زمانی که ورق بر می‌گردد: اپل ناچار به پیروی از سامسونگ

پنج‌شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۴
مطالعه 6 دقیقه
علاقه‌ی کاربران به گوشی‌ها با سایز نمایشگر بزرگ‌تر، اپل را نیز مجبور کرده تا سایز صفحه نمایش آیفون را بزرگ‌تر کند.
تبلیغات

چند سالی است که اپل با نسل‌های مختلف آیفون در بازار پیشرو بوده است. طراحی خیره‌کننده، سیستم عامل پایدار، روان و فوق‌العاده در کنار انواع و اقسام نرم‌افزارهای با کیفیت، پادشاهی بی‌رقیب از این محصول هیجان انگیز اپل ساخته‌اند.

اما در این میان اندروید و سامسونگ در یک رستاخیز تاریخی تعاریف جدیدی را از کامل بودن در سایه سلطنت آیفون ارایه کردند. رزولوشن بالای نمایشگر فقط قادر به ارایه تجربه گرافیکی بهتر به کاربران است و نمی‌تواند در قابلیت‌های ارگونومیکی و زیبایی گوشی تأثیر چندانی داشته باشد. هرچند جابز با بزرگ شدن نمایشگر آیفون و کوچک شدن نمایشگر آیپد موافق نبود، اما هم اکنون جهان دوست‌دار اپل در انتظار آیفونی است که به نمایشگری با قطر بیش از ۳.۵ اینچ مجهز باشد. در این مقاله قصد داریم به سلیقه کاربران امروز گوشی‌های همراه از جنبه سایز صفحات نمایشگر بپردازیم.

بدون تردید یکی از مهم‌ترین اجزای یک گوشی همراه، صفحه نمایش آن است، چرا که در گوشی‌های لمسی امروزی بیشترین فضای ظاهری گوشی را به خود اختصاص داده و کاربر از ابتدا تا انتهای تجربه کار با گوشی مدام با آن روبرو می‌شود.

نمایشگرها دارای ابعاد متفاوتی می‌باشند که بنا بر نیاز مشتری و نگاه شرکت سازنده طراحی و تولید می‌شوند. اما آیا این امکان وجود دارد یک سایز ثابتی را به عنوان بهترین سایز برای نمایشگر گوشی برگزید؟ از ابتدای تولید گوشی همراه همواره در سایز نمایشگرها مباحثه‌های فراوانی شکل گرفته و بحث و جدل‌ها با رونق گرفتن گوشی‌های لمسی به اوج خود رسیده است. در این چند ماه اخیر پافشاری مکرر اپل بر ابعاد ثابت با قطر ۳.۵ اینچ برای نمایشگر گوشی آیفون خود و در مقایسه با آن استفاده رقبای اصلی این شرکت مثل سامسونگ از صفحات با سایز بزرگ‌تر، حساسیت بیشتری را در محافل بر سر این موضوع برانگیخته است.

علاقه اپل به نمایشگر ۳.۵ اینچی و نوع نگاه جابز به نمایشگرهای بزرگ‌تر

اپل بعد از کلی تحقیق و بررسی به این نتیجه رسید که نمایشگر ۳.۵ اینچی بهترین نمایشگر برای گوشی همراه می‌باشد. استدلال این شرکت بر این اساس پی‌ریزی شده بود که این سایز کاربر را قادر می‌سازد زمانی که گوشی را در دست دارد، با تمامی انگشتان خود به راحتی در سرتاسر نمایشگر لمسی گوشی مانور دهد و نیازهای خود را پاسخ دهد، بدون آنکه ذره‌ای به‌ زحمت بیفتد.

اپل و بیشتر از آن خود استیو جابز، همیشه نسبت به‌ استفاده از صفحات نمایشگر بزرگ‌تر در دیگر گوشی‌های همراه دیدی منتقدانه داشتند. جابز متناوبا ابراز می‌داشت:

نمایشگر ۳.۵ اینچی نقطه عطف در طراحی گوشی به‌ شمار می‌رود، چرا که برای نشان دادن جزییات گرافیکی و متنی به‌اندازه کافی بزرگ است، برای تولید یک محصول با امکانات فوق‌العاده فضای خوبی را در اختیار طراح قرار می‌دهد و در نهایت به‌راحتی در دست اکثر افراد جای می‌گیرد.

شاید بتوان با یک‌ سری استدلال بر نظر او صحه گذاشت ولی آنچه که بازار تقاضا نشان می‌دهد تا حدی متفاوت از استدلال جابز در این زمینه است.

نظر موافق تولیدکنندگان بر نمایشگرهای بزرگ

در آن روزهایی که سازندگان مطرح دنیا مانند نوکیا به‌شدت تحت تأثیر و شوک ناشی از فروش حیرت‌انگیز آیفون قرار گرفته بودند، موفقیت نصفه و نیمه گوشی سامسونگ Galaxy S به عنوان یک گوشی هوشمند مدرن با نمایشگر بزرگتر از ۳.۵ اینچ، معادلات حاکم بر بازار فروش را تا حدی به سوی خود تغییر داد. سامسونگ در آن زمان به‌ درستی متوجه نیاز مشتریان گردید و توانست در آن حرفه‌ای که به شدت تخصص داشت یعنی تولید نمایشگرهای بی‌رقیب، کاستی‌های خود را در نرم‌افزار و رابط کاربری کمرنگ کرده و بدین ترتیب سرآغاز و الگوی مقاومت در برابر آیفون نوپا باشد.

رویه نمایشگرهای بزرگ در گلکسی‌های بعدی نیز ادامه یافت و با پرده‌برداری از هر گلکسی جدید انتظار نمایشگر بزرگ‌تر به یک انتظار معقول تبدیل شد ( از ۴ اینچ در گلکسی S به ۴.۸ اینچ در کهکشانی S3).

samsung-stevejobs-2

دیگر شرکت‌های مطرح سازنده از جمله سونی، موتورولا، ال‌جی و HTC که بازار خود را از دست رفته می‌دیدند و یارای ایستادگی در برابر موج فراگیر اپل را نداشتند به سیاست سامسونگ روی خوش نشان داده و از نمایشگرهایی با ابعاد بزرگ‌تر در محصولاتشان بهره بردند. موتورولا اولین گوشی اندرویدی با صفحه نمایش بزرگ‌تر از ۳.۵ اینچ خود را به‌نام Droid X و با نمایشگر ۴.۳ اینچی وارد بازار کرد.

بسیاری از مردم (نزدیک به ۹ میلیون نفر) از گوشی Galaxy Note سامسونگ با نمایشگر ۵.۳ اینچی استقبال کرد‌ه‌اند و جالب آنکه این گوشی در رده قیمتی آیفون ۴ قرار دارد. به هر حال این گوشی با صفحه نمایش بزرگتر و امکانات خاصی که در این ابعاد نمایشگربرای آن در نظر گرفته شده، توانسته است نظر بسیاری را به سمت خود جلب کند و این اتفاق درست نقطه مقابل بسیاری از پیش‌بینی‌ها در اوایل ورود Galaxy Note به بازار بود.

غول‌‌های اندرویدی نظیر HTC One X و Samsung Galaxy S3 توانستند انحصار اپل بر نمایشگرهای رزولوشن بالای رتینا را با نمایشگرهای خیره کننده HD خود در هم بشکنند و علاوه بر چگالی پیکسلی بالا همانند رتینای اپل، یکی دیگر از خواسته‌های کاربران یعنی ابعاد بزرگ‌تر از نمایشگر آیفون را اجابت کنند. ما نحوه فروش مدل‌های مختلف گوشی‌های هوشمند را در ماه آگوست ۲۰۱۲ و بر اساس سایز نمایشگر بررسی کردیم. بیش از نیمی از گوشی‌های لمسی فروخته شده به نمایشگرهایی با سایز بزرگتر از سایز جادویی اپل، یعنی ۳.۵ اینچ مجهز بوده‌اند.

آمار و ارقام دروغ نمی‌گویند: مشتریان عاشق نمایشگرهای بزرگ هستند

سامسونگ نزدیک به ۶۰ میلیون گوشی از مدل‌های Galaxy S، Galaxy S2 و Galaxy S3 را تا کنون فروخته است که اگر ۹ میلیون گوشی Galaxy Note فروخته شده را به آن اضافه کنیم این رقم به ۷۰ میلیون می‌رسد. مهم این‌ که هنوز در اوایل فروش Galaxy S3 قرار داریم و بی‌شک آمار فروش این گوشی، این رقم را تکان اساسی‌تری خواهد داد. همچنین شایعاتی مطرح است که سامسونگ قصد دارد Galaxy Note 2 را به نمایشگر ۵.۵ اینچی مجهز کند. این اعداد و ارقام به‌ وضوح تمایل مشتریان به خرید گوشی‌ با صفحات بزرگ‌تر، علی‌رغم به‌هم خوردن ارگونومی آن را نشان می‌‌دهند.

برای درک بهتر موضوع اجازه دهید به جدول زیر نگاهی داشته باشیم. نمودار زیر که از AppBrain استخراج شده است، ۲۰ مدل از پرفروش‌ترین گوشی‌های روز بازار و سهم آن‌ها از فروش در بازار کنونی را نشان می‌دهد. اگر نگاه دقیق‌تری به جدول بیاندازید، به جز سه مدل، بقیه مدل‌ها از نمایشگرهای بزرگ‌تر از ۳.۵ اینچ برخوردارند. حقیقتا مشتریان عاشق نمایشگرهای بزرگ هستند.

مدل تلفن اندرویدی

سهم بازار فعلی

تغییر سهم بازار در ۳۰ روز اخیر

Samsung Galaxy S2

9.20%

↓ 5 %

Samsung Galaxy S3

5.60%

↑ 23 %

Samsung Galaxy S

3.70%

↓ 9 %

Samsung Galaxy Note

2.60%

No change

Samsung Galaxy Y

2.60%

↑ 9 %

Samsung Galaxy Ace

2.30%

↓ 6 %

HTC Desire HD

2.10%

↓ 11 %

HTC Evo 4G

2.00%

↓ 14 %

Samsung Galaxy Tab 10.1

1.70%

No change

Samsung Galaxy Mini

1.60%

↑ 4 %

Motorola Droid X

1.40%

↓ 8 %

DROID RAZR

1.30%

↓ 23 %

Galaxy Nexus

1.30%

↓ 2 %

Samsung Epic Touch 4G

1.10%

↑ 14 %

HTC Desire

1.00%

↓ 13 %

Samsung Galaxy S Plus

0.90%

↓ 15 %

HTC One X

0.80%

↑ 8 %

Samsung Admire

0.80%

↓ 13 %

Sony Ericsson Xperia Arc S

0.70%

↑ 11 %

HTC Wildfire

0.70%

↓ 5 %

به‌ زودی شاهد آیفون با صفحه نمایش بزرگتر خواهیم بود

اگر شایعات پیرامون آیفون ۵ به حقیقت بپیوندد، هوشمند جدید اپل با نمایشگر ۴ اینچی در ماه سپتامبر رونمایی خواهد شد که این بزرگ شدن ابعاد رابطه مستقیمی با تقاضا و سلیقه مشتریان امروز بازار دارد. بزرگ شدن سایز نمایشگر در آیفون نسل جدید (با این‌که که نظر جابز در مورد بهترین بودن سایز ۳.۵ اینچ حرف درست و منطقی بود) اثباتی بر نیاز مشتریان به گوشی‌ با نمایشگر بزرگ‌تر از ۳.۵ اینچ است. علی‌رغم آن که بسیاری از شایعات، عکس‌ها و ویدیوهای منتشر شده از نسل جدید آیفون بر نمایشگر بزرگ‌تر دلالت دارد، بسیاری از علاقه‌مندان به آیفون به دلیل سیاست‌های خاص اپل، امیدی به ظهور آیفون جدید یا نمایشگر بزرگ‌تر ندارند.

با همه‌ این‌ موارد اگر اپل بخواهد اعتقادات استیو جایز در این مورد به‌ خصوص را کنار گذاشته و با نگاه به آینده و سلیقه مشتریان خود نسل بعدی آیفون را معرفی کند، یکی از هیجان‌انگیزترین خوراک‌های رسانه‌ای دنیای تکنولوژی رقم خواهد خورد. آنچه که آشکار است هم اکنون اپل درست در نقطه مقابل تقاضای جهانی برای گوشی‌هایی با نمایشگرهای بزرگتر از ۳.۵ اینچ قرار دارد.

شما چه سایزی را برای نمایشگر گوشی همراه مناسب می‌دانید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات