باروری ارزش نشان تجاری آی‌بی‌ام، فیس‌بوک و اپل در عین حال عقب نشینی آمازون و مایکروسافت

پنج‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مدتی است که بحث و گفتگو در محیط مجازی پیرامون ارزش اقتصادی شرکت‌های مرتبط با فناوری و به خصوص وب‌سایت‌های اینترنتی شدت گرفته است. از طرف دیگر، عرضه سهام فیس‌بوک در روز نخست و بالا و پایین رفتن ارزش آن، نظرات مثبت و منفی بورس بازان و منتقدین اقتصادی را در پی داشت. اما نام و نشان تجاری یک کمپانی تا چه اندازه می‌ارزد؟ برترین‌های این عرصه کدام شرکت‌ها هستند و وضعیت جاری آنها چگونه است؟
تبلیغات

رقابت با اپل کار شاقی است. بعد از دو سال حضور پرقدرت در بازار بورس، اپل هم‌اکنون ارزشمندترین نشان تجاری (برند) دنیا است که رقمی بالغ بر 182.9 میلیارد دلار ارزش عددی آن است. نتایج تحقیقات صورت گرفته حاکی از آن است که صنعت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات توانسته با مدد از پتانسیل‌های بالای خود، در وضعیت اقتصاد متلاطم جهانی، جایگاه خویش را بیش از پیش تثبیت نماید و حتی گوی رقابت را از بسیاری از شرکت‌های نام آشنای دنیا برباید.

بدین ترتیب شاهد هستیم که هم‌اکنون از پنج نشان برتر صدر جدول، چهار تای آن شرکت‌های فعال در حوزه فن‌آوری هستند و جالب اینکه اگر به فهرست ده نشان برتر صدر جدول نیز با دقت نظری بیافکنیم، خواهیم دید که هفت شرکت آن مربوط به صنعت فن آوری هستند. پس از اپل که در صدر جدول جاخوش کرده، شرکت‌های فن‌آوری بالای جدول عبارتند از آی بی ام، گوگل، مایکروسافت، AT & T، Verizon و China Mobile که به ترتیب دارای 115.98، 107.85، 76.65، 68.87، 49.15 و 47.04 میلیارد دلار ارزش اقتصادی می‌باشند:

topbrands1

آمار و ارقام نشان می دهد در حالی که اپل و آی بی ام به ترتیب رشد 19 و 15 درصدی را تجربه کرده‌اند، مایکروسافت و گوگل با 2 و 3 درصد رشد منفی روبرو بوده اند. از سوی دیگر، شرکت فیس بوک که سهام آن برای نخستین بار شنبه این هفته بصورت عمومی عرضه شد، با رشد چشمگیر 74 درصدی توانست خود را به بالای جدول و پشت سر آمازون برساند. برند آمازون نیز با ارزش 33.2 میلیارد دلاری در جایگاه هجدهم جدول قرار دارد.

به اعتقاد کارشناسان امر «برند، یکی از سیاست‌های تضمین برای بقای کسب و کار به حساب می‌آید. به گونه‌ای که می‌تواند آن شرکت را از موانع متعدد رهانیده و حتی عبور از پیچ و خم‌هایی چون رکود اقتصاد جهانی، عدم ثبات اقتصادی – سیاسی و حتی وقوع بلایای طبیعی را ساده‌تر نماید.»

جالب است بدانید ارزش اقتصادی یکصد نشان تجاری برتر از سال 2006 تاکنون با رشد 66 درصدی همراه بوده است.

نکته ای که حائز اهمیت است، آنکه آیا شرکت‌های ایرانی توانسته‌اند جایگاه نام و نشان تجاری خود را در سطح جهانی ارتقا دهند؟ آیا صنعت ما، فارغ از نوع فعالیتی که می‌کند اعتباری بین‌المللی را برای خود در اقتصاد جهانی دست و پا کرده یا همچنان چشم امیدمان به نفت سیاه بدبو است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات