کوالکام امیدوار به اوج‌گیری مجدد در سال ۲۰۱۶ است

پنج‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲
مطالعه 2 دقیقه
به نظر می رسد روزهای خوب بار دیگر برای کوالکام از راه می‌رسند. دیروز سونی نشان داد که در هر سه گوشی هوشمند جدید خود از اسنپدراگون ۸۱۰ استفاده کرده و این در حالی است که اسنپدراگون ۸۲۰ هم در راه است. فقط مدیاتک توانسته محصولی قابل رقابت با اسنپدراگون ۸۲۰ را تا این‌جا معرفی کند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در شرایطی که با اضافه شدن ۳ گوشی اکسپریای جدید سونی یعنی اکسپریا زد۵، اکسپریا زد ۵ کامپکت و اکسپریا زد ۵ پریمیوم به جمع گوشی‌های هوشمندی که از اسنپدراگون ۸۱۰ استفاده می کنند، شمار گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون ۸۱۰ در بازار افزایش یافته است ظاهرا برخی دیگر تولید کنندگان منتظر اسنپدراگون ۸۲۰ هستند تا گوشی‌های جدید خود را با این پردازنده روانه بازار کنند. یکی از این شرکت‌ها شیائومی است،  شرکتی که انتظار می‌رود پرچمدار آن یعنی شیائومی Mi5 اولین گوشی هوشمندی باشد که به پردازنده اسنپدراگون ۸۲۰ مجهز خواهد شد. 

اسنپدراگون ۸۲۰ به هسته‌های ۶۴ بیتی Kryo  خود کوالکام مجهز است. Kryo با فرایند تولیدی ۱۴ نانومتری FinFet تولید شده و فرکانس کاری تا ۲.۲ گیگاهرتز دارد. طبق اعلام کوالکام این پردازنده دوبرابر قدرت و بهینگی مصرف  بیشتری نسبت به اسنپدراگون ۸۱۰ دارد.

مهم‌ترین رقیب اسنپدراگون ۸۲۰ پردازنده Helio X20 مدیاتک است. نکته‌ی حائز اهمیت در مورد این تراشه استفاده از معماری سه لایه برای چینش هسته‌های پردازشی است. در این تراشه از وجود ۴ هسته‌ی پردازشی Cortex-A53 با فرکانس 1.4 گیگاهرتز، ۴ هسته‌ی پردازشی Cortex-A53 با فرکانس ۲ گیگاهرتز و ۲ هسته‌ی پردازشی Cortex-A72 با فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز بهره خواهد برد. احتمالا بار دیگر به شمارش تعداد هسته‌های این پردازنده پرداختید و باید بگوییم که همانطور که مشاهده می‌کنید هلیو ایکس ۲۰ مدیاتک مجهز به ۱۰ هسته پردازشی است. 

اسنپدراگون ۸۲۰ برای کوالکام از اهمیت بالایی برخوردار است. از یک سو این شرکت در تلاش است تا با ارائه محصولی برتر تمام مشکلات گرمایشی مربوط به اسنپدراگون ۸۱۰ را از ذهن بازار پاک کند و از سوی دیگر با برداشتن گامی بلند بار دیگر سهمی از فروش بالای گوشی‌های پرچمدار سامسونگ از جمله گلکسی اس ۷ که در اوایل سال ۲۰۱۶ معرفی خواهد شد، بدست آورد. 

اگر کوالکام بتواند از چالش‌های ایجاد شده در رقابت با مدیاتک را بخوبی دفع کند و اسنپدراگون ۸۲۰ هم به همان موفقیتی که کوالکام در نظر دارد دست پیدا کند، امسال مانند خواب توام با کابوسی خواهد بود که بالاخره کوالکام از آن بیدار شده است. 

از آنجا که شرکت‌های تولیدی بیشتری به دنبال تولد پردازنده‌های مخصوص خود هستند از جمله شیائومی که اعلام کرده است دو پردازنده پایین رده و میان رده ساخت خود را برای سال آینده آماده خواهد کرد، کوالکام در تلاش است تا با تحقیق و توسعه بیشتر پردازنده‌های پایین، میان و بالارده خود را در گوشی‌های هوشمند سال ۲۰۱۶ ببیند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات