سهامداران فیسبوک خواستار استعفای مارک زاکربرگ هستند

چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
سخنگوی یکی از سهامداران عمده‌ی فیسبوک اعلام کرد که مارک زاکربرگ، به دلیل رسوایی‌های اخیر کمبریج آنالیتیکا باید از سمت مدیریتش استعفا دهد.
تبلیغات

رسوایی‌ کمبریج آنالیتیکا را می‌توان بزرگ‌ترین ضربه‌ در طول تاریخ فیسبوک دانست که هنوز خسارات و پیامدهای آن ادامه دارند. این‌طور که مشخص است، تلا‌ش‌های مارک زاکربرگ به‌عنوان مؤسس و مدیر بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی نیز تأثیری در کاهش نظرات منفی نسبت به این شرکت نداشته و حالا نوبت به سهامداران رسیده است.

یکی از مقامات رسمی ناظر بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی در نیویورک به‌تازگی عنوان کرده است که مارک زاکربرگ باید از سمت مدیریت فیسبوک استعفا دهد. اسکات استرینگر، پس از رسوایی کمبریج آنالیتیکا، در مصاحبه‌ای با CNBC درخواست تجدید نظر و تغییر در ساختار مدیریتی فیسبوک را مطرح کرده است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی شهر نیویورک سهامی با ارزش حدودی یک میلیارد دلار در فیسبوک دارند. استرینگر به‌عنوان یکی از ناظران و کنترل‌کنندگان این سهام، اعلام کرده است که مدیری مستقل باید جایگزین زاکربرگ شود. علاوه بر آن او لزوم جایگزینی سه مدیر جدید با دانش در زمینه‌ی علوم داده و اصول اخلاقی را حیاتی دانسته است. به بیان استرینگر، این افراد کمک می‌کنند سیاست‌های فیسبوک در مورد حریم خصوصی بازنگری شود.

این مقام رسمی در صحبت‌هایش اعلام کرده که بحران اخیر، نگرانی‌های زیادی در مورد دموکراسی در این سازمان به‌وجود آورده است. البته او گفته صندوق‌های سرمایه‌گذاری، پول خود را از فیسبوک خارج نخواهند کرد؛ اما این حق را برای خود محفوظ می‌دانند که درخواست‌هایی این‌چنینی داشته باشند.

کمبریج آنالیتیکا

به هر حال مارک زاکربرگ مالک تعداد زیادی از سهام فیسبوک است. علاوه بر آن، تعداد سهم تأثیرگذار او در این شرکت، عملا هر سهامدار دیگری را از دخالت در امور تصمیم‌گیری منع می‌کند. قطعا زاکربرگ به این زودی پست‌های خود را در فیسبوک رها نخواهد کرد و از سهام تأثیرگذار خود برای ماندن در شرکتی که خودش تأسیس کرده است، حداکثر استفاده را خواهد کرد. نکته‌ی مهم این که سهامداران فعال می‌توانند از بحران ایجادشده استفاده کنند و درخواست‌هایی مشابه استرینگر مطرح کنند.

از طرفی زاکربرگ هنوز تلاش می‌کند پاسخ‌هایی روشن و قانع‌کننده در مورد بحران ایجادشده داشته باشد. او در آخرین مصاحبه‌اش که با وبسایت Vox انجام شده، از تأثیر فیسبوک بر جامعه گفته و اعلام کرده که مدیریت او در طولانی‌مدت به سود کاربران است. در بخش‌هایی از این مصاحبه آمده است:

ما پیوسته در حال تفکر و تصمیم‌گیری در مورد این بحران هستیم. به خاطر گسترش سریع اینترنت و ظهور و گسترش پدیده‌های کاملا جدید، چالش‌های جدید نیز برای تمامی شرکت‌ها ایجاد می‌شود. از نظر من موفقیت این نیست که هیچ‌گاه مشکلی نداشته باشیم. موفقیت یعنی پس از بروز مشکل به‌گونه‌ای برای آن راه‌ حل پیدا کنیم که دیگر هیچ‌گاه تکرار نشود.در مورد مدیریت فیسبوک، خوشبختانه ما ساختاری محکم و پایدار داریم. در نهایت می‌دانیم که شرکت ما تحت کنترل است و تحت تأثیر هوس‌ها و تمایلات سهامداران کوتاه‌مدت نخواهد بود. ما محصولات و خدمات را به‌گونه‌ای طراحی و تولید می‌کنیم که در طولانی‌مدت برای همه‌ی کاربران مفید باشند.

بحران اخیر داد‌ه‌های حریم خصوصی کاربران که در آن شرکت مشاوره‌ای کمبریج آنالیتیکا به ۵۰ میلیون حساب کاربری فیسبوک دسترسی داشته، تاکنون ۸۶ میلیارد دلار خسارت به ارزش بازار فیسبوک وارد کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات