کارنامه‌ی لنوو در سال ۲۰۱۵

سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸
مطالعه 5 دقیقه
سال ۲۰۱۵ برای تولید‌کنندگان کامپیوترهای شخصی سال ایده‌‌آلی نبود. در این میان لنوو سال سخت‌تری نیز به نسبت بقیه شرکت‌ها تجربه کرد. اگرچه بنا بر آمار موسسه گارتنر، لنوو همچنان به عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ی کامپیوتر‌های شخصی در جهان شناخته می‌شود، با این حال چالش‌های زیادی در این یک‌ سال گریبا‌ن‌گیر این شرکت شدند.
تبلیغات

در ماه فوریه خبر توانایی دستیابی به اطلاعات کاربران لنوو توسط هکرها منتشر شد. بدافزار سوپرفیش که در کامپیوترهای لنوو به طور پیش‌فرض نصب شده بودند، با ساخت گواهینامه‌های جعلی SSL قابلیت دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران را برای افراد سودجو مهیا می‌کردند. اگرچه چند هفته بعد از انتشار این خبر، لنوو ابزار حذف خودکار سوپرفیش را از کامپیوترهای خود منتشر کرد، اما این اتفاق تصویر نامطلوبی بر روی ویژگی‌های امنیتی محصولات این شرکت گذاشت.

در بخش فروش نیز این شرکت با چالش‌های زیادی رو‌به‌رو شد. در ماه نوامبر این شرکت آمار مربوط به فروش چهارماهه‌ی خود را منتشر کرد که برای اولین بار در شش سال گذشته از کاهش فروش حکایت می‌کرد. این اتفاق شاید از نقص امنیتی کامپیوتر‌های این شرکت متاثر باشد؛ ولی نشان‌دهنده‌ی تاثیر بازار گوشی‌های موبایل بر این شرکت و پس‌لرزه‌های خرید موتورولا بود. در ماه اوت لنوو خبر از تعدیل ۳۲۰۰ نفر از نیروی انسانی خود را منتشر کرد.

مشخصا استراتژی لنوو در سال ۲۰۱۶  تمرکز بر روی کامپیوترهای شخصی است. عرضه‌ی کامپیوتر‌ هیبریدی پی ۴۰ یوگا یکی از تلاش‌های اخیر این شرکت برای علاقه‌مندان این وسایل تلقی می‌شود. همچنین خبر همکاری لنوو با شرکت Razer برای تولید لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای مخصوص بازی از دیگر تلاش‌های این شرکت برای گسترش بازار خود به حساب می‌آید. با این حال مقابله‌ی لنوو با ادامه‌ی کاهش فروش کامپیوترهای شخصی می‌تواند این شرکت چینی را در نقطه‌ی ضعف قرار دهد.

البته نباید لنوو را در این میدان تنها دید؛ چرا که تمامی شرکت‌های تولیدکننده‌ی لوازم کامپیوتری نیز در حال مقابله با چالش‌های بازار هستند. در این میان باید اپل را از معادله حذف کرد؛ چرا که هنوز مک‌بوک‌های این شرکت فروش قابل قبولی دارند.

لنوو و چالش امنیتی

بازگرداندن اعتماد

لنوو در راستای رسوایی‌های امنیتی در محصولات خود باید به دنبال بازگرداندن اعتماد مصرف‌کننده به کالاهایی با برند این شرکت باشد.

اگرچه لنوو و شرکت سازنده‌ی سوپرفیش همچنان اصرار دارند که این نرم‌افزار تهدیدی برای کاربران ایجاد نمی‌کند، با این حال مایکروسافت همچنان آن را به عنوان بدافزار در سیستم عامل خود شناسایی می‌کند. در این بین خبرهایی نیز از نصب مجدد این نرم‌افزار بعد از پاک شدن آن از روی کامپیوتر منتشر شد. این عمل بیش از پیش لنوو را مظان اتهام قرار داد.

سخنگوی شرکت لنوو در این مورد بیان می‌کند:

ما از تجربیات خود در سال ۲۰۱۵ درس‌های زیادی گرفتیم. ما بر روی امنیت سرویس‌ها و محصولات خود سخت کار می‌کنیم و آسیب‌پذیری کاربران خود را تا حد ممکن کاهش خواهیم داد. تمام تلاش ما بر روی ساختن یک اکوسیستم امن و پاک متمرکز است.

با این حال اخبار مربوط به کامپیوترهای لنوو به همینجا ختم نشد و گزارش‌ها از کشف آسیب‌پذیری دیگری در محصولات این شرکت خبر دادند. محققان امنیتی شرکت IOActive مدعی آلودگی بالای کامپیوتر‌های لنوو شدند که به هکرها اجازه‌ی دسترسی به اکانت‌های ادمین را می‌داد.

اگرچه شرکت‌های مختلف در طول حیات خود بارها با چنین چالش‌هایی ر‌وبه‌رو شده‌اند، اما داستان لنوو این بار متفاوت به نظر می‌رسد. در نتیجه موسسات امنیتی فشار زیادی را بر روی این شرکت گذاشته‌اند تا مشکلات امنیتی محصولات لنوو حل شوند. در همین راستا نیز چینی‌ها از تشکیل گروهی خبر دادند که نقایص و حفره‌های امنیتی را سریعا شناسایی و نسبت به رفع آن‌ها اقدام می‌کنند.

لنوو در زمینه‌ی مشکلات امنیتی محصولات خود تنها نیست. شرکت‌های مطرحی چون دل نیز با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. در ماه نوامبر دل یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های امنیتی در طول حیات خود را تجربه کرد. در موردی دیگر در هفته‌های گذشته خبرهایی از نصب نرم‌افزارهای پیش‌فرض و البته آسیب‌پذیر در محصولات توشیبا و دل منتشر شد.

یکی از تحلیل‌گران دنیای فناوری در مقاله‌ای اشاره می‌کند که:

چالش‌های امنیتی در برابر هر شرکت فعال در حوزه‌ی آی‌تی وجود دارند. گاهی این چالش‌ها بزرگ و رسانه‌ای می‌شوند و شرکت‌ها را وادار به واکنش می‌کنند. واکنش‌هایی که اغلب با پنهان‌کاری و دروغ همراه می‌شوند که مبادا استراتژی‌های بازاریابی شرکت آسیب ببینند. با این حال باید واقعیت به خطر افتادن امنیت و پیدا کردن حفره‌های نفوذ را با پیشرفت فناوری بپذیریم.

کیم تیتوس مدیر اسبق روابط عمومی بخش موبایل شرکت سامسونگ برای فرار لنوو از مهلکه‌ی کاهش فروش پیشنهاد می‌کند:

بعد از رسوایی سوپرفیش لنوو راهی جز حرکت به سمت بازار آمریکا ندارد. لنوو باید راهی را رود که سونی و سامسونگ موبایل قبلا آن را طی کرده‌اند و آن تعریف دوباره‌ی محصولات خود با تمرکز به بازار آمریکا است. لنوو یک شرکت چینی است و شرکت‌های چینی خیلی خوب راه ورود به بازار آمریکا را پیدا کرده‌اند. اگر لنوو به دنبال متمایز ساختن محصولات و گسترش بازار خود می‌گردد، باید این راه را طی کند.

با این حال به نظر می‌رسد موفقیت لنوو نیز تا به امروز مدیون تمرکز بر بازار آمریکا بوده است. استراتژی این شرکت حضور در بازار آمریکا به عنوان یک شرکت آمریکایی است و نه با برچسب شرکت چینی. آمارها نیز از موفقیت این استراتژی حکایت می‌کنند. فروش لنوو در بازار آمریکا نزدیک به ۷۰ درصد رشد را نشان می‌دهد؛ فروش جهانی این شرکت ۳۰ درصد و فروش در کشور مادر یعنی چین تنها ۲۸ درصد رشد داشته است.

سال ۲۰۱۶ و آینده‌ی پیش‌ رو

سال ۲۰۱۶ برای بازار کامپیوتر‌های شخصی سال آسانی نخواهد بود. طبق پیش‌بینی‌های موسسه IDC فروش کامپیوترهای شخصی تا آخر سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۸ درصد سقوط خواهد کرد.

سال ۲۰۱۵ برای لنوو سالی پر فراز و نشیب بود که با تصمیمات بعضا اشتباه مدیریتی گره زده شده است. با این حال این بازار است که سمت و سوی تصمیمات شرکت‌ها را مشخص می‌کند؛ زمانی که بازار شرایط مناسبی را تجربه نکند شرکت‌های مختلف نیز دچار بحران‌هایی مشابه خواهند شد.

از طرف دیگر برای مصرف‌کنندگان و منتقدین دنیای فناوری پنهان‌کاری‌ها و رسوایی‌های امنیتی چندان خوشایند نیستند و شفافیت اطلاعات و اخبار در کنار محصولات متمایز و ممتاز جزء خواسته‌های آن‌ها قرار می‌گیرد. اما این رویا با واقعیت‌ها ناسازگار به نظر می‌رسد؛ چرا که محصولات رده‌ بالا بسیار گران‌تر از توقعات مصرف‌کنندگان هستند و شرکت‌ها در متقاعد کردن مردم به خرید و پرداخت هزینه‌های بالا موفق ظاهر نمی‌شوند.

در این بین نباید از مایکروسافت و سیستم‌عامل جدیدش یعنی ویندوز۱۰ بی‌تفاوت گذشت. سیستم‌عاملی که امیدها برای جان بخشیدن به پیکره‌ی بی‌تحرک کامپیوتر‌های شخصی را افزایش داده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات