درآمد موزیلا سال گذشته به لطف گوگل و یاهو افزایش یافت

جمعه ۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
به تازگی شرکت موزیلا گزارش مالی سال ۲۰۱۴ خود را منتشر کرده است. این گزارش مقدار کمی افزایش را در درآمدهای این شرکت نشان می‌دهد. طبق اعلام  موسسه VentureBeat حدود ۹۰ درصد درآمد این شرکت حاصل  قراردادهای موزیلا با گوگل و یاهو است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که درآمد شرکت‌هایی مثل موزیلا از کجا تامین می شود و این که مرورگرهایی مثل فایرفاکس چطور درآمدزایی می‌کنند. سال‌های زیادی بود که درآمد موزیلا از طریق حامی مالی خود یعنی گوگل تامین می‌شد. موزیلا گوگل را موتور جستجوی پیش‌فرض مرورگر فایرفاکس قرار می‌داد و گوگل نیز بابت این موضوع به موزیلا پول پرداخت می‌کرد. سال گذشته این قرارداد به پایان رسید و موزیلا قراردادی ۵ ساله با یاهو امضا کرد. 

اگر بخواهیم مدل کار  شرکت‌های ذکر شده در بالا  را به زبان ساده توضیح دهیم، در واقع روال کار به این صورت است که شما از طریق مرورگر خود مطلبی را جستجو می کنید به این ترتیب گوگل یا یاهو از درآمدهای تبلیغاتی حاصل از جستجوی شما منفعت می‌برند. درصدی از درآمد تبلیغاتی که عاید گوگل یا یاهو می‌شود طی یک قرارداد بین این شرکت‌ها و موزیلا، به موزیلا می رسد. 

در گزارش موزیلا آمده است که این شرکت  و زیر مجموعه‌های وابسته به آن در سال ۲۰۱۲ به میزان ۳۱۱ میلیون دلار درآمد داشته‌اند و این عدد در سال ۲۰۱۳ به رقم ۳۱۴ میلیون دلار رسیده است. در سال ۲۰۱۴ نیز با کمتر از ۵ درصد افزایش موزیلا درآمد ۳۲۹ میلیون دلاری را تجربه کرده است. مخارج این شرکت نیز در سال ۲۰۱۴ به میزان ۷.۶ درصد افزایش داشته و هزینه‌های موزیلا در این سال ۳۱۸ میلیون دلار بوده است. 

البته این ارقام مربوط به زمانی است که هنوز قرارداد بین موزیلا و گوگل به اتمام نرسیده بود. در شرایطی که گوگل هنوز هم موتور جستجوی پیش فرض در اروپا است، ولی دنل دیکسون تایر- مدیر تجاری و حقوقی موزیلا اعلام کرده است که شرکتش در حال حاضر هیچ رابطه تجاری با گوگل ندارد. حالا باید دید که عملکرد مالی موزیلا در سال جاری میلادی بدون اتکا به گوگل چطور خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات