آیا افزایش ترافیک ارجاعی فیس‌بوک در مقایسه با گوگل مهم است؟

سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۰
مطالعه 6 دقیقه
در سال‌های اخیر رقابت فیسبوک و گوگل برای در اختیار گرفتن سهم بیشتر از نظر هدایت ترافیک به سمت تولیدکنندگان محتوای دیجیتال یا ناشران دیجیتال، شدت گرفته است. براساس تحقیقات جدید انجام شده توسط Parse.ly ترافیک هدایت شده از سوی فیسبوک به مشتریان این کمپانی از گوگل پیشی گرفته است.
تبلیغات

فیسبوک و گوگل در سال‌های اخیر وارد رقابت شانه به شانه‌ای از نظر هدایت ترافیک وب به سمت ناشران دیجیتال و تولیدکنندگان محتوای آنلاین شده‌اند. این موضوع علاوه بر ناشران دیجیتال که در پی کسب خوانندگان و کاربران بیشتر هستند، برای بازاریابان آنلاین نیز که درصدد تبلیغ محصولات و کالاهای مورد نیاز خود هستند، بسیار اهمیت دارد. آگاهی از وضعیت سهم این دو کمپانی در هدایت ترافیک و همچنین آشنایی با مکانیزم جستجوی محتوای آنلاین  می‌تواند در آینده در حکم شکست یا پیروی ناشران و همچنین بازاریابان دیجیتال باشد.

GoogleFacebook 1

هرچند شبکه‌های اجتماعی هیچگاه نمی‌توانند جای سرویس جستجوی گوگل را بگیرند، اما از نظر لینک‌های ارجاعی (Referral Traffic) ,کفه‌ی ترازو رفته رفته به سمت شبکه‌های اجتماعی سنگین‌تر می‌شود؛ چراکه این سرویس‌ها از قابلیت تایید یک موضوع توسط کاربران بهره می‌برند. برای مثال در صورتی که دوست شما در فیسبوک موضوعی را تایید کرده یا آن را با دیگران به اشتراک گذارد، شما نیز ترغیب به مطالعه یا درک موضوع مورد نظر خواهید شد.

GoogleFacebook 2

کمپانی Parse.ly یک استارت آپ است که در زمینه‌ی ارائه‌ی آمار مربوط به ترافیک و چگونگی مراجعه کاربران به وب‌سایت‌ها و سرویس‌های مختلف فعالیت می‌کند. این کمپانی با انجام تحقیقی که جامعه‌ی آماری آن محدود به مشتریان این کمپانی است، به این نتیجه رسیده که میزان ترافیک ارجاعی از سوی فیسبوک برای مشتریان این کمپانی از گوگل پیشی گرفته است.

در بسیاری از کمپانی‌ها این موضوع نادیده گرفته شده است. این روزها معمولا کمپانی‌ها تیم‌های جداگانه‌ای را برای مدیریت حساب‌های کاربری کمپانی‌ها شبکه‌‌های اجتماعی و بهبود سئو مورد استفاده قرار می‌دهند. این دو بخش که به آن اشاره کردیم، مرجع بخش بزرگی از ترافیکی است که روانه‌ی وب‌سایت کمپانی‌های مختلف می‌شود. براساس گزارش ارائه شده توسط ‌Parse.ly، بیش از ۴۳ درصد از ترافیک وب‌سایت‌هایی که مشترک سرویس‌های پارس‌لی هستند، از سوی شبکه‌های اجتماعی و ۳۸ درصد در نتیجه‌ی جستجو روانه‌ی وب سایت‌ها می‌شود.

بهترین ویژگی فیس‌بوک که باب طبع تولیدکنندگان محتوا است، قابلیت Instant Article است. با افزوده شدن به ارزش فیس بوک در طول زمان، محبوبیت این شبکه‌ی اجتماعی نیز در بین ناشران دیجیتال افزایش یافته و در نتیجه عدم استفاده از فیس‌بوک در آینده شاهد حتی منتهی به شکست در زمینه ی تبلیغات و بازاریابی دیجیتال شود.

در مانیتور کردن میزان ترافیک دریافتی از شبکه‌های اجتماعی، نه تنها میزان ترافیک دریافتی از کانال‌های مختلف اجتماعی اهمیت دارد، بلکه مطالعه‌ی نحوه و میزان ارجاع ترافیک به سایر منابع نیز مهم است؛ چراکه از این طریق می‌توان سیاست‌های مختلفی را برای جذب بیشتر ترافیک در پیش گرفت.

شناسایی ترافیک مربوط و مناسب

در زمان مطالعه‌ی میزان ترافیک دریافتی از سوی شبکه‌های اجتماعی، آگاهی از میزان ترافیک دریافتی اهمیت دارد؛ اما این فاکتور تنها موردی نیست که باید مورد توجه باشد. کیفیت ارجاعات صورت گرفته نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. منظور از کیفیت ارجاع، نحوه‌ی تعامل کاربری است که به یک وب‌سایت از طریق یک کانال منتقل شده است. میزان زمان بازدید، تعداد صفحات و فاکتورهای این چنینی میزان اهمیت یک کانال را از نظر ارجاع در کنار تعداد ارجاعات صورت گرفته مشخص می‌کند.

برای درک بهتر این موضوع بهتر است نگاهی به نمودارهای زیر که نشان دهنده‌ی وضعیت وب‌سایت Simply Measured است، داشته باشیم. در ابتدا میزان ارجاع از شبکه‌های اجتماعی مختلف نمایش داده شده است که از جمله‌ی آن می‌توان به فیس‌بوک و توییتر اشاره کرد. با کنار هم قرار دادن آمار ارائه شده در کنار آمار برگرفته از گوگل آنالیتیکس می‌توان به کیفیت ارجاعات صورت گرفته پی برد.

مشخص کردن میزان ارجاعات به تفکیک کانال‌های مختلف

GoogleFacebook 3

در ابتدا بهتر است نگاهی به ارجاعات صورت گرفته به تفکیک کانال‌های اجتماعی داشته باشیم همانطور که مشاهده می‌کنید، برخلاف آمار ارائه شده توسط Parse.ly، آمار Measure Simply نشان از این دارد که توییتر بزرگ‌ترین مرجع هدایت کاربران به این وب سایت است، هرچند آمار فیس‌بوک نیز بد نیست.

مقایسه‌ی نرخ تعامل (تبدیل بازدیدکنندگان به کاربران دائمی یا مشتری)

GoogleFacebook 4

با نگاهی به Conversion Rate می‌توان کیفیت ارجاع کاربران از کانال‌های مختلف را به روشنی دید. با نگاهی به نرخ تعامل می‌توان دید که کاربران ارجاعی از کدامیک از منابع به بهترین شکل که مد نظر تولیدکنندگان محتوا است، با سرویس ارائه شده تعامل کرده و مشترک آن می‌شوند.

نگاهی به لغات کلیدی جستجو شده

GoogleFacebook 5

با نگاهی به لغات کلیدی که کاربران با استفاده از آن‌ها به وب سایت یا سرویس شما ارجاع داده می شوند، می‌توان روش بهتری را برای جذب ترافیک بیشتر به دست آورد.

استفاده از فاکتورهای جذاب در هر دو طرف

GoogleFacebook 6
GoogleFacebook 7

در صورتی که شما دارای یک وبلاگ هستید و یکی از مطالب شما در شبکه‌های اجتماعی یا در جستجوی گوگل مورد استقبال قرار گرفته، می‌توانید با بررسی فاکتورهای محبوبیت، این المان‌ها در متا دیتا را در هر دو طرف و سایر پست‌ها اعمال کنید.

ترندهای روز را در نظر داشته باشید

آگاه بودن از ترند‌های روز می‌تواند نرخ بازدید از وب سایت شما را بسیار افزایش دهد. این موضوع در سرویس‌هایی نظیر فیس‌بوک که محیط پویایی داشته و هر روز شاهد تغییرات هستند، بسیار اهمیت دارد.

هرچند میزان ارجاع صورت گرفته اهمیت دارد؛ اما کیفیت ارجاعات صورت گرفته نیز مهم است، چراکه هدف از تبلیغات و بازاریابی جذب مشتری است و نه ارائه‌ی سرویس به بازدیدکنندگان آنی.

نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا فیس‌بوک می‌تواند جایگزین گوگل در این زمینه شود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات