قدرت تشخیص اخبار جعلی با الگوریتم جدید هوش مصنوعی فراتر از هوش انسان است

شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
الگوریتم جدید مبتنی بر هوش مصنوعی، بهتر از هوش انسان‌ می‌تواند اخبار جعلی را از اخبار واقعی تشخیص دهد.
تبلیغات

محققان و پژوهشگران دانشگاه میشیگان موفق به توسعه‌ی الگوریتم جدیدی مبتنی بر هوش مصنوعی شد‌‌ه‌اند که می‌تواند تفاوت بین اخبار واقعی و جعلی را به‌مراتب بهتر از قدرت هوش و ادراک انسان‌ها تشخیص دهد. احتمالا، این الگوریتم جدید برای پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجوی سایت‌های خبرگزاری برای فیلتر کردن اخبار جعلی از واقعی، به‌کار برده خواهد شد. رادا میهالکا، استاد علوم کامپیوتری UM که نقش برجسته‌ای در توسعه‌ی این الگوریتم جدید دارد؛ معتقد است:

همه‌ی ما تحت تاثیر عواقب و نتایج منفی خبرهای مختلف جعلی، از جمله اخبار سیاسی نادرستی هستیم که هر روز منتشر‌ می‌شوند. تیم تحقیقاتی ما، نزدیک به ده سال است که روی تشخیص اخبار جعلی از خبرهای  واقعی به‌صورت متمرکز کار‌ می‌کند. ما متوجه شده‌ایم که خبرهای جعلی و نادرست، می‌توانند تبعات اجتماعی بدی به‌دنبال داشته باشند.
هوش مصنوعی

میهالکا و تیم تحقیقاتی وی، موفق به توسعه‌ی الگوریتم زبانی جدیدی مبتنی بر هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل متن‌های نوشته‌شده خبری شدند. این الگوریتم می‌تواند هرگونه تغییر ساختار دستور زبان و یا تغییرات نشانه‌گذاری متن را، حتی در صورت پیچیده بودن تشخیص دهد. این فرآیند به تشخیص اخبار جعلی از واقعی کمک می‌کند. از آنجایی‌که بسیاری از سایت‌های خبری و رسانه‌های اجتماعی که قصد انتشار خبرهای جعلی را دارند، کار خود را متکی به نیروی انسانی پیش می‌برند؛ استفاده از یک سیستم خودکار می‌تواند روند کار را ساده‌تر کند. محققان برای آموزش به سیستم، از ویژگی‌های زبانشناختی مانند نشانه‌گذاری و انتخاب کلمات استفاده می‌کنند و داده‌های مربوطه را به الگوریتم جدید وارد می‌کنند. میهالکا معتقد است:

جالب است بدانید آنچه که الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی دنبال می‌کند، دقیقا مشابه روالی که یک نیروی انسانی جستجو می‌کند، نیست.

این تیم تحقیقاتی در بررسی خبرهای جعلی متوجه شدند که برای مثال الگوریتم در بررسی خبرها، تعداد تکرار کلمه‌ی «من» را مد نظر قرار می‌دهد؛ ولی ممکن است یک نیروی انسانی در بررسی خبر جعلی از خبر واقعی، چنین موردی را بررسی نکند. همین نکات ریز می‌تواند در تشخیص خبرهای جعلی از واقعی بسیار حائز اهمیت باشد. براساس نتایج آماری به‌دست آمده، میزان موفقیت الگوریتم جدید مبتنی بر هوش مصنوعی، ۷۶ درصد تعیین شده است که قابل مقایسه با میزان موفقیت ۷۰ درصدی هوش انسانی در تشخیص اخبار جعلی است. ولی از آنجایی که این سیستم نمی‌تواند به‌طور کامل حقیقت موضوع را تشخیص بدهد و فقط محتوای جعل‌شده‌ی خبر را تجزیه و تحلیل می‌کند، لذا نمی‌تواند به‌طور کامل جایگزین انسان‌ها در بررسی اخبار جعلی شود.

محققان دانشگاه میشیگان جزئیات این تحقیق را به‌عنوان مقاله‌ در کنفرانس بین‌المللی Computational Linguistics نیومکزیک در تاریخ ۲۴ آگوست برابر با ۲ شهریورماه ارائه دادند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات