HTT از برنامه‌هایش برای پیاده سازی فناوری هایپرلوپ پرده برداشت

یک‌شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
مطالعه 5 دقیقه
هایپرلوپ (Hyperloop) یکی از فناوری‌‌های نوینی است که با سرعت به سمت عمل شدن به پیش می‌رود. کمپانی توسعه دهنده‌ی این فناوری که HTT نام دارد از برنامه‌های خود برای عملی کردن هایپرلوپ تا ماه می ۲۰۱۶ سخن می گوید. این کمپانی روز پنجشنبه برنامه‌های خود در راستای احداث خطوط و راه‌اندازی هایپرلوپ را رسما اعلام کرد.
تبلیغات

 هایپرلوپ یک قدم دیگر به واقعیت نزدیک شد. روز پنجشنبه کمپانی Hyperloop Transportation Technologies که به اختصار HTT خوانده می‌شود، از برنامه‌های خود برای توسعه‌ی این فناوری و پیاده‌سازی و راه‌اندازی آن تا ماه می ۲۰۱۶ خبر داد. این کمپانی کالیفرنیایی درصدد آن است تا با تولید سخت‌افزار مورد نیاز، تحولی را در صنعت حمل و نقل ایجاد کند.

کمپانی HTT همچنین اعلام کرده که تعداد اعضای این کمپانی به بیش از ۴۰۰ نفر رسیده و موفق شده تا با سه کمپانی بزرگ در این رابطه همکاری کند. HTT با مشارکت و همکاری این سه کمپانی، رویایی سفر با سرعت مافوق صوت را درون لوله‌های خلا با واقعیت پیوند خواهد زد.

شرکای HTT شامل کمپانی‌های AECOM فعال در زمینه‌ی طراحی مهندسی، کمپانی فناوری Oerlikon از سوئیس که وظیفه‌ی ساخت وکیوم‌های پیشرفته‌ی مورد نیاز را بر عهده خواهد داشت و کمپانی فعال در عرصه‌ی معماری Hodgetts & Fung می‌شود که با همکاری یکدیگر هایپرلوپ را پیاده‌سازی خواهند کرد.

HyperloopInt 1

براساس اطلاعات ارائه شده توسط دیرک آلبورن، مدیرعامل HTT، این کمپانی برای مدت مدیدی است که با سه کمپانی مورد اشاره همکاری می‌کند، اما این موضوع روز پنجشنبه و در جریان نشست خبری این شرکت بصورت عمومی اعلام شده است.

ابتدای سال جاری میلادی کمپانی HTT اعلام کرد که زمینی را خریداری کرده که در آن مسیری ۸ کیلومتری از هایپرلوپ را احداث خواهد کرد. این زمین در ضلع شمالی لس آنجلس، در دره‌ای با نام Quay جا گرفته است. HTT اطلاعاتی را در خصوص اینکه فناوری هایپرلوپ چه زمانی پیاده‌سازی شده و قابل استفاده خواهد بود، منتشر نکرده بود، تا اینکه روز پنجشنبه رسما اعلام کرد که در سال ۲۰۱۸ این سیستم قادر به مسافرگیری و ارائه‌ی خدمات است.

HyperloopInt 2

 دیدگاه ایلان ماسک در مورد هایپرلوپ

در صورتی که به جستجوی ریشه‌های هایپرلوپ بگردیم، نام ایلان ماسک و اسپیس‌ایکس را خواهیم دید. ماسک در سال ۲۰۱۴ ایده‌ی سیستم ارتباطی هایپرلوپ را از طریق انتشار یک مقاله ارائه کرد.

ایده‌ی ماسک در مورد هایپرلوپ استفاده از سیستم لوله‌کشی شده‌ای است که درونشان شرایط خلا ایجاد شده و کپسول‌هایی که مسافران درون آن‌ها قرار گرفته‌اند می‌توانند با سرعت میانگین ۹۶۲ کیلومتر در ساعت حرکت کنند. برای مثال در مورد مسیر احتمالی بین لس آنجلس تا سان فرانسیسکو، گمانه‌ها حکایت از طی این مسیر در بازه‌ی ۳۵ دقیقه دارند. یعنی مسافران مسیر ۵۷۰ کیلومتری بین این دو شهر را با سرعت میانگین ۹۶۲ کیلومتر در ساعت طی خواهند کرد، البته بیشترین سرعت ممکن در این مسیر۱٫۲۲۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.

هدف از پیاده‌سازی چنین سیستم ارتباطی، کاهش بیش از پیش زمان مورد نیاز برای سفر بین شهرها است. در مقایسه با سیستم‌های ریلی نیز، استفاده از هایپرلوپ بسیار مقرون به صرفه‌تر به نظر می‌رسد. ناوگان ریلی و قطارها در بهترین حالت با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که هایپرلوپ فاقد آن‌ها است. برای مثال می‌توان به باد اشاره کرد که می‌توان تاثیر منفی روی سرعت قطار به دلیل ایجاد مقاوت داشته باشد.

ماسک خود به دنبال پیاده‌سازی و تجاری کردن این طرح نرفت، اما کارآفرینانی نظیر Ahlborn با توسعه‌ی ایده‌ی مطرح شده در پی آنند تا این طرح را به‌عنوان یک ایده‌ی تجاری پیاده کنند.

برنامه‌های HTT

کمپانی HTT‌ در سال ۲۰۱۳ میلادی بنا نهاده شده و تحقیقات در مورد هایپرلوپ را نیز در سال ۲۰۱۴ میلادی به پایان برد. براساس اطلاعات ارائه شده توسط Ahlborn، این کمپانی در حال آماده کردن پیش نیازهای مختلف به منظور آغاز فرآیند ساخت پروژه است. HTT در این مسیر پیمانکارانی را که مسیر‌های مورد نیاز را خواهند ساخت، انتخاب می‌‌کند.

Ahlborn‌ در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

در حال حاضر ما همه‌ی شرایط را در مورد Quay Valley‌ در نظر گرفته‌ایم، اما سعی می‌کنیم تا بصورت مداوم راه‌های جدیدی را برای کاهش هزینه‌ها و همچنین بهبود عملکرد سیستم پیدا کنیم. کاری که ما انجام می‌دهیم، در گذشته انجام نشده است و از این‌رو چالش بزرگی پیش روی ما است. در ماه‌های آینده ما سعی می‌کنیم تا شماری از دستاوردهای خود را برای پاسخ دادن به سوالات مطرح شده، ارائه کنیم.

هرچند نمونه‌ی توسعه یافته در دره‌‌ی Quay تنها ۸ کیلومتر طول داشته و در آن امکان رسیدن به سرعت ۸۰۰ کیلومتر در ساعت نیز نخواهد بود، اما با این حال این الگوی کوچک می‌تواند تجربیات فراوانی را برای ساخت مسیرهای طولانی‌تر در اختیار HTT قرار دهد.

پس از ساخت اولین هایپرلوپ در دره‌ی Quay، کمپانی HTT برای ساخت یک مسیر بزرگ‌تر و طولانی‌تر دیگر در آسیا یا آفریقا اقدام خواهد کرد. HTT دلیل توسعه‌ی مسیر هایپرلوپ در آسیا یا آفریقا را ارزان بودن زمین و همچنین کاهش هزینه‌های در فرآیند توسعه می‌داند.

توسعه دهندگان هایپرلوپ به دنبال چه هستند؟

استارت آپ دیگری با عنوان Hyperloop Technologies که در شهر لس آنجلس واقع شده در حال کار روی هایپرلوپ است. این کمپانی در خفا به کار خود ادامه می‌دهد، اما شنیده‌ها حکایت از این دارد که نمونه‌ای از این سیستم در دفتر اصلی کمپانی در حال توسعه است.

هرچند ایلان ماسک نقشی در توسعه‌ی این سیستم ندارد، اما وی سال آینده‌ی میلادی رقابتی را ترتیب خواهد داد تا طی آن بهترین پیاده‌سازی‌ها انجام شده حول فناوری هایپرلوپ انتخاب شود. برای مثال در جریان این رقابت‌ها تیم‌هایی که بتوانند بهترین کپسول‌ها را توسعه دهند، جوایزی را دریافت کرده و احتمالا جذب کمپانی‌هایی خواهند شد که در این مسیر در حال فعالیت هستند. البته احتمال تولد استارت آپ‌های جدیدی نیز متصور است که می‌تواند با ایجاد رقابت بین کمپانی‌های فعال در این حوزه، پیشرفت در زمینه‌ی هایپرلوپ را شتاب بخشیده و باعث تجاری شدن هر چه زودتر این فناوری گردد.

HyperloopInt 3

براساس اطلاعات ارائه شده تاکنون بیش از ۱۲۰۰ تیم برای شرکت در این رقابت ثبت نام کرده‌‌اند. انتظار می‌رود در آینده‌ی نزدیک، اسپیس ایکس اطلاعات بیشتری را در خصوص این رقابت‌ها منتشر کند.

نظر شما در مورد فناوری هایپرلوپ چیست؟ آیا می‌توان از این فناوری در آینده‌ی نزدیک استفاده کرد؟ شانس این فناوری در برابر قطارهای مغناطیسی Maglev که هر روز رکوردهای جدیدی را در سرعت ثبت می‌کنند، به چه اندازه است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات