EHang 184؛ نخستین پهپاد خودکار با قابلیت حمل مسافر

جمعه ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵
مطالعه 4 دقیقه
خودروهای پرنده را فراموش کنید، چرا که یک شرکت چینی در نمایشگاه CES امسال از پهپادی خودکار رونمایی کرده است که قابلیت حمل یک مسافر را نیز دارا است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

شرکت چینی EHang در نمایشگاه CES 2016 از پهپادی موسوم به EHang 184 با قابلیت حمل مسافر پرده برداشت. در نگاه اول اینگونه به نظر می‌رسد که این وسیله پهپادی غول‌آسا است که یک کابین نیز بر روی آن سوار شده است (البته اساسا نیز اینگونه است!). در حقیقت EHang 184 اولین وسیله‌ی نقلیه‌ی هوایی کاملا خودکار است که با هدف حمل یک مسافر در مسافت‌های کوتاه و ارتفاع‌های پایین طراحی شده است.

پهپاد EHang 184 نیز همانند همتایان کوچک‌تر خود، برای به پرواز در آمدن از ۸ عدد پروانه‌ی بزرگ که بر روی ۴ بازوی آن سوار شده، استفاده می‌کند. طبق ادعای سخنگوی شرکت EHang در صورت لزوم این پهپاد از لحاظ فنی قادر است که تنها با یکی از پروانه‌های خود بر روی زمین فرود بیاید. تمام جوانب پرواز به کمک تبلتی که داخل این پهپاد تعبیه شده، اداره می‌شود. پس از آنکه سرنشین با استفاده از تبلت مقصد خود را انتخاب کرد، کلیه‌ی مراحل پرواز از جمله بلند شدن پهپاد و فرود آمدن آن، به صورت کاملا خودکار انجام می‌شود.

Ehang 184

در حال حاضر محدودیت جرمی EHang 184 به صورت تقریبی ۱۰۰ کیلوگرم است. در این پهپاد صندوق کوچکی نیز برای حمل لوازم در نظر گرفته شده است. همچنین در داخل کابین نیز سیستم تهویه‌ی مطبوع وجود دارد. ارتفاع پهپاد ۱.۵ متر بوده و جرم تقریبی آن ۲۰۰ کیلوگرم است. ظرفیت باتری در نظر گفته شده برای این پهپاد برای ۲۳ دقیقه پرواز با سرعتی در حدود ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت کافی است. باتری پهپاد در حالت شارژ سریع در عرض ۲ ساعت به صورت کامل شارژ می‌شود اما در حالت عادی این مدت‌زمان به ۴ ساعت می‌رسد. فرآیند بلند شدن و فرود آمدن پهپاد EHang 184 نیز همانند یک هلیکوپتر به صورت عمودی انجام می‌شود. شرکت EHang می‌گوید با نمونه‌ی اولیه‌ی این پهپاد، ۱۰۰ تست پرواز همراه با سرنشین انجام شده است و نمونه‌ی کنونی بیش‌تر از آنکه یک طرح مفهومی باشد، بسیار به محصول نهایی نزدیک است.

بازوهای EHang 184 نیز قابلیت تا شدن به سمت بالا را دارند. طبق ادعای شرکت EHang پس از تا شدن بازوهای این پهپاد، می‌توان آن را در یک محل پارک عادی جا داد.

EHang 184

یکی از سوالات اساسی در مورد امنیت پهپاد این است که در صورت از کار افتادن سیستم کنترل پرواز، چه اتفاقی رخ خواهد داد، سخنگوی شرکت EHang در این خصوص می‌گوید که تمهیداتی برای این حالت در نظر گرفته شده است و همچنین یک مرکز کنترل پرواز نیز وجود دارد که در حال دیده‌بانی از وضعیت پهپادها در آسمان است تا در صورت لزوم وارد عمل شود. اگر در مسیر پرواز مانعی مانند یک پرنده وجود داشته باشد، سرنشین می‌تواند به کمک تبلت تعبیه شده، حالت شناوری ایستای پهپاد را فعال کند. این قابلیت در تماشای مناظر نیز کارا خواهد بود. اما همه‌ی این موارد مستلزم وجود ارتباط بین پهپاد و مرکز کنترل پرواز است و موضوع نگران کننده آن است که در صورت قطع ارتباط با مرکز کنترل پرواز چه اتفاقی رخ خواهد داد.

مسئله‌ی نگران کننده‌ی دیگر آن است که برخلاف خودروهای خودکار که به سرنشین امکان دخالت در امر هدایت خودرو را از طریق کنترلرهای فیزیکی می‌دهند، پهپاد EHang 184 این امکان را تنها از طریق تبلت تعبیه شده در کابین به سرنشین می‌دهد و در داخل کابین به هیچ عنوان کنترلر فیزیکی در نظر گرفته نشده است. اما در هر صورت طبق ادعای شرکت EHang، مرکز کنترل پرواز این شرکت به صورت شبانه‌روزی در شرایط اضطراری قادر به مداخله است.

علیرغم وجود سوالات زیاد در خصوص امنیت سیستم کنترلی EHang 184، شرکت تولیدکننده هدف خود از طراحی این پهپاد را رفع نیاز به استفاده از وسایل نقلیه‌ی هوایی خطرناک مانند هلیکوپتر و هواپیماهای کوچک دانسته است. همانطور که خودروهای خودکار می‌توانند با حذف شدن خطاهای انسانی، از حجم زیادی از تصادفات مرگ‌بار جلوگیری کنند، EHang نیز امیدوار است که همین روند را در زمینه‌ی سیستم حمل و نقل هوایی پیاده کند.

از لحاظ تئوری، خودکار بودن EHang 184 به این مفهوم است که سرنشین آن نیازی به داشتن مجوز خاصی نخواهد داشت؛ اما طبق اعلام شرکت EHang این موضوع کماکان در هاله‌ای از ابهام است و حتی در مراحل پایانی عرضه به بازار نیز ممکن است موانعی در این زمینه وجود داشته باشد.

بطور قطع پهپاد EHang 184 چندین سال از زمان خود جلوتر است، اما با این وجود کماکان در مراحل ابتدایی توسعه‌ی خود قرار دارد و هنوز هیچ برچسب قیمتی یا تاریخ عرضه‌ای برای آن مشخص نشده است، با این وجود طبق اعلام سخنگوی شرکت EHang احتمالا شاهد قیمتی چند صد هزار دلاری برای آن خواهیم بود.

کلیه‌ی اخبار و مقالات مرتبط با نمایشگاه را در صفحه‌ی اختصاصی CES 2016 مشاهده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات