داده‌های ثبت شده توسط دستبندهای هوشمند سلامتی از نظر جامعه پزشکی قابل اعتماد نیست

چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
فیت‌بیت، جاوبون، مایکروسافت، سامسونگ و شیائومی تنها نمونه‌ای از کمپانی‌های بزرگی هستند که محصولاتی را در قالب دستبند‌های هوشمند سلامتی روانه‌ی بازار کرده‌‌اند. هرچند بسیاری از شعارهای بازاریابی این دستبندهای هوشمند در حوزه‌ی سلامتی است، اما شاید شنیدن این موضوع که داده‌های برگرفته از این دستبندها برای جامعه‌ی پزشکی چندان کاربردی نیست، جالب توجه باشد.
تبلیغات

این روزها بسیاری از کمپانی‌ها محصولاتی را در قالب دستبند‌های هوشمند سلامتی روانه‌ی بازار می‌کنند. شاید بسیاری از افراد این دستبند‌های سلامتی را با انگیزه‌ی انجام تمرینات ورزشی و حفظ سلامتی خریداری کنند، حال آنکه براساس اطلاعات ارائه شده داده‌های ثبت شده توسط این دستبند‌های سلامتی کاربرد چندانی برای جامعه‌ی پزشکی ندارد.

وب‌سایت MIT Technology Review گزارشی را بر این اساس منتشر کرده که در آن به این موضوع اشاره شده است. اندروید تریستر، پزشک انکولوژیستی است که به این موضوع اشاره کرده است. وی به افرادی اشاره کرده که در زمان مراجعه به پزشک فایل اکسلی را به همراه دارند که در واقع برگرفته از داده‌هایی است که توسط دستبند‌های هوشمند سلامتی به ثبت رسیده. نیل سگال، مدیر ارشد تحقیقات در موسسه‌ی UCSF است که در زمینه‌ی فناوری‌های مرتبط با سلامتی فعالیت می‌کند. وی در خصوص بی مصرف بودن داده‌های ثبت شده توسط دستبند‌های هوشمند سلامتی با تریستر هم عقیده است. سگال به این موضوع اشاره کرده که داده‌های ثبت شده توسط گجت‌های دیجیتال که بیشتر مبتنی بر تعداد قدم‌های برداشته یا مسافت طی شده توسط کاربران است، از نظر کلینیکی چندان کاربردی نیست.

اما مساله‌ی اصلی در مورد دستبند‌های هوشمند سلامتی بر عدم صحت اطلاعات تمام گجت‌های موجود در بازار حکایت دارد. براساس اطلاعات ارائه شده توسط سگال، محققان در دو سال اخیر انواع گجت‌های هوشمند دیجیتال را با ابزار‌های دقیق پزشکی مورد آزمایش قرار داده‌اند، اما نتایج نشان داده‌اند که تنها تعداد معدودی از گجت‌های عرضه شده داده‌های صحیحی را در مورد وضعیت سلامتی و فاکتور‌های مرتبط نمایش می‌دهند. به بیان بهتر تنها شمار محدودی از گجت‌های عرضه شده می‌توانند داده‌های قابل اعتمادی را در اختیار کاربران قرار دهند.

با توجه به اینکه بسیاری از گجت‌های هوشمند مرتبط با سلامتی توسط موسسات استاندارد فعال در حوزه‌ی پزشکی آزمایش نمی‌شوند، از این ‌رو نباید از استاندارد نبودن نتایج تعجب کرد. البته سگال به نکات مثبت در اختیار داشتن چنین گجت‌هایی اشاره کرده و وجود این دستبند‌ها را عاملی برای تشویق کاربران به منظور انجام فعالیت‌های بیشتر خوانده است.

نظر شما ردباره پوشیدنی‌های حوزه سلامتی چیست؟ آیا آنها را کاربردی می‌دانید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات