کفش ورزشی جدید آدیداس با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی و پلاستیک بازیافتی اقیانوس‌ها

شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
آدیداس با پارلی که یک جنبش برای جمع‌آوری و حذف ضایعات پلاستیکی از اقیانوس‌ها است، همکاری کرده و با استفاده از این پسماندهای پلاستیکی و فناوری چاپ سه بعدی، اقدام به تولید کفشی ورزشی کرده است.
تبلیغات

آدیداس با همکاری جنبش پارلی، یک کفش ورزشی مفهومی را با استفاده از فناوری سه بعدی معرفی کرده است. رویه‌ی این کفش از پلاستیک‌های جمع‌آوری شده از اقیانوس‌ها و بخش‌های درونی آن از پلی‌استر بازیافتی و تورهای ماهیگیری ساخته شده‌اند. آدیداس معتقد است این روش ساخت می‌تواند استانداردی جدید در ساخت لوازم ورزشی به شمار برود؛ اما متاسفانه در حال حاضر تولید انبوه این کفش‌ها غیرممکن است.

پارلی معتقد است همکاری با آدیداس که از اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی نیز آغاز شده بود، می‌تواند نام آن‌ها را در جریان مذاکرات پاریس بر سر زبان‌ها بیاندازد. بنیان‌گذار پارلی، سریل گوتش در این باره می‌گوید:

مواظبت از زندگی در زیر آب یکی از اهداف سازمان ملل متحد است. بنابراین هدف ما از حضور در پاریس، در واقع به اشتراک گذاشتن دانش، دیدگاه و آخرین نسل از استراتژی‌ها است. هدف ما همکاری با دست اندرکاران و فعالان زمینه‌ی هوای پاک است.

این کفش ورزشی براساس طراحی Futurecraft 3D آدیداس بوده و طرحی مفهومی براساس فناوری چاپ سه بعدی است که اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی رونمایی شده بود. این طراحی مفهومی در راستای هدف آدیداس برای رسیدن روزی است که خریدار به فروشگاه مراجعه کرده و کفش موردنظر خود را سفارش داده و منتظر بماند تا کفش او با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی برای او آماده شود.

این مدل برای آینده بسیار جالب است؛ اما اگر در ساخت این کفش‌ها از مواد بازیافتی کامل استفاده شود، می‌تواند مدل بهتری باشد. در واقع در روند بازیافت پلاستیک از اقیانوس و ساخت کفش‌های ورزشی از آن، محیط زیست بیشتر آسیب می‌بیند. به این ترتیب توجیهی برای ساخت محصولی که بیشتر به محیط زیست آسیب می‌زند، وجود ندارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات