شیائومی در سال 2015 بیش از 70 میلیون گوشی فروخته است

جمعه ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
در حالی که شاید بیشتر نگاه‌ها به آمار فروش یا میزان سوددهی کمپانی‌های بزرگی چون اپل و سامسونگ دوخته شده است، شرکت‌های چینی نظیر هواوی وشیائومی با استفاده از شرایط موجود به خوبی در حال پیشرفت هستند. شیائومی به تازگی آمار فروش خود در سال ۲۰۱۵ را اعلام کرده است.
تبلیغات

 با پایان یافتن سال ۲۰۱۵ میلادی و منتشر شدن اطلاعات مربوط به میزان فروش یا سودآوری و زیان‌دهی کمپانی‌های مختلف، حالا نوبت به شیائومی رسیده تا در بیانیه‌ی رسمی خود از افزایش ۱۵ درصدی میزان فروش نسبت به سال ۲۰۱۴ خبر دهد. این شرکت چینی اعلام کرده در سال ۲۰۱۵ توانسته بیش از ۷۰ میلیون گوشی هوشمند به فروش برساند که نسبت به ۶۱ میلیون گوشی فروخته شده در سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۵ درصد رشد داشته است.

اما به نظر می‌رسد شیائومی نتوانسته به پیش‌بینی فروش ۸۰ میلیون گوشی در سال ۲۰۱۵ دست یابد. ضمن اینکه در ابتدا این برند چینی سقف ۱۰۰ میلیون فروش را برای خود در نظر گرفته بود که با کاهش ۲۰ درصدی آن را به ۸۰ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۵ میلادی رسانده بود.

البته مدت‌هاست شیائومی که حالا ۴۵ میلیارد دلار ارزش دارد، به دلیل رشد آهسته‌ی خود از طرف رسانه‌ها تحت فشار بوده است. این فشار تا حدی بوده که این کمپانی چینی بعد از یک سال سرانجام آمار فروش کلی خود را اعلام کرد.

با اینکه بارها از شیائومی خواسته شده تا آماد دقیقی ارائه کند ولی سخنگوی این شرکت اعلام کرده از آنجایی که میزان دقیق آمار فروش شیائومی در بازار چین و دیگر بازارهای نوظهور مانند هند، اندونزی و برزیل مشخص نیست، امکان ارائه دقیق میزان فروش نیز وجود ندارد. گرچه به نظر می‌رسد بیشتر درخواست‌ها به گوشی‌های زیر ۳۰۰ دلار اختصاص د ارد. البته از نظر عملکرد و میزان فروش، هواوی به زعم تحلیل‌گران بازار توانسته جایگاه شیائومی را در رتبه‌ی سوم دنیا تصاحب کند.

mi4 22780

اخیرا وال‌استریت‌ژورنال گزارشی منتشر کرده که هواوی با عرضه‌ی بیش از ۱۰۰ میلیون گوشی هوشمند در سال ۲۰۱۵ و رشد ۴۴ درصدی فروش توانسته به کمپانی شماره یک چین تبدیل شود. سال گذشته شرکت Canalys که وظیفه‌ی تحلیل بازار را بر عهده دارد، اعلام کرده بود هواوی توانسته در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۵ با عبور از شیائومی به برترین فروشنده‌ی گوشی‌های هوشمند در چین تبدیل شود و یکی از دلایل این موضوع را کپی‌برداری هواوی از شیائومی در زمینه‌ی فروش آنلاین دانسته بود.

ولی شیائومی همچنان معتقد است از نظر سهم بازار چین، هواوی کمپانی اول نیست و این عنوان به شیائومی تعلق دارد. با اینکه به نظر می‌رسد هواوی از نظر میزان عرضه‌ی محصول برنده‌ی میدان رقابت با شیائومی است ولی به نظر می‌رسد اگر قرار باشد بازار چین به تنهایی بررسی شود، شیائومی همچنان در صدر قرار دارد. هواوی در آمارهای خود میزان عرضه (به خرده‌فروشان) را در نظر می‌گیرد ولی شیائومی به میزان فروش محصول به کاربر نهایی اشاره دارد. با اینکه هر دو کمپانی فروش جهانی دارند (هواوی سال خوبی را در آمریکا سپری کرده) ولی به گفته‌ی تحلیل‌گران، بازار چین در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۵ میلادی در اختیار شیائومی بوده است. نکته‌‌ی مهم و قابل توجه که نیاز به بررسی بیشتر دارد، میزان توسعه و رشد تجارت شیائومی است.

به هر حال به نظر می‌رسد شیائومی همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد ولی از طرفی باید مراقب اشباع بازار باشد و همین موضوع می‌تواند فرصتی را فراهم کند تا رقبای سرسخت این کمپانی بتوانند این شرکت را پشت سر بگذارند.

حالا سوال مهم این است که آیا شیائومی می‌تواند در سال ۲۰۱۶ همچنان ارزش‌آفرینی داشته باشد یا اینکه باید در اهداف و انتظارات خود از آینده بازنگری کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات