گوگل با Project Wing ارسال کالا با پهپاد را از سال ۲۰۱۷ آغاز می‌کند

سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲
مطالعه 3 دقیقه
گوگل از سال گذشته بصورت مخفیانه در حال کار روی سیستم ارسال کالا با استفاده از پهپاد بود. حال دیو واس، مدیر پروژه‌ی وینگ گوگل اعلام کرده که این کمپانی سیستم ارسال کالا با استفاده از پهپاد را از سال ۲۰۱۷ میلادی بصورت رسمی آغاز خواهد کرد.
تبلیغات

ارسال کالا با استفاده از پهپاد امری است که شماری از کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی فناوری به سراغ استفاده از آن رفته‌اند. شاخص‌ترین نام‌هایی که می‌توان در این بین شنید، گوگل و آمازون است. حال دیو واس، مدیر پروژه‌ی وینگ گوگل در جریان برگزاری کنفرانس کنترل ترافیک هوایی در شهر واشنگتن اعلام کرده که این کمپانی تا سال ۲۰۱۷ سیستم ارسال محموله‌های خود با استفاده از پهپاد را بصورت رسمی مورد استفاده قرار خواهد داد. اعلام زمان مورد نظر برای آغاز به کار رسمی سیستم ارسال کالای گوگل با استفاده از پهپادها، کمی دور از ذهن است، چراکه هنوز قوانین مشخصی از سوی FAA  برای پرواز پهپادهای تجاری تعیین نشده و از این رو تا حدودی تاریخ مشخص شده توسط گوگل بستگی به وضع این قوانین توسط FAA دارد. از جمله‌ی موارد دیگری که باید به آن اشاره کرد، عدم وجود بستری برای ارتباط پهپادها با یکدیگر و با هواپیماها است تا از وقوع تصادفات در آسمان تا حد امکان جلوگیری شود. پیش از آنکه بتوان چنین پهپادهایی را بصورت عملی و تجاری مورد استفاده قرار داد، باید از قابلیت‌های شناسایی و عملکرد سیستم‌های ردیابی آن‌ها مطمئن شد تا بتوان از این ابزار‌ها در اماکن مسکونی و محل‌هایی که تراکم جمعیتی در آن‌ها بالا است، استفاده کرد.

البته واس به این موضوع اشاره کرد که گوگل در حال گفتگو با FAA است تا سیستمی را برای کنترل ترافیک پروازی پهپادها در ارتفاع زیر ۱۵۲ متری تعیین کنند. براساس اطلاعات ارائه شده این سیستم مبتنی بر فناوری ارتباط موبایل یا فناوری اینترنت خواهد بود تا از این طریق پهپادهایی که در ارتفاع زیر ۱۵۲ متر در سطح شهر‌ها به پرواز درمی آیند، توسط این سیستم کنترل شوند.

واس در جریان برگزاری کنفرانس چنین اظهار نظر کرد:

هدف ما این است تا سیستم خود را برای ارسال کالاها از طریق پهپاد تا سال ۲۰۱۷ بصورت عملی مورد استفاده قرار دهیم.

گوگل یا همان آلفابت و آمازون از جمله‌ی کمپانی‌هایی هستند که فعالیت‌هایی را در زمینه‌ی ارسال کالا با استفاده از پهپاد به انجام رسانده‌اند. براساس اطلاعات ارائه شده، FAA در نظر دارد تا ابتدای سال جاری میلادی قوانین مربوط به پرواز و کنترل پهپادها را تا ابتدای سال آینده‌ی میلادی تبیین کرده و به اجرا درآورد.

پروژه‌ی وینگ پس از دو سال تحقیق به مرحله‌ی اجرا درآمده و گوگل با انتشار ویدیویی در یوتیوب در شهریور ماه سال گذشته رونمایی کرد. نمونه‌ی پهپادی که در استرالیا مورد آزمایش قرار گرفته بود، عرضی ۱.۵ متری و طولی ۸۰ سانتی متری داشت و ظاهر آن تا حدودی شبیه به کوادکوپترهای مورد استفاده در پروازهای عادی روزانه بود. حال آنکه آلفابت اعلام کرده که محصول نهایی مورد استفاده توسط این کمپانی ظاهری متفاوت خواهد داشت.

گمانه‌ها حکایت از این دارد که سیستم کنترل ترافیک پروازی پهپادها که هدف اصلی آن دور نگه داشتن این پرنده‌ها از هواپیماهای تجاری و جلوگیری از برخورد آن‌ها با یکدیگر است، در طول ۱۲ ماه آینده به شکل کامل توسعه یافته و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

باید دید که سرنوشت سیستم‌های ارسال کالا با استفاده از پهپادها به کجا ختم خواهند شد؟ نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات