برنامه‌ی مراکش برای ساخت نیروگاه خورشیدی

چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲
مطالعه 2 دقیقه
دولت مراکش برای تأمین انرژی مورد نیاز کشور برنامه‌‌ای بلند پروازانه طرح‌ریزی کرده‌ است. مسئولان این کشور در نظر دارند تا سال ۲۰۲۰ وابستگی خود به انرژی وارداتی را به وسیله‌ی ساخت یک نیروگاه خورشیدی با وسعتی بیشتر از شهر رباط کم کنند. با ما در زومیت همراه باشید.
تبلیغات

ماه آینده مرحله‌ی اول یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های دولت مراکش یعنی نیروگاه خورشیدی این کشور شروع به کار می‌کند. مساحت کلی این پروژه از مساحت پایتخت مراکش یعنی شهر رباط نیز بزرگ‌تر خواهد بود.

فاز اول پروژه‌ی بزرگ و ملی دولت مراکش به اسم نور ۱ در منطقه‌‌ی Ouarzazate در نزدیکی شهر رباط ساخته شده. این سایت شامل ۵۰۰ هزار آینه‌ی هلالی شکل است که ارتفاع هر کدام از این آینه‌ها به ۱۲ متر می‌ٰسد. این آینه‌ها پرتو‌های خورشید را در طول روز دنبال و انرژی جذب شده را به وسیله‌ی سیال انتقال‌‌دهنده‌ی گرما با دمایی نزدیک به ۳۹۳ درجه‌ی سانتیگراد به مخزن آب منتقل می‌کنند. بدین ترتیب با کمک توربین بخار و بخار آب ایجاد شده انرژی الکتریسیته تولید می‌شود.

نیروگاه نور ۱ به تنهایی قادر به تولید ۱۶۰ مگاوات انرژی خواهد بود؛ دولت مراکش تولید ۵۸۰ مگاوات انرژی تا سال ۲۰۲۰ را در سر دارد. بنابراین در این سال انرژی‌‌های تجدید پذیر، تأمین حدود ۵۰ درصد از انرژی این کشور را عهده‌دار خواهند شد که برابر با برق میلیون‌ها خانوار مراکشی است. کاهش وابستگی کشور مراکش به واردات انرژی یکی از دلایل اصلی این اقدام از سوی دولتمردان مراکشی به حساب می‌آید. این کشور در حال حاضر ۹۴ درصد از نیاز داخلی خود را با واردات انرژی رفع می‌کند. بنابراین با انجام این پروژه کشور مراکش نه‌تنها به یکی از پیشروان انرژی‌های تجدیدپذیر در قاره‌ی آقریقا تبدیل خواهد شد، بلکه می‌تواند سهم زیادی از انرژی مورد نیاز خود را برای مصرف داخلی نیز تأمین کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات