تلفن‌های هوشمند بیماری‌های چشم را تشخیص خواهند داد

شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
وشی‌های هوشمند می‌توانند به زودی نه تنها در مشاهده عکس‌های پیچیده داخل چشم انسان و برای تشخیص بیماری استفاده شوند.
تبلیغات

محققین متوجه شده‌اند که تصاویر گرفته شده از داخل چشم انسان روی نمایشگر آیفون نسبت به نمایشگر کامپیوتر با کیفیت و جزئیات بالاتری نمایش داده می‌شوند. تیمی از دانشگاه Emory طی آزمایشی این موضوع را اثبات کرده است.

بنا به مطالعه‌ جدید این دانشگاه، گوشی‌های هوشمند می‌توانند به زودی نه تنها در مشاهده عکس‌های پیچیده داخل چشم انسان و برای تشخیص بیماری استفاده شوند، بلکه می‌توان از آنها برای عکس‌برداری، ارسال و نمایش آسیب وارد شده به بخش جلوی چشم یا پلک‌ها به کار برده شوند. این بدین معناست که ممکن است به زودی تلفن‌های هوشمند ویزیت سالانه چشم شما را برعهده خواهند گرفت.

گوشی‌های هوشمند اگر قادر به ثبت تصویر با کیفیت برای تشخیص و درمان در شرایط مختلف چشم باشند، ممکن است حتی نیاز به ویزیت سالانه چشم را نیز برطرف نمایند. این خبر برای کسانی که مثل خودم دوست دارند همه کارهایشان را از داخل خانه‌ انجام دهند، بسیار خوشحال کننده است.

محققین دانشگاه Emory اطلاعات مربوط به ۳۵۰ بیمار را که ادعا می‌کردند دچار سردرد، مشکل در بینایی و سایر مسائل مربوط به دیدن شده‌اند را جمع‌آوری کردند. این اطلاعات شامل عکس‌های گرفته شده از داخل چشم بیمار نیز بوده است.

آنها سپس نظر دو متخصص چشم را پرسیدند و ۱۰۰ تصویر را هم روی کامپیوتر و هم روی آیفون به متخصصین نشان دادند. بنا به گزارشات هر دو دکتر تصاویر آیفون را بهتر یا هم سطح مانیتور دسکتاپ دانستند. یکی از آنها گفت ۵۳ تصویر کیفیت یکسانی داشتند، ۴۶ تصویر روی آیفون بهتر بودند، و یکی از تصاویر روی کامپیوتر بهتر بود. متخصص دیگر گفت ۵۶ تصویر یکسان بودند، ۴۲ تصویر روی آیفون بهتر بودند و ۲ تصویر روی کامپیوتر بهتر بودند.

والری بیوسه یکی از محققین دانشگاه Emory، پس از این آزمایش امیدوار است تا با همکاری سایر هم تیمی‌هایش متوجه شود که آیا گوشی‌های هوشمند می‌توانند به تسریع درمان و بهبود مراقبت از بیماران حاد و مشاوره چشم پزشکی از طریق فرستادن عکس بیمار به گوشی هوشمند چشم پزشک و بدون مراجعه به مطلب پزشک کمک کنند یا خیر.

چارلز وایکوف، یک چشم پزشک از مشاورین شبکیه چشم در هوستون که در این آزمایش دخالتی نداشت به بخش سلامت رویترز می‌گوید که او فکر نمی‌کند تلفن‌های هوشمند بتوانند جایگزین آزمایشات کامل چشمی شوند. وی گفت:

نگرانی من از اطمینان خاطر کاذبی است که یک تصویر درباره نرمال بودن وضعیت چشم به ما می‌دهد.

وی با این حال افزود که در صورتی که این روش به بیماران چشمی در تشخص سریع‌تر و دقیق‌تر کمک می‌کند، از حضور گوشی‌های هوشمند به عنوان یک ابزار همیشه در دسترس حمایت می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات