با برکناری کازو هیرای، چه آینده‌ای در انتظار سونی است

یک‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
روز جمعه اعلام شد که کینچیرو یوشیدا تا دو ماه دیگر جاشین کازو هیرای، مدیرعامل فعلی سونی خواهد شد؛ اما این تغییر چه تأثیری بر آینده‌ی این شرکت خواهد گذاشت؟
تبلیغات

کازو هیرای، مدیرعامل سونی پس از گذشت ۶ سال از تصدی مقام خود، در یکم آوریل سال جاری میلادی از این سمت برکنار خواهد شد. با پایان دوران زمامداری کازو هیرای در سونی، وی به‌عنوان رئیس هیئت مدیره در این شرکت باقی خواهد ماند؛ اما صندلی مدیرعامل نصیب کینچیرو یوشیدا، مدیر ارشد مالی خواهد شد.

هیرای احتمالا در نزد عموم بیش از همه به خاطر نقش خود در کسب‌وکار پلی‌استیشن، جایی که بخش اعظم سابقه‌ی وی با آن گره خورده است، شناخته می‌شود. او در توسعه‌ی نرم‌افزار پلی‌استیشن در اواخر دهه‌ی ۹۰ میلادی دخیل بود و پیش از آنکه به سمت مدیرعامل سونی منصوب شود، با رونمایی از پلی‌استیشن ۳ نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت. بهترین واژه‌ای که می‌توان برای وصف معرفی سومین نسل کنسول سونی به‌کار برد، لغت افتضاح است. هیرای مدل‌های اولیه‌ی این کنسول را با قیمت فوق‌العاده بالای ۴۹۹ و ۵۹۹ دلار معرفی کرد و با این قیمت‌گذاری جامعه‌ی گیمینگ را شوکه و دچار خشم فراوانی کرد. علاوه بر این، نسخه‌ی ارزان‌تر پلی‌استیشن ۳، یک مدل به‌شدت ضعیف بود و از نبود اتصال وای‌فای و حافظه‌ی ذخیره‌سازی مناسب رنج می‌برد.

صرف نظر از این اشتباه فراموش ناشدنی و با وجود آنکه سونی در زمان زمامداری هیرای در حال بازپس‌گیری وجهه‌ی خود پس از دور شدن از دوران اوج در سال ۲۰۰۰ بود؛ سرمایه‌گذاران این شرکت در طول این ۶ سال موفق به دستیابی به سود قابل توجهی شدند. هیرای در دوران خود، توانست جایگاه سونی را در تولید محصولات متنوع در بازارهای مختلف از کامپیوترها تا فیلم‌های هالیوودی حفظ کند.

با این وجود، عمده موفقیت سونی در دوران رهبری هیرای را می‌توان در دو بخش کلی یعنی واحد پلی‌استیشن (که سود حاصل از آن در ایام تعطیلات تا ۷۰ درصد افزایش یافت) و تولید حسگرهای تصویر و فروش آن به دیگر شرکت‌ها به‌منظور به‌کارگیری در محصولات مختلف تقسیم کرد. از آنجایی که هیرای و یوشیدا با همکاری با یکدیگر تلاش می‌کردند پیش از همه مشکلات شرکت را حل و فصل کنند، به واحدهای دیگر نظیر موبایل اهمیت و ارزش کمتری قائل شدند.

هیرای در حال معرفی پی‌اس‌پی گو در سال ۲۰۰۹

هیرای بیش از تمام مدیران سابق سونی، قهرمان بخش تولید محتوای سرگرمی این شرکت در واحدهایی نظیر سونی پیکچرز انترتیمنت به‌حساب می‌آید. این بخش‌ها از کسب‌وکار سونی برخی اوقات با مشکلاتی دست به گریبان بودند؛ اما وضعیت آن‌ها همیشه در سه‌ماهه‌های پایانی سال بهبود می‌یافت.

با این حال، براساس گزارش ورایتی، هنگامی که از چشم‌انداز آتی یوشیدا و راهبرد وی برای آینده‌ی شرکت پرسش شد، او از مطرح کردن اشاراتی جزئی به این کسب‌وکارها غافل نشد؛ اما تأکید وی غالبا به بخش فناوری اختصاص داشت. یوشیدا گفت:

موفق‌ترین شرکت‌های جهانی در حال حاضر همگی شرکت‌های فناوری هستند.

افرادی که در دفاتر سونی پیکچرز در  کالور سیتیِ کالیفرنیا مشغول به کار هستند، احتمالا باید به خاطر روی کار آمدن مدیرعامل جدید سونی، نگران وضعیت خود باشند.

علاوه بر این، تحلیل‌ها همگی همچنان نشان‌دهنده‌ی وضعیت آشفته‌ی سونی در کسب‌وکار موبایل هستند. واحد موبایل تنها بخشی است که برخلاف سه‌ماهه‌ی دوم درخشان این شرکت در سال گذشته، زیان‌ده بود. یوشیدا در تلاش بود تا مانع از افول این کسب‌وکار شود؛ اما احتمال می‌رود تغییرات این بخش حتی با وجود بهبود وضعیت مالی آن به علت برخورداری از سهم اندک بازار به سرانجام نرسد. یوشیدا همچنین نقش مؤثری در فروش کسب‌وکار کامپیوتر سونی وایو بازی کرد.

به عبارت دیگر، یوشیدا شهرت خود را در سونی با یاری رساندن به هیرای در گرفتن تصمیمات دشوار در تعدیل نیروها و کاهش تمرکز بر بخش‌های عمده‌ی شرکت در جهت بهبود وضعیت آن به‌ دست آورده است. این همکاری هنوز در جریان است؛ در نتیجه باید در انتظار تداوم تغییرات در زمینه‌هایی چون بخش فناوری و محصولات سرگرمی سونی باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات