مارک زاکربرگ و همسرش ۹۹ درصد از سهام فیسبوک را صرف اعمال خیرخواهانه خواهند کرد

چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
در یک اقدام عجیب، مارک زاکربرگ و همسرش پاریسیلا چن اعلام کردند که ۹۹ درصد از فیسبوک را برای پیشرفت انسان‌ها و اعمال خیریه اهدا خواهند کرد. این مقدار از سهام فیسبوک ارزشی در حدود ۴۵ میلیارد دلار دارد.
تبلیغات

مارک زاکربرگ مالک فیسبوک و همسرش تصمیم به اهدای ۹۹ درصد از سهام این شرکت برای صرف شدن در زمینه‌ی کارهای خیریه و پیشرفت انسان‌ها گرفته‌اند. این پول در اختیار بنیان چن زاکربرگ قرار خواهد گرفت. فیسبوک در مورد این شرکت می‌گوید:

هدف این بنیان کمک مالی به شرکت‌های غیرانتفاعی و سرمایه‌گذاری خصوصی بر روی سیاست‌هایی است که می‌توانند نیازهای بزرگ انسان‌ها را رفع کنند.

این پول در طی زندگی زاکربرگ اهدا خواهد شد و او بیشتر حق رای‌ را در این شرکت خواهد داشت. در آینده، بنیان چن زاکربرگ سه مرتبه در سال از محل فروش سهام زاکربرگ در فیسبوک، پول دریافت خواهند کرد که البته مجموع این سه مقدار در سال بیشتر از یک میلیارد دلار نخواهد بود. سود حاصل از هر یک از سرمایه‌گذاری‌های این بنیان برای پیشرفت بیشتر در زمینه‌ی رسیدن به اهداف خیرخواهانه صرف خواهد شد.

این تصمیم در قالب یک نامه که مخاطب آن کودک تازه متولد شده‌ی زاکربرگ و چن است، منتشر شده و دو هدف را دنبال می کند: پیشرفت بشریت و ایجاد عدالت در جامعه. هدف اول اینگونه تشریح شده است: «بهبود وضعیت زندگی جوامع بشری» که شامل سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه‌های پزشکی، ایجاد فرصت‌های اقتصادی و قراردادن اطلاعات در دسترس همگان، می‌شود. هدف دوم نیز در نظر دارد تا فقر را کمتر کرده و گروه‌های ضعیف و فقیر را قدرتمندتر کند. در ادامه‌ی این نامه می‌خوانیم: «جامعه‌ی ما باید این کار را انجام دهد اما نه تنها به دلیل عدالت یا بخشش بلکه برای پیشرفت جوامع انسانی»

این اهداف در راستای پروژه‌های خیرخواهانه‌ای است که زاکربرگ و همسرش در آن‌ها در سال‌های گذشته نیز مشارکت داشته‌اند. این دو در گذشته ۲۵ میلیون دلار برای مهار ابولا در آفریقا هزینه کرده‌اند. به علاوه زاکربرگ به تنهایی ۱۰۰ میلیون دلار را در اختیار سیستم مدارس دولتی قرار داده بود که البته بیش از نیمی از آن در پیج و خم‌های اداری هدر رفت.

بخشی از اهداف این بنیان در راستای پروژه‌ی Internet.org فیسبوک است که هدف آن تامین اینترنت برای بخش‌هایی از دنیا است که به طور مطلق دسترسی به اینترنت ندارند. در ادامه‌ی نامه زاکربرگ و همسرش می‌نویسند:

بسیاری از فرصت‌ها زمانی خودنمایی خواهند کرد که تمامی افراد دنیا دسترسی به اینترنت داشته باشند. اهمیت اینترنت زمانی مشخص می‌شود که بدانید در ازای هر ۱۰ نفر که دسترسی به اینترنت پیدا می‌کنند، یک نفر از فقر بیرون آمده و یک فرصت جدید شغلی ایجاد می‌شود.

این پروژه شباهت زیادی به بنیاد خیریه‌ی بیل و ملیندا گیتس دارد که بر مبنای ثروت بیل گیتس بنا شده است. این بنیاد خیریه که در سال ۲۰۰۰ میلادی افتتاح شده تا به امروز بیش از ۴۴ میلیارد دلارسهم در اعمال خیریه داشته است. زاکربرگ و گیتس در گذشته نیز با یکدیگر همکاری‌هایی در زمینه‌های خیریه از جمله زمینه‌های زیست محیطی و آموزشی داشته‌اند. ملیندا گیتس نیز به این تصمیم زاکربرک و چن، این گونه پاسخ داده است:

این تصمیم شما اسوه‌ای برای ما و تمام جهانیان است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات