توضیحات آذری‌ جهرمی درخصوص قطع اینترنت و کلاهبرداری از طریق تماس بین‌الملل

سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
آذری جهرمی، قطع اینترنت ایران توسط آمریکا را عملی نشدنی عنوان کرد اما محدودیت برخی خدمات و تشدید تحریم‌ها را محتمل دانست.
تبلیغات

چند روزی است اخبار مختلفی از جمله تحریم اینترنت ایران توسط آمریکا و کلاهبرداری از طریق تماس‌های بین‌المللی ناشناس به گوش می‌رسد و نگرانی‌های زیادی بابت این موضوع پیش آمده؛ محمدجواد آذری‌ جهرمی، وزیر ارتباطات در تماس تلفنی با برنامه‌ی امروز حالا خورشید در مورد این مسائل توضیحات جامعی ارائه داده است.

کلاهبرداری از طریق تماس‌های بین‌المللی ناشناس به این صورت است که روی موبایل برخی افراد Missed Call انداخته می‌شود و فرد با دیدن تماس بی‌پاسخ و طبق عادت با شماره‌‌ی ناشناس تماس می‌گیرد و مبلغ زیادی از اعتبار شارژ سیم‌کارت این افراد کسر می‌شود.

آذری‌ جهرمی، در خصوص کلاهبرداری و تماس‌های بین‌المللی ناشناس در توییتر خود پستی را منتشر کرد. او نوشت:

قانون بقای کلاهبردار و قاچاقچی: از بین نمی‌روند؛ بلکه از شکلی به شکل دیگر تغییر ابزار می‌دهند. یک روز پیامک کلاهبرداری، این روزها Missed Call و انتظار تماس و شارژ مشترک تلفن همراه. روابط عمومی امروز بیشتر توضیح می‌دهد. با به اشتراک‌گذاری، مانع ضرر مردم شویم. #حق‌الناس

او در برنامه‌ی امروز حالا خورشید گفت، این شیوه‌ی جدیدی از کلاهبرداری است که از طریق شماره‌های خارج از کشور تماسی با قربانیان برقرار شده و فرد قربانی طبق عادت و بدون توجه به داخلی یا خارجی بودن شماره با آن تماس می‌گیرد. بعد از برقراری تماس، شارژ سیم‌کارت با هزینه‌ی تماس بین‌المللی کسر می‌شود. افراد کلاهبردار معمولا از مقاصدی مانند کشورهای آفریقایی استفاده می‌کنند؛ زیرا هزینه‌ی تماس با این کشورها معمولا زیاد بوده و حتی تا دقیقه‌ای ۱۰ هزار تومان نیز از صورت‌حساب قربانی کسر می‌شود.

jahromi

جهرمی در مورد رسیدگی به این روش کلاهبرداری عنوان کرد این موضوع سریعا مورد بررسی قرار گرفته و کارشناسان با استفاده از تحلیل اطلاعات و Data Mining دنبال شناسایی منشأ این موضوع هستند. در همین راستا و برای جلوگیری از افزایش قربانیان این روش کلاهبرداری در فضای مجازی اطلاع‌رسانی گسترده صورت گرفته است تا این موضوع در نهایت متوقف شود.

جهرمی در پاسخ به این سوال که صاحبان این خطوط تلفن، معمولا شرکت‌های دارای مجوز هستند؛ گفت این تماس‌‌ها از خارج از کشور برقرار شده و مدل پیشرفته‌ای از کلاهبرداری است. او در توضیحات بیشتر اضافه کرد:

زمانی که تماس بین‌الملل برقرار می‌شود، اپراتور تلفن همراه ایران پولی را به اینترکانکشن مقابل خود که یک اپراتور خارجی است پرداخت می‌کند و در این مدل کلاهبرداری زدوبند با اپراتور خارجی انجام می‌شود.

وی نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی را مهم دانست و گفت از این طریق، آمار قربانیان کلاهبرداری به حداقل خواهد رسید. او همچنین اعلام کرد تلاش می‌شود تا با بررسی تماس‌های بی‌پاسخ و پیدا کردن و معرفی مدل رفتاری نادرست به سیستم پردازش هوشمند نهایتا منشأ این روش کلاهبرداری مشخص شود. همچنین نتیجه‌ی کار اعلام خواهد شد و تلاش می‌شود مبالغ کسرشده به حساب قربانیان بازگردانده شود.

محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات

این روزها اخبار دیگری در مورد تحریم اینترنت ایران توسط آمریکا به گوش می‌رسد که موجب نگرانی مردم شده است. آذری جهرمی در ادامه‌ی تماس تلفنی خود در برنامه‌ی حالا خورشید در مورد این موضوع نیز توضیحاتی را ارائه داد و گفت:

دسترسی به اینترنت در سطوح جهانی حکمران ندراد؛ یعنی نمی‌توان گفت چه کسی رئیس اینترنت است. دولت آمریکا نمی‌تواند مقرراتی را اعلام کرده و دسترسی ایران به اینترنت را قطع کند. اما در لایه‌ی خدمات این امکان وجود دارد. هم‌اکنون نیز این کار انجام شده و تحریم‌های ظالمانه‌ای برای جوانان صاحب کسب‌وکار وضع شده؛ مانند اپ‌استور و گوگل‌پلی و همچنین بسیاری از سرویس‌های کاربردی گوگل که برای کسب‌وکارهای ما قطع شده است. همچنین سایت‌های ارائه‌‌دهنده‌ی خدمات به دانشگاه و دانشجویان، ایران را تحریم کرده‌اند.در چند ماه گذشته شاهد تشدید برخی تحریم‌ها بوده‌ایم و در آینده نیز شاید این موضوع تکرار شود. جای هیچ نگرانی بابت قطع شدن اینترنت ایران نبوده زیرا چنین کاری شدنی نیست، اما محدودیت دسترسی به برخی سرویس‌ها جای بحث و بررسی دارد.

او در نهایت در مورد این موضوع گفت جدیدترین اخبار را از طریق کانال‌های ارتباطی خود منتشر خواهد کرد.

جهرمی در پایان صحبت‌های خود و در خصوص افزایش قیمت بسته‌های اینترنت و سرعت تمام شدن بسته‌ها گفت خودش نیز با این مشکل روبه‌رو بوده و قبض موبایلی با مبلغ یک میلیون‌ و ۲۰۰ هزار تومان برای او آمده است. درخصوص افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی مردم می‌توانند با شماره‌ی ۱۹۵ تماس گرفته و شکایات خود را مطرح کنند و همچنین با شماره‌گیری #۸۰۰* می‌توانند از عضویت خود در سرویس‌های ارزش افزوده مطلع شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات