همکاری گوگل و MIT برای تهیه تصاویر بدون انعکاس

چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۴
مطالعه 2 دقیقه
گروهی از محققان گوگل و مؤسسه‌ی فناوری ماساچوست (موسوم به MIT) دست به کار شده‌اند و الگوریتم ویژه‌ای را برای اصلاح تصاویر حاوی انعکاس، فنس، کثیفی، نوشته یا قطرات باران روی شیشه یافته‌اند. این الگوریتم ویژه می‌تواند انعکاس‌های ناخواسته و سایه‌هایی که روی تصاویر می‌افتد یا حتی فنس را به شیوه‌ای هوشمندانه حذف کند تا عکسی تر و تمیز داشته باشیم.
تبلیغات

تابحال شده وقتی از پشت شیشه پنجره از سوژه‌ای که در بیرون قرار دارد عکاسی می‌کنید، سایه خودتان هم در تصویر بیفتد؟! بسیاری از عکاسان شیوه‌ی رایجی برای رفع این دست سایه‌ها دارند؛ آن‌ها یا پنجره را باز کرده و عکس می‌گیرند یا اینکه پوششی تیره به تن کرده و با استفاده از لنز پولاریزه تصویر دلخواه خود را ثبت می‌کنند. اما برای کاربران عجولی مثل من که از دوربین گوشی هوشمندم استفاده می‌کنم آیا راه ساده‌تر و بهتری وجود دارد؟ بله؛ الگوریتم جدید گوگل و MIT پاسخ نیاز ما در چنین مواقعی خواهد بود.

این الگوریتم برخلاف الگوریتمی که سابقاً توسط محققان MIT تهیه شده بود، به خوبی تکمیل شده و تقریباً هر نوع مانع، سایه و انعکاسی را پوشش می‌دهد تا نتیجه کار یک تصویر خارق‌العاده و تمیز باشد. و دیگر نیازی نیست محیط داخل را تاریک کرده، لباس تیره‌ای بپوشید، لنز مخصوص پولاریزه استفاده کنید یا حتی پنجره را باز کنید. فقط کافی است عکس بگیرد، آن هم چند فریم!

طرز کار آن بدین شکل است که برای داشتن تصویری شفاف لازم است چند فریم ا زوایای نزدیک به هم تهیه شود. سپس برنامه با استفاده از این فریم ها سطوحی که دارای مانع یا سایه است را شناسایی کرده و آن را حذف می کند. بدین ترتیب می توانیم تصویری شفاف داشته باشیم.

هنوز هیچ اطلاعی از توزیع این الگوریتم در قالب برنامه یا محصولی که بتوان آن را خریداری کرد به گوش نرسیده است؛ اما استفاده از آن در آینده‌ی نزدیک در قالب برنامه‌ی عکاسی گوشی‌های هوشمند یا حتی دوربین‌های عکاسی دیجیتال دور از ذهن نیست. به زودی تصاویری که از داخل هواپیما می‌گیرید و در حساب اینستاگرام خود منتشر می‌کنید، بهتر از همیشه خواهد بود.

برای درک بهتر نحوه کار این الگوریتم، تماشای ویدئوی ذیل را به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم:

دانلود ویدیو

به نظر شما این الگوریتم چقدر در زندگی روزمره ما کاربرد دارد. اگر استفاده از چنین فناوری مستلزم پرداخت هزینه‌ای جزئی باشد، آیا حاضرید دست به جیب شوید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات