آن صورت گرفت که میزان عرضهی آیپدپرو به بازار با کاهش ۴۰ درصدی مواجه شده و تنها ۳۰۸ هزار دستگاه از این محصول در انبار خردهفروشان قرار گرفت.
قیمت بالا، سرفیس و آیپدپرو را از دسترس دانشجویان و دانشآموزان خارج کرده است
گفتنی است با وجود صعود مایکروسافت به رتبهی نخست و کاهش فروش اپل، بازار تبلتها بهطور کلی از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده و در سهماههی سوم سال جاری با افتی ۲.۹ درصدی به میزان ۷.۵ میلیون دستگاه رسیده است. در این میان تبلتهای هیبریدی که یک پنجم بازار را به خود اختصاص دادهاند، افت سالانهای ۱۴.۵ درصدی را تجربه کردهاند.
موسسه تحقیقاتی IDC معتقد است دلیل اصلی کاهش عرضه و فروش تبلتها، به تاخیر افتادن برنامهی خرید مشتریان است. چرا که آنها قصد دارند تا ورود محصولات جدید به بازار، خصوصا آخرین نسخه از آیپد پرو خرید خود را به تاخیر بیاندازند.