استراتژی مایکروسافت در قبال گوشی‌های سری لومیا همچون محصولات سری سرفیس است

دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۲
مطالعه 4 دقیقه
مایکروسافت در سال ۲۰۱۴ بیشتر تمرکز خود را روی تولید گوشی‌های هوشمند رده پایین و میان رده قرار داد که این استراتژی موفقیت چندانی را برای ردموندی‌ها در پی نداشت. برخلاف سال گذشته مایکروسافت در سال جاری میلادی دو گوشی پرچمدار را معرفی کرد که نشان از تغییر نگرش این کمپانی به بازار گوشی‌های هوشمند دارد. مایکروسافت با تایید این موضوع، در پیش گرفتن سیاستی مشابه سری محصولات سرفیس را برای سری لومیا، نقشه‌ی راه خود خواند.
تبلیغات

 مایکروسافت در سال جاری میلادی برخلاف سال گذشته دو گوشی هوشمند پرچمدار را روانه‌ی بازار کرد. عرضه‌ی دو پرچمدار در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند نشان از تغییر سیاست مایکروسافت دارد. عدم موفقیت در حوزه‌ی تولید گوشی‌های هوشمند میان رده و رده پایین نشان از این دارد که ردموندی‌ها به این نتیجه رسید‌ه‌اند که باید به سراغ محصولات رده بالا بروند.

تولید محصولات رده بالا نشان از تصمیم جدی مایکروسافت در اتخاذ سیاستی مشابه آنچه را که در سری محصولات سرفیس در پیش گرفته، در مورد سری محصولات لومیا دارد. تولید گوشی‌های هوشمند رده بالایی نظیر لومیا ۹۵۰ در کنار متوقف کردن کار روی شمار دیگری از محصولات رده پایین را باید گواهی بر این ادعا خواند. به نظر می‌رسد پس از عرضه‌ی ویندوز ۱۰ به بازار و ارائه‌ی این سیستم‌عامل برای گجت‌های موبایل، گوشی‌های هوشمند رده‌ی بالای مبتنی بر این سیستم‌عامل پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به محصولات لوکس را دارند؛ چراکه قابلیت‌های این سیستم‌عامل، راه را برای میزبانی از اپلیکیشن‌هایی که در سایر اکوسیستم‌ها عرضه می شود، باز کرده است.

استیو گاگنهایمر، یکی از مدیران ارشد مایکروسافت در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

ما در حال بازسازی بخش موبایل هستیم تا کار خود را از رده‌‌های بالای بازار آغاز کنیم. هم اکنون نسل اول گوشی‌های لومیا منطبق بر این استراتژی روانه‌ی بازار شده و در آینده شاهد عرضه‌ی نسل جدید خواهیم بود. هنوز بازه‌ی زمانی خاصی برای عرضه‌ی نسل آینده‌ی گوشی‌های هوشمند مایکروسافت مبتنی بر این استراتژی تعیین نشده؛ اما این سیاست حرکتی منطقی است تا محصولات لومیا را به بازه‌های جدید قیمتی برسانیم.

همچون سیاستی که مایکروسافت در زمینه‌ی محصولات سرفیس در نظر گرفته، هدف این کمپانی تولید محصولاتی لوکس و رسیدن به جایگاهی است که اپل با تولید محصولاتش به آن دست یافته است.

گاگنهایمر به نکات دیگری نیز اشاره کرده است:

 ماهیت سری محصولات لومیا از گوشی‌های هوشمند رده پایین به سمت گوشی‌های پرچمدار سوق پیدا کرده است. بدون شک تنها کمپانی که بخش بزرگی از سود کسب شده در بازار گوشی‌های هوشمند را کسب می‌کند، اپل است. ما می‌خواهیم تغییراتی را در نظام کنونی حاکم بر بازار گوشی‌های هوشمند ایجاد کنیم.

پانوس پانای که از ماه اکتبر مدیریت بخش مهندسی محصولات رده بالای مایکروسافت را برعهده گرفته، در این خصوص دیدگاه مشابهی دارد:

سری محصولات لومیا در حال حاضر جایگاه خود را دارد. ما در کنار سری لومیا محصولات سرفیس را در نیز در اختیار داریم. ما روی این موضوع متمرکز شده‌ایم تا تمام محصولات خود را در یک رده روانه‌ی بازار کنیم؛ بطوریکه کاربران با در اختیار گرفتن هر یک از این محصولاتی احساس و تجربه‌ی مشابهی را داشته باشند.

گاگنهامیر به محصولات سری سرفیس پرو به عنوان یک گجت کاربردی اشاره کرده و اینگونه توضیح داده که وجود مشکلات در رابطه با کمبود اپلیکیشن‌‌ها، چالش چندان بزرگی نیست.

در صورتی که کاربران از گوشی‌های هوشمند به عنوان گجت‌هایی در جهت پیشبردن امورات تجاری و کسب و کار خود استفاده کنند، ابزار‌های بسیار قدرتمندی نظیر مجموعه‌ی آفیس، تقویم و ایمیل در اختیار آن‌ها است. همچنین باید به قابلیت کانتینوم نیز اشاره کرد که امکان استفاده از گوشی‌هوشمند را به عنوان پی‌سی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با استفاده از کانتینوم کاربران قادرند تا با اتصال ماوس و کیبورد و همچنین یک نمایشگر، تجربه‌ای شبیه به رایانه‌های شخصی را داشته باشند.

گاگنهایم معتقد است با وجود امکان جدید ویندوز ۱۰ که همانا اپلیکیشن‌های یونیورسال است، کاربران دیگر کمبودی را از بابت اپلیکیشن احساس نخواهند کرد. وی در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

مدل اپلیکیشن‌های یونیورسال این امکان را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد تا به راحتی برنامه‌های خود را برای ویندوز ۱۰ توسعه دهند. با استفاده از قابلیتی که در پلتفرم ویندوز وجود دارد، توسعه‌دهندگان قادرند تا علاوه بر پورت کردن اپلیکیشن‌های خود در سایر پلتفرم‌ها به ویندوز ۱۰، یک اپلیکیشن را برای چند گجت که مبتنی بر ویندوز ۱۰ هستند، توسعه دهند. از این جمله می‌توان به توسعه‌ی اپلیکیشن واحدی برای کنسول ایکس باکس، گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های پی‌سی اشاره کرد.

نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا مایکروسافت قادر است به رقابت با اپلی بپردازد که با آیفون‌های خود به یکی از بزرگترین رقبای بازار گوشی‌های هوشمند رده‌بالا تبدیل شده است یا خیر؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات