بازار ابزارهای پوشیدنی هوشمند طی سالهای اخیر با رشد زیادی همراه بوده و در مقطع حساسی به سر میبرد. در شرایطی که برخی از شرکتها اولین ساعت هوشمند یا دستبند سلامتی خود را به تازگی به بازار عرضه کردهاند، شرکتهایی هم وجود دارند که دو یا سه نسل از محصولات خود را پیش از این روانه بازار کردهاند. به تازگی موسسه IDC اطلاعاتی از میزان فروش و سهم شرکتهای معتبر دنیای فناوری از بازار ابزارهای هوشمند پوشیدنی منتشر کرده است. هر چند که اطلاعات ارائه شده در این جدول خود گویای بسیاری از نکات پیدا و پنهان بازار ابزارهای پوشیدنی هوشمند است ولی مقایسه این آمار با سال ۲۰۱۴ دید بهتری از عملکرد شرکتهای مطرح این حوزه از صنعت به ما می دهد.
بدون شک اپل بزرگترین برنده سه ماهه دوم سال ۲۰۱۵ بوده است بخصوص وقتی آمار این شرکت را با همین بازه زمانی در سال گذشته مقایسه میکنیم. طبق آمارهای ارائه شده برای شرکت اپل در سه ماه دوم سال ۲۰۱۵ این شرکت موفق شده تا با فروش ۳.۶ میلیون دستگاه ۱۹.۹ درصد از سهم بازار را در اختیار بگیرد. البته این نکته را باید در نظر داشته باشیم که شرکت اپل در سال ۲۰۱۴ محصولی در زمینه ابزارهای پوشیدنی نداشت از این رو نمودار این شرکت در سال ۲۰۱۴ فقط یک خط راست صفر است. از این رو شرکتی که در سال قبل هیچ سهمی از بازار نداشته و امسال حدود ۲۰ درصد از بازار را مال خود کرده است برنده قطعی این رقابت محسوب میشود.
شاید جالب باشد که بدانید شیائومی فاصله زیادی با اپل ندارد. درست مثل اپل، شیائومی هم در سال ۲۰۱۴ در حوزه ابزارهای پوشیدنی فعالیت نمیکرد ولی در حال حاضر با ۳.۱ میلیون دستگاه فروش در سه ماه دوم سال ۲۰۱۵ دارای ۱۷.۱ درصد از سهم بازار ابزارهای پوشیدنی هوشمند است. موسسه IDC معتقد است که این موفقیت شیائومی به دلیل قیمتهای فوقالعاده محصولات این شرکت است که مشتریان زیادی را ترغیب به خرید محصولاتش می کند ولی با این حال این موسسه اعلام میکند که اگر شیائومی کانالهای توزیع جامعتری داشت قادر بود تا به رقم فروش بالاتری هم دست پیدا کند.
اما در مورد FitBit، که بعنوان پیشتاز بازار در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۵ شناخته میشود اوضاع کمی متفاوت است. این شرکت با توجه به نفوذ شدید اپل و شیائومی در بازار سهم ۳۰.۴ درصدی خود را از دست داده و حالا با ۲۴.۳ درصد بیشترین سهم از بازار ابزارهای پوشیدنی هوشمند را در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۵ در اختیار دارد. اگرچه این شرکت شاهد کاهش سهمش از بازار بوده ولی حجم فروش محصولات بالایی را تجربه کرده است. فیت بیت با فروش ۴.۴ میلیون دستگاه ابزار هوشمند پوشیدنی در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۵ نسبت به فروش ۱.۷ میلیونی سال گذشته شاهد رشد فروش خود بوده است. در واقع فقط به دلیل ورود انبوهی از محصولات اپل و شیائومی سهم بازار این شرکت کاهش یافته است.
البته این موضوع فقط بر فیت بیت اثر گذار نبوده بلکه حضور گسترده اپل و شیائومی باعث شده تا سامسونگ و گارمین هم شاهد کاهش سهم خود از بازار باشند. سهم گارمین از ۸.۹ درصد به ۳.۹ درصد کاهش داشته و سهم سامسونگ هم از ۱۴.۳ درصد به ۳.۳ درصد رسیده است. اما نکتهی قابل تامل در مورد سامسونگ این است که در بین ۵ شرکت بالای این لیست، سامسونگ تنها شرکتی است که علاوه بر کاهش سهم از بازار شاهد کاهش فروش محصولاتش هم بوده است. در مقایسه با سه ماهه دوم سال ۲۰۱۴ که در آن سامسونگ ۸۰۰ هزار دستگاه ابزار پوشیدنی هوشمند به فروش رسانده بود در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۵ این شرکت فقط ۶۰۰ هزار دستگاه به فروش رسانده است.
IDC معتقد است که تاکید سامسونگ بر استفاده از سیستم عامل تایزن روی ابزارهای هوشمند پوشیدنی خود و سازگاری اندک این محصولات با سایرمحصولات هوشمند موجود در بازار از دلایل اصلی کاهش فروش سامسونگ بوده است.
IDC اعلام کرده که عرضه Gear S2 سامسونگ را با دقت برسی خواهد کرد تا مشخص شود که آیا این روند نزولی سامسونگ ادامه خواهد داشت یا خیر.
نظرات