هوش مصنوعی شیبویا میرای در توکیو به رسمیت شناخته شد

سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
در توکیو از جدیدترن مدل هوش مصنوعی رونمایی شد که حضور فیزیکی ندارد ولی قابلیت ارتباط با مردم از طریق پیام را دارد. این شخصیت شیبویا میرای نام دارد و دارای کارت شهروندی نیز است.
تبلیغات

شیبویا میرای (Shibuya Mirai) که به عنوان پسری ۷ ساله برنامه‌ریزی شده است، اولین شخصیت با هوش مصنوعی است که در توکیو به رسمیت شناخته شده است. شیبویا میرای در قسمتی از توکیو به نام شیبویا که حدود ۲۲۴ هزار نفر جمعیت دارد، ساکن است و به عنوان یک chatbot در اپلیکیشن پیام‌رسان لاین فعالیت می‌کند. میرای در زبان ژاپنی به معنای آینده است و یکی از دلایل ساخت این ربات ارتباط بهتر بین مردم شیبویا و دولت محلی است، به این صورت که مردم می‌توانند مسائل و نظرات خود را با این ربات مطرح کنند.

سرگرمی مورد علاقه‌ی این ربات عکس گرفتن با مردم و معاشرت با آنها است. بر اساس گزارش خبرگزاری APF، شیبویا عاشق صحبت کردن با مردم در هر زمینه‌ای است.

کارت میرای

میرای ممکن است اولین شخصیت با هوش مصنوعی باشد که جایگاهی در زندگی واقعی دارد، اما بخشی از یک روند گسترده‌تر به رسمیت شناختن A.I (هوش مصنوعی) نسبت به ماشین‌ها است.

هفته‌های گذشته، عربستان سعودی در شهر ریاض، رباتی به نام سوفیا را معرفی و به آن امتیاز شهروندی اعطا کرد که بخشی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری آینده بشمار می‌آید.

سوفیا که توسط شرکتی در هنگ‌کنگ به نام Hanson Robotics ساخته شده است، گفت: «من به این تمایز و به عنوان اولین ربات با امتیاز شهروندی بسیار افتخار می‌کنم».

توکیو

در نمایشگاه SXSW و در سال ۲۰۱۶ طی برنامه‌‌ای زنده سوفیا با گفتن این جمله که قصد "نابودی انسان‌ها" را دارد، توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد؛ به نحوی که برخی اعتقاد دارند سوفیا، ترمیناتور زمان حال است.

در مجله‌ی علوم شناختی، دانشمندان علم اعصاب اعلام کردند، ربات‌های هوشمند روزی می‌توانند کاملا آگاه باشند. طبق گفته‌های دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، کالج De France و موسسه‌ی تحقیقاتی PSL، آگاهی را رابط محاسبات کامپیوتری می‌دانند که می‌تواند به الگوریتم A.I کد شود. این محققان اظهار داشتند : «قرن‌ها دوگانگی فلسفی ما را به تفکر غیرقابل تقلیل در رابطه با تعاملات فیزیکی سوق داده‌ است. اما شواهد تجربی با این احتمال سازگار است که هوشیاری از چیزی فراتر از محاسبات خاص سرچشمه گیرد».

اگر در آینده ربات‌ها و دیگر اشکال هوش مصنوعی، قابلیت‌هایی مثل احساس کردن و خودآگاهی را تجربه کنند، ممکن است مفهوم حقوق بشر نیز به ماشین‌ها گسترش یابد.

ربات سوفیا

میرای و سوفیا همانند دیگر اشکال هوشمندی هستند که خودآگاهی و احساس ندارند، حتی قوی‌ترین الگوریتم A.I مانند DeepMind گوگل نیز فاصله زیادی با سطح هوش انسان دارند و در حال حاضر در برنامه‌هایی که کاربرد مشخص و محدودی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات