برودکام با توقف مذاکرات خرید کوالکام، مقرش را به آمریکا منتقل می‌کند

پنج‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
با وجود توقف قرارداد تصاحب کوالکام، برودکام هنوز امید خود را از دست نداده و درصدد است با استقرار در ایالات‌متحده، برنامه خود برای خرید کوالکام را از سر بگیرد.
تبلیغات

پس از اینکه اواسط هفته جاری به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، انتقال شرکت آمریکایی کوالکام به برودکام در سنگاپور به دلایل امنیتی متوقف شد؛ برودکام در حال برنامه‌ریزی برای کنار گذاشتن پیشنهاد خود برای خرید کوالکام است. در عین حال، منابع آگاه خبر داده‌اند که این شرکت سنگاپوری همچنان بر موضع خود مبنی بر انتقال مقر اصلی‌اش به خاک ایالات‌متحده پافشاری خواهد کرد.

به نقل از منابع آگاه، هیئت مدیره برودکام، سه‌شنبه هفته جاری برای نهایی کردن برنامه‌های خود تشکیل جلسه داده است و احتمالا تا پایان هفته جاری، تصمیمات خود را به اطلاع عموم خواهد رساند. همچنین شنیده شده است که این شرکت، از تلاش برای تغییر در ترکیب اعضای هیئت مدیره کوالکام دست خواهد کشید.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد که برودکام برنامه‌های خود را برای انتقال مجدد مقر اصلی‌اش به خاک ایالات‌متحده پی خواهد گرفت؛ انتقالی که با توجه به نرخ مالیات بالاتر در آمریکا، نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار در سال، خرج روی دست این شرکت باقی خواهد گذاشت.

استقرار در خاک آمریکا به برودکام اجازه می‌دهد که مذاکراتش را برای تصاحب کوالکام از سر بگیرد؛ زیرا این شرکت بر این باور است که اگر به آمریکا نقل مکان کند، دیگر کمیته CFIUS (کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در ایالات‌متحده) از صلاحیت قضایی لازم برای دخالت در قرارداد خرید کوالکام برخوردار نخواهد بود. مأموریت کمیته CFIUS، بررسی قراردادهای خرید شرکت‌های آمریکایی توسط شرکت‌های خارجی از نظر مسائل امنیتی است.

مرگ یک معامله

ترامپ در ساعات پایانی روز دوشنبه، فرمانی را امضا کرد که بر مبنای آن، مذاکرات برای خرید کوالکام متوقف شد. اگر این قرارداد نهایی می‌شد، بزرگ‌ترین انتقال در دنیای فناوری رقم می‌خورد. گفته می‌شود تصاحب کوالکام توسط برودکام، می‌توانست جایگاه آمریکا را به‌عنوان رهبر بازار در فناوری موبایل به چالش بکشد و به پیشگامی چین در این فناوری بینجامد.

این قرارداد که هاک تن، مدیر اجرایی برودکام، بیش از همه بر نهایی شدن آن اصرار داشت، می‌توانست برودکام را به جایگاه سومین شرکت بزرگ نیمه هادی جهان برساند. در این صورت، برودکام از نظر سهم بازار در گوشی‌ هوشمند، قطعات الکترونیکی خودرو و دستگاه‌های اینترنتی صنعتی می‌توانست زمام رهبری بازار را در اختیار بگیرد.

تحلیلگران می‌گویند برودکام هنوز هم می‌تواند دست به امضای قراردادهای کوچک‌تر بزند. اگر هم برنامه انتقال مقر این شرکت به ایالات‌متحده به سرانجام برسد، کار خرید شرکت‌های آمریکایی برایش آسان خواهد شد.

تن، مدیر اجرایی برودکام، پیش‌تر آواگو (Avagoرا از یک تراشه‌ساز کوچک ۳.۵ میلیارد دلاری در سال ۲۰۰۹ به یک شرکت ۱۰۰ میلیارد دلاری تبدیل کرده است. همچنین این مدیر کارکشته، در سال ۲۰۱۵ با تملک اهرمی (خرید استقراضی)، شرکت کالیفرنیایی برودکام را به بهای ۳۷ میلیارد دلار خریداری کرد و دو سال پیش طی یک قرارداد ۵.۵ میلیارد دلاری دست به خرید شرکت بروکید کامیونیکیشنز (Brocade Communications) زد.

شرکت آمریکایی کوالکام که در سن دیه‌گو مستقر است، کارش را به‌عنوان پیمانکار صنایع نظامی هوافضای ایالات‌متحده آغاز کرد و به‌تدریج طی دو دهه گذشته به بازیگری مسلط در فناوری رادیویی بی‌سیم تبدیل شد. بیش از نیمی از گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان از تراشه‌های این شرکت استفاده می‌کنند. این شرکت با در پیش گرفتن یک استراتژی هوشمندانه و استفاده از حقوق مالکیت معنوی خود، توانسته است نگرانی‌های مرتبط با قوانین آنتی‌تراست (قوانینی که به دنبال رقابت آزاد در فضای کسب‌وکار هستند) را از خود دور کند. این تراشه‌ساز بزرگ آمریکایی بزرگ‌ترین سهم را در بازار پتنت سامانه‌های مخابراتی بی‌سیم نسل سوم (3G) و نسل چهارم (4G) در اختیار دارد و می‌خواهد در نسل پنجم (5G) این سامانه‌ها همچنان پیشتاز باشد. فناوری 5G که فناوری دهه آینده خوانده می‌شود، پای اتصالات بی‌سیم را به همه جا از خودروها و کارخانه‌ها گرفته تا منازل مسکونی و شهرها باز خواهد کرد.

تحلیلگران می‌گویند که برودکام در حال حاضر از قدرت مانور بالایی برای جولان دادن در قراردادهای کوچک‌تر برخوردار است. این شرکت حدودا ۱۱ میلیارد دلار پول نقد در اختیار دارد و از این قابلیت برخوردار است تا سالانه نزدیک به ۹ میلیارد دلار از جریان نقدی آزاد سالانه اش پول به دست بیاورد.

کمیته CFIUS که از قرارداد تملک کوالکام ابراز نگرانی کرده است، از توان استقراضی بالای برودکام برای خرید رقبایش به‌عنوان یک ریسک عمده یاد می‌کند؛ ریسکی که با افول جایگاه آمریکا در فناوری موبایل گره خورده است.

برودکام از سال گذشته در تکاپوی این بود تا مقر قانونی‌اش را به خاک ایالات‌متحده منتقل کند تا از قرار گرفتن در زیر چتر نظارتی کمیته CFIUS معاف شود.

گیلرمو کریستنسن، وکیل و کارشناس امور کمیته CFIUS در موسسه حقوقی برون رودنیک، می‌گوید:

اگر برودکام موفق به استقرار در آمریکا بشود و به هر گونه مالکیت یا کنترل شرکت‌ها یا افراد غیر آمریکایی بر خود پایان بدهد، درها به روی آن برای خریداری هر شرکتی در ایالات‌متحده باز خواهد شد. به این ترتیب، دیگر مطرح کردن پرونده خرید شرکت‌های آمریکایی توسط برودکام در کمیته CFIUS محلی از اعراب نخواهد داشت... دوباره تأکید می‌کنم که کنار رفتن پرونده برودکام از روی میز کمیته CFIUS، تنها به شرط قطع شدن هرگونه ارتباط مالکیت خارجی با این شرکت امکان‌پذیر خواهد بود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات