فیس‌بوک با همکاری آکیولس از ویدیو‌های ۳۶۰ درجه در News feed رونمایی کرد

پنج‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
فیس بوک برای اولین بار پس از تصاحب آکیولس با همکاری این بخش از کمپانی تجربه‌ی واقعیت مجازی را از طریق ویدیوهای ۳۶۰ درجه به فید خبری خود در فیس‌بوک اضافه کرده است. فیس‌بوک دیروز اضافه شدن این بخش را به سرویس خود اعلام کرد.
تبلیغات

فیس‌بوک دیروز اعلام کرد که ویدیوها و انیمیشن‌های کوتاه خبری ۳۶۰ را که برگرفته از تجربیات آکیولس است، در فید خبری خود قرار خواهد داد. کاربران نسخه‌ی وب و اپلیکیشن اندروید بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی جهان می‌توانند از این ویدیو‌ها در فید خبری فیس‌بوک استفاده کنند. این قابلیت از طریق کلیک روی صفحه‌ی نمایش یا تغییر وضعیت گوشی در دست کاربر قابل استفاده است. با نگاهی به تغییرات صورت گرفته می‌توان به استراتژی جالب توجه فیس‌بوک در جهت افزایش جذابیت ویدیوهای فید خبری با ارائه‌ی ویدیو‌های ۳۶۰ درجه پی برد.

فیس‌بوک در مرحله‌ی اول امکان تماشای ویدیو‌هایی از Star Wars،VICE ، GoPro، Vice، LeBron James، The Discovery Channel و Saturday Night Live را با استفاده از این امکان فراهم کرده است. برای مثال می‌توان به ویدیوهای VICE از افغانستان، لبرون جیمز از تمریناتش موارد دیگری اشاره کرد که ویدیوهای کوتاهی در قالب ۳۶۰ درجه از آن تهیه و در اختیار کاربران قرار گرفته است. سایر کاربران فیس‌بوک نیز می‌توانند در صورت تهیه‌ی چنین ویدیو‌هایی، آن را در فیس‌بوک به اشتراک بگذارند.

تجربه‌ی استفاده از این ویدیو‌ها در نسخه‌ی وب که از طریق کلیک کردن اتفاق می‌افتد، شبیه به تماشای تصاویر ۳۶۰ درجه در سرویس استریت ویو گوگل است. این موضوع در موبایل‌های اندرویدی بیش از پیش قابل لمس است. با استفاده از گوشی‌هوشمند و بهره‌گیری از سنسور ژیروسکوپ، فیس‌بوک تغییرات در زاویه‌ی قرار گرفتن گوشی را دریافت کرده و ویدیو‌ی مورد نظر را براین اساس تنظیم می‌کند.

فیس‌بوک اولین کمپانی نیست که امکان تماشا و اضافه کردن ویدیو‌های ۳۶۰ درجه را برای کاربران فراهم آورده است. پیش از این نیز یوتیوب در ماه مارس این قابلیت را معرفی کرد. با استفاده از سرویس یوتیوب می‌توان با تغییر زاویه‌ی گوشی به تماشای زوایای دیگری از فیلم‌های موجود پرداخت. Kolor یکی دیگر از کمپانی‌هایی است که چنین قابلیتی را در اختیار کاربران قرار داده است. Kolor که توسعه‌ی دهنده‌ی نرم‌افزار‌ ساخت فیلم‌های ۳۶۰ درجه است‌، توسط GoPro خریداری شده است. این کمپانی نرم‌افزار پخش‌کننده‌ای را برای دستگاه‌های موبایل و دسکتاپ توسعه داده که با استفاده از آن می‌توان از گالری عمومی به اشتراک گذاشته برای تماشای فیلم‌های ۳۶۰ درجه استفاده کرد.

اما تفاوت سرویس ارائه شده توسط فیس‌بوک با سایر سرویس‌ها در مخاطبان این شبکه‌ی اجتماعی نهفته است. بهره‌گیری از ویدیو‌های ۳۶۰ درجه در فید خبری فیس‌بوک شانس تماشای چنین محتوایی را برای بیش از یک میلیارد کاربر فراهم می‌کند، در حالی که در سایر موارد کاربر تنها در صورت جستجو قادر است این ویدیو‌ها را تماشا کند، از این‌رو فیس بوک به دامنه‌ی گسترده‌تری از کاربران برای انتقال این تجربه دسترسی دارد.

 اعضای تیم توسعه‌ دهنده‌ی این قابلیت از اضافه شدن ویدیو‌های ۳۶۰ درجه به فید خبری بسیار استقبال کرده‌اند. ویل کثکارت، یکی از اعضای این تیم با اشاره به ویدیو‌های ۳۶۰ درجه، استفاده از این محتوا را مرحله‌ی بعدی فید خبری فیس‌بوک عنوان کرده‌اند. عبور از متن به تصویر، از تصویر به ویدیو‌ و تبدیل ویدیو‌های معمولی به ویدیو‌هایی که بصورت خودکار پخش می‌شوند، همه مراحلی از تحول در فیر خبری فیس‌بوک بوده‌اند. حال اضافه شدن ویدیو‌های ۳۶۰ درجه نیز قدم بعدی در تحول است. تجربه‌ی تماشای ویدیو ۳۶۰ درجه بسیار هیجان‌انگیز است.

هرچند تجربه‌ی فیس‌بوک در قالب واقعیت مجازی کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد، اما کاکس، از اعضای تیم تولید کننده به این موضوع اشاره کرده که فیس بوک در حال توسعه‌ی نسخه‌ی واقعیت مجازی اپلیکیشن فیس‌بوک است.

برای ثبت ویدیو‌های ۳۶۰ درجه محصولات متعددی روانه‌ی بازار شده که البته قیمت بالای این دوربین‌ها گسترش اشتراک‌گذاری این تصاویر را کمی با وقفه روبرو می‌کند. برای مثال می‌توان به دوربین Bublcam اشاره کرد که قیمت آن ۸۰۰ دلار است. گزینه‌های ارزان‌تری نیز وجود دارند که از جمله‌ی آن می‌توان به Theta S با برچسب قیمت ۳۵۰ دلاری اشاره کرد.

محبوبیت واقعیت مجازی این روزها افزایش یافته و نظر بسیاری از کمپانی‌ها را نیز در حوزه‌های مختلف به خود جلب کرده است. برای مثال می‌توان به والت‌دیزنی اشاره کرده که اخیرا ۶۵ میلیون دلار در یک استارت آپ فعال در حوزه‌ی واقعیت مجازی سرمایه‌گذاری کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات