مایکروسافت با الهام از رایانش کوانتومی و اسکایپ مجموعه‌ای علمی تخیلی منتشر کرد

پنج‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱
مطالعه 4 دقیقه
اوایل امسال مایکروسافت گروهی از نویسندگان علمی تخیلی را به دپارتمان تحقیقاتی خود دعوت کرد و با دادن دسترسی نامحدود به آن‌ها الهام بخش یک سری داستان‌های کوتاه علمی تخیلی شد. این مجموعه هم اکنون به رایگان در دسترس علاقه‌مندان است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

"چشم انداز آینده: داستان‌های اصیل علمی تخیلی الهام گرفته شده از مایکروسافت" مجموعه داستان‌های کوتاهی است که توسط ۹ نفر از نویسندگان مجرب در زمینه‌ی داستان نویسی علمی تخیلی (که هر کدام تا به حال برنده‌ی جوایز متعدد ادبی شده‌اند) نوشته شده است. این داستان‌ها موضوعات مختلفی از ترجمه گرفته تا تله‌پورت (دورنوردی) را در بر می‌گیرند.

در بین نویسندگان نام‌هایی چون ان لکی (Ann Leckie) که مجموعه‌ای از جوایز را برای رمان "عدالت کمکی" (Ancillary Justice) در سال ۲۰۱۳ برنده شد، دیوید برین (David Brin) نویسنده‌ای که در تمام طول عمرش داستان‌های علمی تخیلی نوشته و همچنین سابقه‌ی عضویت در هیات مشورتی طرح‌های مفهمومی خلاقانه‌ی ناسا را داشته و رابرت سایر (Robert J. Sawyer) که رمان مشهورش با نام فلش فوروارد (FlashForward) به مجموعه‌ی تلویزیونی با همین نام تبدیل شده، وجود دارند. مایکروسافت می‌گوید هر کدام از نویسندگان این آزادی عمل را داشتند که حیطه‌ی تحقیقاتی مورد علاقه‌ی خودشان را برای نوشتن داستان انتخاب کنند، اما در نهایت موضوعات انتخابی بسیار به هم شبیه بودند. الیسون لین، از ویراستاران مجموعه می‌گوید:

"در آن زمان همه‌ی ما به شدت به چیزهایی مثل یادگیری ماشین، شبکه‌های عصبی عمیق و مترجم اسکایپ علاقه‌مند بودیم."

داستان ان لکی به صورت خاص روی ترجمه متمرکز است. موضوع داستان درباره‌ی اختلاف بین دو تمدن فضایی است که به زبان‌های متفاوتی صحبت می‌کنند و برای ترجمه احتیاج به تفسیر بسیار دقیق دارد. موضوع از مترجم همزمان اسکایپ الهام گرفته شده که در آینده ممکن است افرادی با زبان‌های متفاوت را قادر به صحبت کردن مستقیم و بدون مکث با یکدیگر کند. لکی می‌گوید صحبت با محققان مایکروسافت به نوشتن داستان کمک کرده است. او در این‌باره اینگونه توضیح می‌دهد:

"آسان است که به صورت مکانیکی ترجمه کنیم و مثلاً بگوییم این کلمه همیشه باید به "کامیون" ترجمه شود. اما معنی در جمله ممکن است تغییر کند یا حتی با توجه به زبان بدن و تغییرات لحن (Tone) صدا ممکن است کلمه معنای دیگری به خود بگیرد. اگر بدانید کسی که صحبت می‌کند عصبانی است، این پیش زمینه بخشی از چگونگی ترجمه‌ی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد."

مجموعه‌ی "چشم انداز آینده" به صورت رایگان قابل دانلود است. اگرچه مسلماً مشارکت مایکروسافت در این مجموعه به این معناست که شاهد داستان‌هایی که در آن‌ها شرکت‌های بزرگ فناوری آینده را نابود می‌کنند نخواهید بود، اما جنیفر هنشا (که به همراه لین از ادیتورهای کتاب است) می‌گوید مایکروسافت تاکید داشت که کتاب نه به عنوان اثری که از مایکروسافت منتشر شده، بلکه به عنوان یک اثر علمی تخیلی مستقل مطرح باشد. لیست قوی نویسندگان فعال در زمینه‌ی داستان‌های علمی تخیلی که در نوشتن کتاب مشارکت داشته‌اند مهر تاییدی بر این ادعای مایکروسافت است.

تصاویر زیر طرح‌هایی هستند که توسط جویی کاماچو (Joey Camacho) برای داستان‌های این مجموعه طراحی شده اند.

future visions awfw web 6c69d
future visions cover web 86234
future visions gordo web 7009d
future visions hello web d8eb2
future visions machine starts web 598bb
future visions rwtd web ab0f8
future visions sitg web 6aef7
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات