گوگل همچنان از بازار بزرگ اپلیکیشن‌های اندروید در چین بی نصیب است

چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
مطالعه 2 دقیقه
کشور پهناور و پرجمعیت چین را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای اپلیکیشن در دنیا دانست. گوگل‌پلی در بین ۲۰۰ اپلیکیشن استور چینی جایی ندارد و بازار بزرگی را از دست داده است. برای آشنایی با این بازار بزرگ با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

محبوبیت اندروید در کشور چین یک حقیقت است؛ چیزی در حدود ۷۵ درصد از گوشی‌های هوشمند مورد استفاده در این کشور از سیستم‌عامل اندروید بهره می‌برند. این آمار نشان از محبوبیت زیاد این سیستم‌عامل در کشور چین دارد، اما گوگل از این پتانسیل بزرگ بهره‌ی چندانی بدست نمی‌آورد. گوگل‌پلی نتوانسته وارد بازار ارزشمند اپلیکیشن در چین شود؛ این در حالی است که اپ استورهای شخص ثالث به سرعت در حال پیشرفت در این کشور هستند. بیش از ۲۰۰ اپ استور در چین فعالیت می‌کنند.

در بین این تعداد فروشگاه اپلیکیشن فعال در کشور چین  Mobile Assistant360، Myapp و Baidu محبوبیت فراوانی دارند. 360 MA که توسط شرکت Quihoo Software اداره می‌شود، حداقل ۴۰۰ میلیون کاربر دارد. Myapp که توسط سازنده‌ی اپلیکیشن محبوب WeChat یعنی شرکت Tencent توسعه یافته است روزانه ۱۱۰ میلیون دانلود اپلکیشن دارد. یکی دیگر از اپ استورهای معروف چین Baidu است که توسط بزرگ‌ترین موتور جستجوگر این کشور توسعه یافته است.

در این شرایط که گوگل در تلاش برای ورود به این بازار بزرگ و پویا است، اپ استور اپل جایگاه خود را به عنوان اصلی‌ترین منبع دانلود اپلیکیشن و بازی iOS در چین مستحکم می‌کند. اپل با سیاست‌های سخت‌گیرانه و خاص خود در مورد iOS، احتمال موفقیت رقبا را به حداقل رسانده است. صرف‌نظر از نصب غیرقانونی اپلیکیشن‌ها، ۶۵ درصد از دانلودهای اپلیکیشن iOS در چین از اپ استور اپل انجام می‌شود. این آمار دانلود بازی و اپلیکیشن، چین را در جایگاه دوم پس از آمریکا در میزان دانلود اپلیکیشن‌های iOS قرار می‌دهد. کاپرتینویی‌ها بازار بزرگ و پویایی را یافته‌اند که روز به روز در حال رشد است؛ این در حالی است که گوگل در وارد کردن گوگل‌پلی به چین ناموفق عمل کرده است. چین سومین کشور از نظر ایجاد درآمد مرتبط با اپلیکیشن‌های iOS در دنیا است.

بازی‌ها را می‌توان یکی از محبوب‌ترین دسته‌های نرم‌افزاری دانست که تعداد زیادی از دانلودهای اپ را به خود اختصاص می‌دهند. گیمرهای چینی تقریبا هر سه روز یک بازی جدید نصب می‌کنند. این آمارها نشان می‌دهد که این افراد خود را به بازی‌هایی مانند Clash of Titans و Candy Crush محدود نکرده‌اند و پیوسته در حال جستجو برای بازی‌های جدید هستند.

قطعا گوگل از این بازار بزرگ به سادگی نخواهد گذشت و تلاش‌های خود برای ورود جدی به بازار چین را افزایش خواهد داد. گوشی‌های اندرویدی درصد زیادی از تلفن‌های هوشمند چین را به خود اختصاص داده‌اند که هر شرکتی را برای سرمایه‌گذاری وسوسه می‌کند. قطعا با وجود رقبای چینی و قوی در عرصه فروشگاه‌های اپلیکیشن، گوگل کار بسیار دشواری در پیش خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات