۹ بانک بین‌المللی از روش رمزنگاری بیت کوین برای مبادلات پولی استفاده می‌کنند

چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۷
مطالعه 3 دقیقه
یکی از چندین دلیلی که بیت‌کوین را به یک واحد پولی رو به رشد و پرطرفدار تبدیل کرده، امکان انجام مبادلات پولی توسط این سیستم فارغ از موقعیت مکانی فرستنده و گیرنده‌ است؛ در حالی که بانک‌ها و صرافی‌ها برای تبادل پول بین کشورهای مختلف، عوارض بالایی دریافت کرده و ساز و کار پیچیده‌ای نیز دارند. حال ۹ بانک بین‌المللی در پی همکاری با یکدیگر برای استفاده از فناوری ‌Blockchain بیت‌کوین هستند.
تبلیغات

براساس گزارش‌های منتشر شده، ۹ بانک بین‌المللی که شامل Goldman Sachs، Barclays و JP Morgan Chase است، در پی ایجاد سیستمی مبتنی بر فناوری مشابه مورد استفاده در بلاک‌چین بیت‌کوین هستند. این برای اولین بار است که بانک‌‌های بین‌المللی در پی ایجاد یک سیستم مشترک اینترنتی برمبنای پول رمزنگاری شده برآمده‌اند.

با افزایش محبوبیت بیت‌کوین و افزایش توجهات به ساختار این سیستم، بسیاری از موسسات مالی و بانک‌ها برای به عاریه گرفتن این فناوری علاقمند شده‌اند؛ چراکه بهره‌گیری از ساز و کار نقل و انتقال پول در بیت‌کوین، بسیار سریع، بهینه و امن است.

بلاک‌چین را باید ستون فقرات بیت‌کوین خواند. در واقع بلاک‌چین را باید دیتا‌بیس غیرمتمرکز تمام تبادلات بیت‌کوین عنوان کرد که همگان می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. برخلاف سیستم بانک‌ها که اطلاعات بصورت متمرکز در پایگاه داده‌ی بانک ذخیره می‌شود، در بیت‌کوین همه‌ی افراد به تمام اطلاعات مربوط به مبادلات بیت‌کوین دسترسی دارند. با توجه به اینکه اعتبار هر یک از مبادلات توسط معدن کاوان سنجیده می‌شود، از این‌رو نفوذ در این سیستم و دستکاری آن به منظور ایجاد مبادلات سوری تقریبا غیرممکن است. هر معدن کاو نیز به ازای فعالیت که به سنجش اعتبار مبادلات کمک می‌‌کند، پاداشی را که بسته به فعالیت انجام شده، بصورت بیت‌کوین است، دریافت می‌کند. در واقع بهره‌گیری از این روش نیاز به وجود یک مرجع تایید کننده را از بین می‌برد و می‌توان هر چیزی را با ماهیت دیجیتال به روش مطمئن ارسال یا دریافت کرد.

بسیاری از بانک‌ها در سال‌های اولیه‌ی ظهور بیت‌کوین، این فناوری را بی ارزش شمرده و اهمیت چندانی برای آن قائل نبودند؛ حال آنکه رفته رفته شاهد تغییر سیاست‌ها و استقبال از فناوری‌های بکار رفته در این واحد پولی غیر دولتی هستیم. علاوه بر حوزه‌ی بانکداری، بیت‌کوین توج کمپانی‌هایی نظیر آی‌بی‌اِم را نیز به خود جلب کرده است. براساس شنیده‌ها این کمپانی بزرگ در پی آن است تا با الهام گرفتن از فناوری بلاک‌چین، یک پلتفرم پرداخت بین‌المللی را راه‌اندازی کند.

بیت کوین یک سیستم تبادل پولی است که ایده‌ی آن توسط فردی با نام ساتوشی ناکاموتو از طریق انتشار مقاله‌ای در سال ۲۰۰۸ مطرح شده است. ناکاموتو نرم‌افزار این سیستم را نیز در سال ۲۰۰۹ منتشر کرد. تا امروز هویت این فرد که بسیاری نام آن را نیز ساختگی و غیرواقعی می‌خوانند، مشخص نشده است. تعداد کل بیت‌کوین‌هایی که می‌تواند استخراج شود، ۲۱ میلیون عدد است. تا به امروز ۱۴.۶ میلیون بیت کوین استخراج شده که با توجه به ارزش ۲۳۰ دلاری هر بیت‌کوین، کل ارزش بیت‌کوین‌های تا به امروز ۳.۳ میلیار دلار برآورد می‌شود.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات