چگونه نتفلیکس به کمک فناوری محتوای سرگرمی تولید می‌کند

دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
نتفلیکس، یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های سیلیکون ولی چند سالی است که به تولید محتوای سرگرمی می‌پردازد و در تلاش برای ادغام این صنعت با دنیای فناوری است.
تبلیغات

نتفلیکس که از مدت‌ها پیش مشغول عرض اندام در دنیای تولید محتوای سرگرمی است، تردیدی در برنامه‌های خود برای به‌زیر کشیدن هالیوود ندارد. این شرکت پیش از این اعلام کرده بود که در سال جاری میلادی به‌تنهایی می‌تواند تا حداکثر ۸ میلیارد دلار در تولید محتوای اختصاصی سرمایه‌گذاری کند. با این حال، با وجود تمام جوایز به‌دست آمده از سوی تولیدات موفق این شبکه نظیر سریال خانه‌ی پوشالی و فیلم ایکاروس، اصلی‌ترین دلیل موفقیت سریع نتفلیکس، فناوی پخش جاری (Streaming) این شرکت است. این فناوری که از سال ۲۰۱۰ تاکنون به تدریج تکامل یافته است، نتفلیکس را از یک فروشگاه ساده‌ی اجاره‌ی دی‌وی‌دی به یکی از بزرگ‌ترین بازیگران عرصه‌ی تولید محتوا تبدیل کرده است.

برای نتفلیکس، این فناوری به‌سادگی اهمیتی به اندازه‌ی محتوای تولیداتش دارد. فارغ از تعداد سریال‌ها یا فیلم‌هایی که نتفلیکس تولید کرده است، این شبکه باید اطمینان حاصل می‌کرد که ۱۱۸ میلیون مشترکش، بدون در نظر گرفتن اینکه اهل کدام نقطه از جهان هستند، از چه گوشی هوشمندی استفاده می‌کنند یا اتصال اینترنت آ‌ن‌ها چه سرعتی دارد، می‌توانند این تولیدات را بدون هیچ مشکلی تماشا کنند. نتفلیکس حتی اخیرا تمام فهرست محتوای خود را – که ظاهرا شامل نزدیک به ۶۰۰۰ عنوان می‌شود – مجددا رمزگذاری (Encode) کرده است تا بهترین تصویر ممکن را با بهره‌گیری از کم‌ترین مقدار پهنای باند تولید کند.

Netflix Media

نتفلیکس در جریان یک تور از مقر این شرکت در هالیوود و لوس گاتوس کالیفرنیا، اعلام کرد که حجم خام و ویرایش نشده‌ی یک قسمت معمولی از سریالی همچون جسیکا جونز با وضوح تصویر 6K و مدت پخش تقریبا یک ساعت، ۲۹۳ گیگابایت است. این مقدار حجم نزدیک به ۷۵۰ مگابیت بر ثانیه داده را شامل می‌شود. در صورتی که پیش از فشرده‌سازی چنین حجمی از داده اقدام به استریم آن کنید، حجم اینترنت شما به‌سرعت به‌پایان خواهد رسید. نتفلیکس می‌گوید پیش از این قادر به ارائه‌ی محتوا با کیفیت لذت‌بخش ۷۵۰ کیلوبیت بر ثانیه بود؛ اما سال گذشته با آغاز استفاده از یک چارچوب رمزگذاری جدید توانست حجم داده را به مقدار بسیار پایین ۲۶۰ کیلوبیت بر ثانیه کاهش دهد. در شرایط واقعی، این بدین معنی است که اگر شما ۴ گیگابایت حجم اینترنت در اختیار داشته باشید، می‌توانید ماهانه تا ۲۶ ساعت به تماشای نتفلیکس بپردازید؛ در حالی که پیش از این با همین مقدار حجم تنها قادر به تماشای ۱۰ ساعت بودید. این بهبودها و تغییرات جدید به‌ویژه در مناطق در حال توسعه، جایی که نتفلیکس مشغول تلاش برای گسترش کسب‌وکارش است، به‌خصوص در آفریفا، جنوب شرق آسیا و آمریکایی جنوبی اهمیت به‌سزایی دارد.

البته، نتفلیکس تنها شرکتی نیست که تلاش دارد بهترین فناوری استریم ممکن را توسعه دهد. بام‌تک (BAMTech)، کسب‌وکار نوپایی که توسط رسانه‌ی پیشرفته‌ی لیگ برتر بیسبال (MBL) پایه‌گذاری شده است و اکنون در تصاحب دیزنی قرار دارد، نخستین شبکه‌ای محسوب می‌شود که برای نخستین بار اقدام به استریم محتوای 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه کرده است. فناوری این شرکت چنان شهرت بالایی دارد که بسیاری از سرویس‌های استریم محبوب نظیر اچ‌بی‌او گو، شبکه‌ی سرگرمی کشتی حرفه‌ای (WWE Network) و ام‌ال‌بی تی‌وی را پشتیبانی می‌کند. همچنین، دیزنی هنگامی که سرویس پخش اختصاصی خود را در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی کند، به فهرست این شرکت افزوده خواهد شد. دیزنی قصد دارد با ارائه‌ی حق اشتراک ماهانه‌ی ارزان‌تر، یک کتابخانه‌ی کامل از عناوین محبوب و بهره‌گیری از فناوری بام‌تک، به یک رقیب اصلی برای نتفلیکس تبدیل شود.

با این وجود، کیفیت استریم تنها بخشی از موفقیت را تضمین می‌کند و نتفلیکس به‌خوبی از این موضوع آگاه است. این شرکت در همین راستا می‌گوید تمرکز اصلی دیگرش این است که فیلم‌سازان با ابزارهای لازم کار کنند تا محتوایی در سطح بالا بسازند تا سپس آن را در سراسر جهان توزیع کند. نتفلیکس می‌گوید که هرچند در حال حاضر ارائه‌ی محتوا با حداکثر وضوح تصویر 4K امکان‌پذیر است؛ اما اغلب سریال‌ها و فیلم‌های اورجینال این شبکه با کیفیت تصویر 6K فیلم‌برداری می‌شوند. با این وجود، ارائه‌ی چنین کیفیتی نه‌تنها این شبکه را به پیشگام عرصه‌ی استریم محتوا تبدیل کرده است (حداکثر کیفیت استریم دیگر شبکه‌ها نظیر اچ‌بی‌او 1080p است)؛ بلکه به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا دوام تولیداتشان را تا سال‌های آینده تضمین کنند.

Netflix Media

نتفلیکس علاوه بر این یکی از پشتیبانان بزرگ دامنه‌ی داینامیک بالا (HDR) که به معنی ارائه‌ی تصاویر با رنگ‌های غنی‌تر و مشکی عمیق‌تر است، محسوب می‌شود. این شرکت اکنون بیش از ۳۰۰ ساعت برنامه‌سازی HDR در اختیار دارد؛ با این حال، آن‌ها می‌گویند چالش اصلی، بهبود ظاهر محتوا تنها در تلویزیون‌های پیشرفته نیست. تمام آنچه نتفلیکس می‌سازد و استریم می‌کند، در تمام دستگاه‌ها چه آیفون ۱۰، گلکسی اس ۹ و چه یک گوشی هوشمند پایین‌رده، باید بهترین کیفیت ممکن را داشته باشد.

گرگ پیترز، مدیر ارشد تولید نتفلیکس می‌گوید:

ما باید همان تجربه و همان قابلیت مشابه را در طیف بسیار گسترده‌ای از دستگاه‌ها ارائه دهیم. این دستگاه ممکن است آن تلویزیون هوشمند اتاق نشیمن شما با قابلیت 4K، HDR و دالبی اتمس باشد یا تماشای محتوا می‌تواند در گوشی هوشمند شما و در حین سفر با قطار، جایی که فعالیت شبکه‌ی اینترنت محدود است، صورت بگیرد.

با این حال، هرچند میزان استفاده از گوشی‌های هوشمند در حال افزایش است؛ اما نتفلیکس می‌گوید که ۷۰ درصد بازدید از این شبکه هنوز به‌وسیله‌ی تلویزیون‌ها انجام می‌شود.

روش دیگری که نتفلیکس با استفاده از آن به دست‌اندرکاران ساخت سریال‌هایش کمک می‌کند، دیجیتالی‌سازی عوامل تولید است. با این شیوه، تخصص‌های فناورانه‌ی شرکت و نحوه‌ی بهره‌گیری از منابع برجسته می‌شود. نتفلیکس با بهره‌گیری از اپلیکیشنی به نام Move، جنبه‌های گوناگون فرآیند تولید نظیر مدیریت عوامل و زمان‌بندی فیلم‌برداری‌ها را ساده‌سازی کرده است. نتفلیکس می‌گوید که این اپلیکیشن تنها یکی از آزمایش‌های آن‌ها محسوب می‌شود و این شرکت در پی یافتن شیوه‌های دیگری است تا انجام کار را برای تمام عوامل پشت صحنه آسان‌تر کند.

Netflix Media

کریس گراس، مدیر فناوری استودیویی در نتفلیکس می‌گوید:

یکی از موارد حقیقتا چالش‌برانگیز در فضای کاری ما، این است که پذیرش فناوری جدید در کسب‌وکار تولید محتوا به‌شدت سرعت پایینی دارد. این حقیقت که سابقه‌ی حضور نتفلیکس در کسب‌وکار فناوری به بیش از یک دهه می‌رسد، همان مزیتی است که موجب برتری این شرکت بر دیگر شرکت‌های رقیب در عرصه‌ی سرگرمی می‌شود. در اختیار داشتن این دو بخش، فرصتی منحصربه‌فرد به ما می‌دهد تا دنیای سیلیکون ولی و هالیوود را با یکدیگر درهم‌آمیزیم. این مسئله زمینه‌ساز شکل‌گیری چالش‌های فراوانی است و یکی از این چالش‌ها این است که همیشه به فناوری سنتی اطلاعات به چشم یک ابزار فرعی و نه ضروری در شغل ما نگاه شده است؛ [اما] فضای بسیاری برای رشد و نوآوری در سرگرمی وجود دارد.

اگر یک پیام وجود داشته باشد که رد هستینگز، مدیرعامل نتفلیکس، پیترز و دیگر مدیران اجرایی این شرکت قصد رساندن آن را داشته باشند، این است که نتفلیکس می‌خواهد مرز بین هالیوود و سیلیکون ولی را از میان بردارد. آن‌ها نمی‌خواهند تنها یک شرکت تولیدکننده‌ی محتوا یا یک شرکت فناوری باشند؛ بلکه می‌خواهند هر دوی آن باشند. وجهه‌ی فناورانه‌ی نتفلیکس مزیت اصلی این شرکت تاکنون بوده است؛ اما آن‌ها برای حفظ سرعت پیشرفت خود، باید نوآوری و خلاقیت را تداوم دهند؛ به‌خصوص که غول‌های بزرگی همچون آمازون، دیزنی، اچ‌بی‌او و فیسبوک همگی در تلاش برای رقابت در عرصه‌ی سرگرمی هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات