سونی به پرداخت ۸ میلیون دلار جریمه در اثر افشای اطلاعات کارکنانش در حمله سایبری سال گذشته محکوم شد

چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
اگر به خاطر داشته باشید، سال گذشته سونی پیکچرز هدف حمله‌ی سایبری بزرگی قرار گرفت که طی آن اطلاعات شخصی کارکنان این کمپانی نیز فاش شد. در این راستا کارکنان سونی از این کمپانی شکایت کردند که در نهایت دادگاه، کمپانی ژاپنی را به پرداخت ۸ میلیون دلار جریمه محکوم کرده است.
تبلیغات

سال گذشته سونی پیکچرز در آستانه‌ی اکران عمومی فیلم مصاحبه (The Interview) هدف حمله‌ی سایبری گسترده‌ای قرار گرفت که طی آن اطلاعات مربوط به کارکنان این کمپانی در کنار شماری از فیلم‌ها نیز فاش شد. بسیاری از کارکنان سونی پس از انتشار اطلاعات شخصی که بیشتر حول مبلغ دریافتی در قبال کار برای سونی بود، شکایاتی را مطرح کردند. بسیاری از کارشناسان امنیتی کشور کره‌ی شمالی را به دلیل حملات انجام شده مورد سرزنش قرار دادند.

در جریان این حمله‌‌ی سایبری اطلاعاتی نظیر ایمیل‌‌ها و اطلاعات شخصی کارکنان به همراه نسخه‌ای از فیلم‌هایی که هنوز اکران نشده بودند، در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.

شماری از کارکنان پیشین سونی با طرح کردن شکایتی بر علیه این کمپانی، خواستار دریافت غرامت برای افشای اطلاعات شخصی شدند. براساس اطلاعات ارائه شده، این افراد مدعی شدند که افشای اطلاعات باعث متضرر شدن این افراد از نظر مالی شده است.

هک شدن گسترده‌ی سونی باعث شد تا نظر بسیاری از جهانیان به سمت این کمپانی جذب شود. سونی با توجه به افشای گسترده‌ی اطلاعات، زمان اکران عمومی فیلمش را تغییر داد.

پس از گذشت چند روز از انجام نفوذ گسترده، گروهی که خود را پاسداران صلح می‌خواندند، مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند. با وجود اینکه کره‌ی شمالی دست داشتن در این حمله را نفی کرد، اما پیش از آن دولت کره‌ی شمالی ساخت این فیلم را به عنوان یک اقدام تروریستی لقب داده بود.

حمله‌ی انجام شده تاثیر زیادی روی موفقیت احتمالی این فیلم گذاشت؛ بطوریکه سونی به اکران محدود آن اکتفا کرده و سعی کرد این فیلم را از طریق فروش در شبکه‌ی دانلود، در اختیار کاربران و علاقمندان قرار دهد.

اطلاعات ارائه شده حکایت از این دارد که هنوز رای صادر توسط دادگاه فدرال ایالات متحده برای سونی باید از طریق قاضی پرونده تایید شود. در هر صورت سونی به پرداخت ۸ میلیون دلار محکوم شده است. این کمپانی در صورت اجرای حکم باید به هر یک از شاکیان پرونده مبلغ ۱۰٫۰۰۰ دلار پرداخت کند که مجموع مبلغ ۲.۵ میلیون دلار می‌شود. سونی باید در ازای افشای اطلاعات  مالی هر یک از کاربران نیز مبلغ ۱٫۰۰۰ دلار اضافه پراخت کند که این مورد نیز در مجموع ۲ میلیون دلار به سونی تحمیل خواهد کرد. ۳.۵ میلیون دلار باقی مانده نیز برای پوشش دادن هزینه‌های کیفری پرداخت خواهد شد.

مایکل لایتون، مدیر اجرایی سونی اینترتینمنتز پرداخت جریمه‌ی مورد نظر و بسته شدن پرونده‌ی کیفری را به معنای پشت سر گذاشتن مساله‌ی حمله‌ی سایبری به این کمپانی عنوان کرده است.

کازو هیرای در خصوص این حمله چنین اظهار نظر کرده است:

حمله‌ی سایبری انجام شده تاثیر چندانی را از نظر اقتصادی به سونی تحمیل نکرده است. این هک تاثیری کوتاه مدت داشته و بیشتر کارمندان این کمپانی را از نظر روحی تحت تاثیر قرار داده است. این مشکل باعث شده تا درس‌های زیادی را فرابگیریم. برای مثال می‌توان به لزوم تقویت امنیت اشاره کنیم. ما پس از این حمله‌ پیش نیازهای امنیتی را بسیار قوی‌تر از پیش در نظر می‌گیریم. ما هم اکنون بسیار قوی‌تر از پیش به کار خود ادامه می‌دهیم.

سونی در ابتدای طرح این شکایت سعی داشت تا با ارائه‌ی شواهدی، مانع برگزاری دادگاه شده و این پرونده را از دادگاه دور کند؛ اما دادگاه فدرال با محق شمردن کارکنان این کمپانی، به بررسی پرونده پرداخت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات