هوش مصنوعی چگونه به مصدومیت بازیکنان پی می‌برد

دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
به‌تازگی گروهی از محققان الگوریتمی را برای هوش مصنوعی توسعه‌ داده‌اند که به میزان ۵۰ درصد می‌تواند مصدومیت‌های ماهیچه‌ای بازیکنان را پیش‌بینی کند.
تبلیغات

حوادث بخش جدایی‌ناپذیر از ورزش هستند و فوتبال نیز از این قائده مستثنی نیست. اگر جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸ را دنبال کرده باشید، بی‌شک از مصدومیت ادینسون کاوانی، ستاره‌ی تیم ملی اروگوئه باخبر هستید. اهمیت این مصدومیت به حدی بالا بود که حضور نداشتنِ وی در بازی‌های بعدی نتیجه‌‌ای جز حذف برای تیم ملی اروگوئه در بر نداشت.

حال به‌واسطه‌ی همکاری مشترک برخی از دانشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی نظیر دانشگاه پیزا، CNR، دانشگاه میلان، باشگاه بارسلونا و باشگاه بسکتبال فیلادلفیا، الگوریتمی توسعه یافته که با استفاده از کلان‌داده‌ها، هوش‌مصنوعی را به‌گونه‌ای تربیت می‌کند تا توانایی پیش‌بینی مصدومیت بازیکنان حرفه‌ای را داشته باشد.

برای رسیدن به این مهم، الگوریتم، ترکیبی از پارامترهای فیزیکی را از طریق دستگاه جی‌پی‌اس که به بازیکنان بسته شده، در طی بازی‌ها و تمرینات دریافت می‌کند و پیشنهادات لازم برای جلوگیری از مصدومیت‌های بیشتر را به مربیان و پزشکان ارائه می‌کند.

در آزمایشی که روی یک تیم ورزش در طول یک فصل صورت گرفت، الگوریتم یادشده توانست بیش از ۵۰ درصد از مصدومیت‌های عضلانی را پیش‌بینی کند. این هوش‌مصنوعی از احتمال مصدومیت بازیکنان در صورت دویدن‌های طولانی و پرسرعت خبر می‌دهد؛ همین امر باعث می‌شود تا مربیان فشار کمتری روی بازیکنان آسیب‌دیده بیاورند تا روند بهبود آن‌ تسریع شود.

طبق گفته‌ی پژوهشگرانِ این پروژه، اگر مربیان ورزشی در طول مسابقان قهرمانی به این اطلاعات دسترسی داشته باشند، هزینه‌ی بازیابی بازیکنان به مقدار ۷۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

آلسیو روسی، پژوهشگر بیومدیکال که در سال‌های اخیر در زمینه‌ی استفاده از فناوری اطلاعات و هوش‌مصنوعی برای ارزیابی عملکرد ورزشی تخصص کسب کرده، در این باره می‌گوید:

چند سالی می‌شود که تیم‌های حرفه‌ای با علاقه‌ی زیاد دنیای کلان‌داده و پتانسیل موجود در آن را برای نظارت و بهبود عملکرد ورزشکارانشان دنبال می‌کنند. حال این پدیده در فوتبال نیز مانند دیگر ورزش‌ها در حالِ رشد است.

قرار است در ماه‌های آتی، این پژوهشگران از دیگر تیم‌های حرفه‌ای فوتبال برای آزمایش الگوریتم خود استفاده کنند. طبق گفته‌ی آن‌ها، ابزارهای جدید به آن‌ها در تشخیص دقیق‌تر مصدومیت‌های ورزشی کمک بیشتری خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات