سنسور اثر انگشت مافوق صوت کوالکام روی صفحه‌ نمایش قرار می‌گیرد

یک‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
این روزها دیگر استفاده از سنسور اثرانگشت به یک قابلیت معمول روی گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است، بطوریکه بسیاری از گوشی‌های میان رده نیز از این امکان بهره می‌برند. کوالکام در جریان نمایشگاه CES 2016 از سنسور اثر انگشت جدید مافوق صوتی رونمایی کرد که قابلیت‌های بسیاری را در مقایسه با سنسور‌های خازنی مورد استفاده در گوشی‌های نظیر آیفون در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد.
تبلیغات

اپل با عرضه‌ی آیفون ۵ اس استفاده از سنسور اثر انگشت را در میان تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند رواج داد. این روزها دیگر گوشی‌های میان رده‌ی عرضه شده به بازار نیز  از این سنسور استفاده می‌کنند. کوالکام در جریان برگزاری نمایشگاه CES 2016 از سنسور اثر انگشت جدیدی رونمایی کرد که عملکرد و ساختار آن بسیار متفاوت از انواع سنسور‌های اثر انگشت خازنی موجود در بازار است. این سنسور از فناوری مافوق صوت برای تهیه‌ی نقشه‌ی سه بعدی از اثر انگشت استفاده می‌کند که همین موضوع قابلیت‌های بی شماری را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد.

برای استفاده از سنسور‌های اثر انگشت خازنی، تماس فیزیکی بین انگشت و محل سنسور باید برقرار شود تا پس از آن سنسور بتواند نقشه‌ای با رزولوشن بالا را از اثر انگشت کاربر به دست بیاورد. فناوری Sense ID جدید کوالکام نیز چنین وظیفه‌ای را بر عهده دارد و همین قابلیت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد اما تفاوت‌هایی در فرآیند خواندن و تهیه‌ی الگوی سه بعدی وجود دارد. براساس اطلاعات ارائه شده توسط کوالکام، فناوری مافوق صوت Sense ID کوالکام، به اندازه‌ای دقیق است که می‌تواند شیارها و کوچک‌ترین الگو‌های موجود روی انگشت را تشخیص داده و نقشه‌ای سه بعدی از اثر انگشت کاربر تهیه کند. داده‌های به دست آمده از طریق سنسور اثر انگشت مبتنی بر فناوری Sense ID را می‌توان با داده‌های پیشین مقایسه کرد تا بتوان از این طریق مشخص کرد که آیا الگوی وارد شده صحیح است یا خیر؟

مهم‌ترین ویژگی فناوری سنس آی دی معرفی شده توسط کوالکام در این نکته نهفته است که برای استفاده از این سنسور نیاز به لمس سنسور و در نتیجه لمس کامل محل تعبیه سنسور نیست. سنسور‌های اثر انگشت تولید شده مبتنی بر فناوری سنس آی دی قابلیت استفاده از طریق شیشه، آلومینیوم و یاقوت کریستال را نیز دارند. به بیان بهتر با استفاده از این فناوری برای ساخت سنسور‌های اثر انگشت دیگر نیازی به استفاده از یک کامپوننت بیرونی نیست و می‌توان سنسور را درون گوشی تعبیه کرد، بطوریکه اینترفیسی مجزا برای آن در بیرون گوشی وجود نداشته باشد. برای مثال می‌توان با استفاده از این روش سنسور اثر انگشت را در نمایشگر گوشی هوشمند یا تبلت ادغام کرد. تعبیه سنسور اثر انگشت درون نمایشگر هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ کاربردی می‌تواند بسیار شکیل‌تر و بهتر از حالت کنونی آن در گوشی‌های هوشمند باشد. البته در حال حاضر شماری از اپلیکیشن‌های غیر کاربردی وجود دارند که با ادعای استفاده از صفحه‌ی نمایش به عنوان سنسور اثر انگشت، روانه‌ی فروشگاه‌ها می‌شوند.

کوالکام همچنین مدعی شده که این سنسور اثر انگشت در مقایسه با نمونه‌های کنونی از امنیت بسیار بهتری نیز برخوردار است. در حال حاضر بسیاری از گوشی‌های هوشمند مجهز به سنسور اثر انگشت را می‌توان با کپی کردن الگوی اثر انگشت هک کرد. این مشکل در Sense ID کوالکام حل شده به نظر می‌رسد، چراکه در این فناوری از امواج مافوق صوت استفاده می‌شود و با توجه به اسکن سه بعدی، دیگر نمی‌توان با تهیه‌ی کپی، سنسور را هک کرد.

براساس اطلاعات ارائه شده سنسور اثر انگشت مبتنی بر فناوری Sense ID کوالکام برای اولین بار در گوشی‌هوشمند Le Max Pro کمپانی LeTV مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این گوشی همچنین اولین گوشی هوشمند خواهد بود که تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۲۰ را در خود جای داده است. LeTV از جمله‌ی کمپانی‌هایی چینی است که هنوز در بازار‌های غربی چندان مطرح نشده است. شنیده‌ها حکایت از این دارد که سنسور اثر انگشت این گوشی در پشت آن قرار گرفته و در نتیجه این گوشی نتوانسته از تمام قابلیت‌های Sense ID کوالکام استفاده کند.

با نزدیک شدن به زمان معرفی اغلب گوشی‌های هوشمند پرچمدار اندرویدی که احتمالا از اسنپدراگون ۸۲۰ استفاده خواهند کرد، باید در انتظار بهره‌گیری از سنسور اثر انگشت مافوق صوت کوالکام نیز باشیم.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات