ProPublica وب سایت خبری خود را در دارک وب راه اندازی کرد

جمعه ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۱
مطالعه 4 دقیقه
دارک وب، بخشی از اینترنت است که بسیاری آن را بهشتی برای فروشندگان مواد مخدر و خلافکاران می‌دانند، اما به نظر می‌رسد این بخش مخفی از اینترنت دارای پوست اندازی و نمایش  پتانسیل خود در سایر موارد نظیر حفظ حریم خصوصی کاربران است، چراکه یک سرویس غیرانتفاعی برای نشر اخبار با نام ProPublica در این بخش مخفی به راه افتاده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

پیش از این در مورد دارک وب و جزئیات آن در زومیت خوانده‌اید. این بخش از اینترنت بصورت مخفی به فعالیت خود ادامه می‌دهد و همین موضوع باعث شده تا به محلی برای فعالیت خلافکاران و فروشندگان مواد مخدر تبدیل شود. اما به نظر می‌رسد این رویه در حال تغییر کردن بوده و شماری در پی استفاده از قابلیت مخفی بودن هویت کاربران هستند. اخیرا سرویسی غیرانتفاعی برای نشر اخبار در این شبکه به راه افتاده که ProPublica نام دارد.

چهارشنبه‌ی اخیر پروپابلیکا نام خود را به عنوان اولین سرویس خبری ثبت کرد که بخشی از سرویس خود را برای ارائه‌ی روی دارک وب ارائه کرد. دارک وب یا همان بخش مخفی اینترنت را مجموعه‌ای از وب‌سایت‌ها و سرویس‌ها تشکیل شده که تنها می‌توان از طریق شبکه‌ی Tor به آن دسترسی پیدا کرد. پروپابلیکا اعلام کرده که راه‌اندازی این سرویس در دارک‌وب، به منظور حفظ حریم خصوصی کاربرانی است که می‌خواهند بصورت ناشناس اخبار مورد نظر خود را در این وب‌سایت مورد مطالعه قرار دهند. برخلاف استاندارد SSL که در آن محتوای وب‌سایت و سرویس ارائه شده از دید دیگران مخفی می‌شود، در دارک وب، علاوه بر این موضوع، هویت کاربران نیز بصورت ناشناس بوده و سرویس‌های ارائه دهنده ی اینترنت و سایر افراد نمی‌توانند از هویت افرادی که از سرویس پروپابلیکا استفاده می‌کنند، آگاه شوند.

مایک تیگاس، توسعه دهنده‌ی پروپابلیکا در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

هر شخصی باید این قابلیت را داشته باشد تا در مورد متادیتایی که بر جای می‌گذارد، تصمیم بگیرد. ما نمی‌خواهیم نهاد، شخص یا سازمانی از این موضوع که چه افرادی به این سرویس دسترسی پیدا می‌کنند، آگاه شود.

تیگاس به این موضوع اشاره کرده که استفاده از سرویس Tor برای استفاده از سرویس پروپابلیکا در حالت عادی نیز امنیتی مشابه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، با این تفاوت که امکان مشاهده‌ی برخی محتوای رد و بدل شده بین سرویس و کاربر در صورت عدم پیاده بودن استاندارد SSL در صفحه‌ی مورد نظر وجود دارد. البته در حالتی که استاندارد SSL نیز در وب‌سایت پیاده شده باشد، کاربران تنها محتوای رد و بدل شده را امن می‌کنند و باز هم می‌توان از راه‌هایی فهمید که کاربر در حال چک کردن پروپابلیکا است.

شاید در نگاه اول این اندازه از حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران برای یک وب‌سایت خبری ضروری نباشد. تیگاس به این موضوع اشاره کرده که ایده‌ی پیاده کردن این موضوع از سال گذشته‌ی به فکر وی رسیده است. دلیل این ایده نیز نگارش مقاله‌ای در مورد سانسور اینترنت در چین بوده. تیگاس این نکته را یادآوری می‌کند که وی در پی این بوده تا کاربران چینی نیز بتوانند به این مقاله یا مقالات مشابه بدون نگرانی دسترسی داشته و آن‌ها را مطالعه کنند.

پروپابلیکا علاوه بر نشر اخبار برای کاربران ناشناس، امکان دریافت اخبار و موضوع‌‌هایی را که افشا می‌شوند، از طریق سرویس دیگر خود که SecureDrop نام دارد، فراهم آورده است. بااستفاده از این سرویس افراد قادرند تا اخبار خود را بصورت ناشناس در اختیار پروپابلیکا قرار دهند و مشاهده کنند که چگونه این خبر منتشر شده و به اطلاع سایرین می‌رسد. باید دید که استقبال کاربران در قبال این سیستم مخفی چگونه خواهد بود. پروپابلیکا هنوز تصمیمی را در مورد اینکه چگونه سرویس خود را تبلیغ کرده و به اطلاع سایرین برساند، نگرفته. البته باید به این موضوع اشاره کرده پروپابلیکا اولین سرویس خبری مخفی موجود در دارک وب نیست و پیش از این Deep Dot سرویسی را برای کاربرانی که به شدت به حفظ حریم خصوصی خود حساس هستند، ایجاد کرده است.

در چند سال اخیر وب‌سایت‌ها و سرویس‌های مختلفی فعالیت خود را برای ارائه‌ی خدمات در دارک وب آغاز کرده‌اند. برای مثال می‌توان به فیس بوک نیز اشاره کرد؛ البته در مورد فیس بوک نمی‌توان حفظ حریم خصوصی کاربران را ۱۰۰ درصد خواند، چراکه کاربران برای استفاده از این شبکه‌ی اجتماعی نیازمند لاگین به حساب کاربری هستند که از این‌رو دیگر نمی‌توان حفظ حریم خصوصی را ۱۰۰ درصد خواند. از جمله‌ی سرویس‌های دیگر باید به سرویس‌هایی برای اشتراک گذاری فایل و همچنین سرویس چت اشاره کرد.

تیگاس امیدوار است سایر وب‌سایت‌ها و سرویس‌های خبری نیز وارد این وادی شده و خدماتی را در داک وب برای کاربرانی که درصد حفظ ۱۰۰ درصدی حریم خصوصی خود هستند، ارائه کند. وی به این موضوع اشاره کرده که با افزایش این اقدامات، دید منفی به دارک وب به دلیل وجود سایت‌های متعدد فروش مواد مخدر یا سایر جرائم نسبت به گذشته کاهش یابد.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات