پالس‌های مغناطیسی می‌توانند به درمان افسردگی کمک کنند

دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
مطالعه 2 دقیقه
محققان موفق شده‌اند با استفاده از پالس‌های مغناطیسی فعالیت‌های نامناسب بخشی از مغز را که در افراد افسرده عملکر نادرست دارد، متوقف کنند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

محققان با استفاده از پالس‌های مغناطیسی در تلاش برای معالجه‌ی افراد افسرده هستند. این روش که TMS نام دارد در گذشته برای معالجه‌ی افسردگی مزمن، بهبود حافظه‌ی افراد، کمک به مبتلایان بیماری پارکینسون و کمک به افراد ناتوان برای بازیابی توانایی سخن گفتن استفاده شده است. اما حالا برای اولین بار محققان موفق به نشان دادن نحوه‌ی عملکرد این روش شده‌اند و نتایج حاصل نیز بسیار شگفت‌آور هستند. سارینا ایوابوچی از محققان این پروژه می‌گوید:

ما متوجه شدیم که یک جلسه TMS می‌تواند تغییراتی در شبکه‌های بزرگ مغز، به خصوص در شبکه‌ی مربوط به افسردگی ایجاد کند.

به هنگام افسردگی بخشی از مغز بیش‌فعال شده و با گذشت زمان افسردگی را تشدید می‌کند. محققان با تحقیق بر روی این قسمت از مغز ۱۶ بیمار متوجه شدند که TMS باعث پایین آمدن فعالیت آن می‌شود و در واقع افسردگی را متوقف می‌کند.

اما TMS مزایای بسیاری دارد چرا که نیازی به دارو نداشته و تنها عوارض جانبی آن برخی سردردهای کوتاه است. البته این روش علی‌رغم داشتن تایید استفاده در مصارف پزشکی، بسیار کم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این پروژه اولین تحقیق در زمینه‌ی اندازه‌گیری تاثیر TMS بر روی مغز بوده است و نتایج آن نشان می‌دهند که این روش می‌تواند یک سوم از بیمارانی که به داروهای قدیمی واکنش مثبتی نشان نمی‌دهند را درمان کند.

در حال حاضر در مورد این بیماران از روشی به نام ECT استفاده می‌شود که شوک الکتریکی به مغز وارد کرده و عوارض جانبی مانند از دست رفتن حافظه را نیز با خود به همراه دارد. به علاوه در حال حاضر دانشمندان از نحوه‌ی عملکرد ECT نیز اطلاع دقیقی ندارند.

از طرفی دیگر TMS نیاز به دارو نداشته و این روش پس از تنها یک جلسه اثرات مثبت خود را نشان می‌دهد. به علاوه تحقیق جدید نحوه‌ی عملکرد این روش را نیز به وضوح به نمایش می‌گذارد.

البته این تحقیق ایراداتی نیز دارد که از آن جمله می‌توان به جامعه‌ی آماری کوچک و نبود اطلاعاتی در مورد پایداری این تغییرات اشاره کرد. اما ۳۰ سال است که ما روشی جدید برای درمان افسردگی داریم اما به آن بی‌توجه بوده‌ایم. کاترین هارمر، عصب شناسی از دانشگاه آکسفورد که البته در این تحقیق حضور نداشته است، می‌گوید:

این یافته‌ها قدمی بزرگ برای درک نحوه‌ی تاثیر پالس‌های مغناطیسی بر روی قسمت‌های مختلف مغز هستند. TMS امروز در حال رشد است و نتایج این تحقیق می‌توانند رشد آن را تسریع ببخشد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات