سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه راز پیشرفت‌های اخیر هواوی است

چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
هواوی در سال‌های اخیر به لطف سرمایه‌گذاری گسترده در بخش تحقیق و توسعه، موفق شده است پیشرفت بسیار زیادی در حوزه‌‌های مختلف و مخصوصا گوشی‌ هوشمند کسب کند.
تبلیغات

هواوی سال گذشته به‌خصوص طی ماه‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی در حوزه تکنولوژیک در بخش‌های مختلف داشته است. این شرکت برای اولین بار گوشی‌های هوشمند با هوش مصنوعی (AI) در سطح تراشه را در سری هواوی میت ۱۰ معرفی کرد. این سری گوشی‌ با بهره‌گیری از تراشه کرین ۹۷۰ که برای اولین بار علاوه بر CPU و GPU به NPU یا واحد اختصاصی پردازش عصبی مجهز بود، توانمندی‌های جدیدی را به گوشی‌های هوشمند وارد کرد. این تراشه در گوشی هوشمند جدید هواوی پی ۲۰ هم به کار گرفته شده است و سطح جدیدی از توانمندی‌ها را با بهره‌گیری از هوش مصنوعی در این سری جدید به ارمغان آورده است. علاوه بر هوش مصنوعی هواوی اولین گوشی هوشمند دنیا را با سه دوربین که شامل سنسور ۴۰ مگاپیکسلی در بخش دوربین اصلی و ۲۴ مگاپیکسلی در بخش دوربین سلفی است، به بازار معرفی کرد. گوشی‌های این شرکت هم‌اکنون در رده‌بندی DxOMark با فاصله از رقبا پیش افتاده‌اند. در گوشی های جدید این شرکت همچنین از تکنولوژی‌هایی مانند سنسورهای اثر انگشت ترکیب‌شده با نمایشگر استفاده شده است.

تحقیق و توسعه هواوی

گوشی‌هایی مانند هواوی پی اسمارت و هواوی نوا ۳ ای که به‌زودی به بازار وارد می‌شوند، ویژگی‌های پرچم‌‎داران را در محصولات میان رده وارد کرده‌اند. علاوه بر گوشی‌های هوشمند، هواوی اولین لپ‌تاپ دنیا با مانیتور FullView را در نمایشگاه MWC رونمایی کرد. این پیشرفت‌ها موجب شده است رقبای هواوی در بازار با پیروی از این شرکت، برای رقابت با آن تلاش کنند؛ مثلاً پس از معرفی هوش مصنوعی در سطح تراشه توسط هواوی، کمپانی‌های رقیب نیز قابلیت‌های مشابهی در تراشه‌های خود مورد استفاده قرار داده‌اند.

اما رمز و راز پیشرفت های ذکرشده و بسیاری پیشرفت‌های دیگر در محصولات این شرکت چیست؟ پاسخ در یک جمله خلاصه شده است:

سرمایه‌گذاری گسترده هواوی در بخش تحقیق و توسعه (R&D)

در شرکت هواوی تحقیق و توسعه اهمیت بسیاری دارد به همین دلیل ۸۰ هزار نفر، یعنی ۴۵ درصد کارمندان این شرکت، در بخش R&D مشغول توسعه و طراحی ایده‌های جدید هستند. به علاوه این شرکت فقط در سال گذشته بیش از ۴۵ میلیارد دلار، یعنی بیش از ۱۰ درصد از درآمد خود را در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری نموده است. البته سرمایه‌گذاری ۱۰ درصد از درآمد در تحقیق و توسعه، امری خدشه‌ناپذیر در این شرکت است که طی سال های اخیر روی آن تأکید ویژه‌ای وجود داشته است.

هواوی هم‌اکنون ۱۵ مرکز تحقیق و توسعه در نقاط مختلف دنیا راه‌اندازی کرده که با بهره‌گیری از استعدادهای ویژه هر منطقه، به تحقیق و توسعه در این شرکت شتاب بیشتری بدهند. مثلاً هم‌اکنون تحقیق و توسعه محصولات هواوی در بخش الگوریتم در روسیه، طراحی در فرانسه و رابط کاربری در سن‌فرانسیسکوی آمریکا صورت می‌پذیرد.

تحقیق و توسعه هواوی

علاوه بر این هواوی تمام تلاش خود را به کار گرفته است که با مراکز تولید علم در دنیا مانند دانشگاه‌های تراز اول ارتباط نزدیکی داشته باشد. هم‌اکنون هواوی در همکاری مشترک با ۳۰۰ دانشگاه مطرح در ۲۰ کشور دنیا، بیش از ۱۲۰۰ پروژه را به انجام رسانده و یا در حال انجام آن‌ها است.

حاصل تمام تلاش‌های فوق این است که اکنون تعداد گواهی‌های ثبت اختراع (پتنت) مهندسان هواوی در سراسر دنیا به بیش از ۶۲,۵۰۰ مورد برسد. هواوی در سال ۲۰۱۶ از حیث شاخص پتنت ثبت شده در دفتر ثبت اختراعات اروپا (EPO)، به‌عنوان دومین شرکت معرفی شده است.

حاصل کلیه این سرمایه‌گذاری‌ها و تلاش‌های هواوی موجب شده است این شرکت اکنون قادر باشد تکنولوژی‌هایی در حوزه گوشی هوشمند، بسترهای مخابراتی و ... معرفی کند که پیش از آن نظیر آ‌ن‌ها دیده نشده است و سایر رقبا وادار به پیروی از استانداردهایی شوند که توسط هواوی معرفی و عرضه شده‌اند.   

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات