دوربین‌های مجهز به هوش مصنوعی جرایم را قبل وقوع آن‌ها شناسایی می‌کند

جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
کمپانی‌های سازنده‌ی دوربین‌های مداربسته بیشتر از پیش از هوش مصنوعی برای تحت نظر گرفتن رفتارهای دزدان و مجرمان بهره می‌برند و قصد دارند تا با استفاده از این هوش مصنوعی جرم را قبل از وقوع آن پیش‌بینی کنند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

سازندگان دوربین‌های هوشمند با استفاده از هوش مصنوعی سعی در تحت‌ نظر گیری و پیش‌بینی وقوع جرم دارند. سیستم خودکار دوربین با نام AIsight یا آی‌سایت در شهر بوستون نصب شده است و فعالیت‌های غیرعادی را به مقامات مربوط گزارش می‌دهد.

آی‌سایت از روشی آماری با نام یادگیری ماشینی استفاده می‌کند و بنابر گفته‌ی شرکت سازنده، آزمایشگاه سیستم تشخیص رفتار، رفتارهای عادی یک منطقه را مشخص کرده و اگر رفتاری غیرعادی از فردی سر بزند به سرعت آن را شناسایی می‌کند. وسلی کوب، مدیر ارشد بخش علمی این کمپانی می‌گوید:

ما به دنبال رفتارهایی هستیم که می‌توانند منجر به وقوع جرم شوند. جستجو برای ورودی‌های غیرمعمول یک ساختمان، حضور در محل‌های مشکوک و رفتارهایی از این دست می‌تواند توجه دوربین‌های ما را به سمت خود جلب کند.
BBlSOy0.img

استفاده از هوش مصنوعی به نظر منطقی می‌آید چرا که این سیستم می‌تواند مواردی که از چشم انسان‌ها پنهان می‌مانند را شناسای کرده، همیشه در حال کار باشد، خسته نشود و در حین کار به خواب فرو نرود، اما مشکل اینجا است که می‌تواند حریم خصوصی افراد را نقض کرده و حقوق و آزادی شهروندان را پایمال کند، چرا که این سیستم به تمامی افراد به چشم یک مجرم نگاه می‌کند در حالی که فرد هیچ جرمی مرتکب نشده است و شاید قصد ارتکاب آن را نیز نداشته باشد.

استوارت راسل، محقق هوش مصنوعی در دانشگاه برکلی کالیفرنیا معتقد است که تحت نظر گرفته شدن توسط هوش مصنوعی می‌تواند باعث ترس عمومی شود و افراد جامعه این حس را خواهند داشت که مدام در میدان دید این دوربین‌ها قرار دارند. راسل می‌گوید:

اگر سیستم هوش مصنوعی ساخته شود که توانایی درک تمامی رفتارهای انسان را داشته باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا شما تفاوت نگاه او را نسبت به یک انسان متوجه خواهید شد؟ به نظر من اعضای جامعه از هوش مصنوعی که رفتارهای آن‌ها را مشاهده و درک می‌کنند، خواهند ترسید.

این مشکلات تنها بخشی از ایراداتی است که به سیستم‌های هوش مصنوعی وارد هستند و انسان‌ها با گذشت زمان و پررنگ‌تر شدن حضور هوش مصنوعی باید راهی برای حل این مشکلات بیابند.

نظر شما چیست؟ آیا موافق حضور بیشتر هوش مصنوعی در زندگی انسان‌ها هستید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات