افشای درآمد و سود کسب شده از پلتفرم اندروید توسط اوراکل، گوگل را ناخشنود کرد

یک‌شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳
مطالعه 3 دقیقه
نزاع پتنتی دو کمپانی گوگل و اوراکل را باید یکی از ریشه‌دارترین پرونده‌های دعاوی دنیای فناوری بدانیم. در روز‌های گذشته وکلای اوراکل اطلاعاتی را در مورد درآمد و سود کسب شده توسط گوگل از محل توسعه‌ی سیستم عامل اندروید ارائه کردند که به مذاق گوگل خوش نیامده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 در روز‌های اخیر وکلای کمپانی اوراکل اطلاعاتی را در مورد درآمد و سود کسب شده توسط گوگل از محل سیستم عامل اندروید منتشر کردند که به نظر می‌رسد این موضوع چندان با خواسته‌ی گوگلی‌ها مطابقت نداشته است. براساس اطلاعات ارائه شده این داده‌ها از نظر گوگل بسیار سری و حساس بوده و از این‌رو غول جستجو تمایلی به انتشار عمومی آن نداشته است.

شاید این سوال نیز برای شما مطرح شده که اوراکل چگونه به این اطلاعات دسترسی پیدا کرده است؟ اوراکل پس از آن که کمپانی سان مایکروسیستمز را مال خود کرده و به این ترتیب حقوق معنوی جاوا را در اختیار گرفت، شکایتی را علیه گوگل در دادگاه طرح کرد که علت شکایت اوراکل، استفاده کتابخانه‌های جاوا در سیستم عامل اندروید و به نوعی سو استفاده از این کتابخانه‌ها برای کسب درآمد بود. پس از صدور رای دادگاه که اوراکل را مجاز به دست یافتن به اسناد مالی داخلی گوگل می‌کرد، این کمپانی با انجام محاسباتی، داده‌های مورد نظر را در اختیار همگان قرار داده است. براساس اطلاعات ارائه شده توسط وکلای اوراکل، گوگل از طریق سیستم عامل اندروید بیش از ۳۱ میلیارد دلار درآمد کسب کرده که ۲۲ میلیارد دلار آن سودخالص بوده است.

گوگل در واکنش به اطلاعات فاش شده توسط اوراکل و محکوم کردن رای دادگاه چنین اظهار نظر کرده است:

اطلاعات مالی محرمانه‌ی گوگل بسیار حساس هستند و اطلاع عموم مردم از این اطلاعات می‌تواند ضربات بزرگی را به تجارت گوگل وارد کند.

هنوز مشخص نیست که چگونه اوراکل درآمد و سود کسب شده توسط گوگل از محل سیستم عامل اندروید را در سال‌های اخیر با استفاده از اسناد مالی این کمپانی محاسبه کرده است. به نظر می‌رسد بخشی از درآمد کسب شده توسط گوگل مربوط به گوگل پلی و درآمد حاصل از نصب اپلیکیشن‌های پولی روی ابزار‌های اندرویدی است. از طرف دیگر باید تجارت تبلیغ روی گجت‌های اندرویدی را نیز دارای سهم بزرگی در درآمد گوگل از سیستم عامل اندروید بدانیم.

امیر افراطی، تحلیلگر دنیای فناوری از The Information در خصوص اطلاعات فاش شده، تحلیل‌های جالب توجهی را ارائه کرده است. برای مثال می‌توان به این موضوع اشاره کرد که تنها کانال کسب درآمد یا ضرردهی اندروید از طریق گوگل پلی است. همچنین باید به این موضوع اشاره کرد که به طور حتم گوگل اطلاعاتی را در مورد درآمد‌های کسب شده از یوتیوب، سرویس جستجو و سرویس نقشه نیز که از کانال اندروید عاید این کمپانی شده در اختیار اوراکل قرار داده است.

باور عموم نشان از این دارد که گوگل درآمد زیادی را از طریق اندروید کسب نمی‌کند، اما انتشار این اعداد توسط اوراکل، داده‌های بسیار جالب توجهی را در اختیارمان قرار می‌دهد. البته از نظر سرمایه‌گذاران و سهامداران بزرگ اپل، این اطلاعات بسیار خوشایند و امیدوارکننده است، چراکه بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران وال استریت، همواره گوگل را به دلیل سرمایه‌گذاری و صرف وقت برای پلتفرمی که درآمد چندانی را برای گوگل به همراه ندارد، مورد انتقاد قرار می‌دادند. حال با شنیدن این اعداد بزرگ، به طورحتم نگرش‌ها در مورد پلتفرم اندروید تغییر خواهد کرد.

اما چرا اوراکل این اطلاعات را منتشر کرده است؟ به طور حتم اصلی‌ترین هدفی که اورکل در پی آن است، اثبات این موضوع است که گوگل از طریق اندروید درآمد بالایی را کسب می‌کند و در نتیجه باید جریمه‌ی بیشتری را نیز در این راستا پرداخت کند. باید دید که سرنوشت دادگاه این دو کمپانی بزرگ به کجا ختم خواهد شد؟ براساس اطلاعات ارائه شده احتمالا میزان خسارت دریافتی توسط اوراکل پس از انتشار این اطلاعات به بیش از یک میلیارد دلار خواهد رسید. نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات