رتینا سرآغاز یک انقلاب عظیم در نمایشگرهای آینده

چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۸
مطالعه 4 دقیقه
هر چه به نمایشگاه سرگرمی‌های الکترونیک (Electronic Entertainment Expo) یا E3 که در ماه ژوئن برگزار می‌شود نزدیک‌تر می‌شویم، احساس می‌کنیم بیشتر از قبل به عرضه محصولات مجهز به نمایشگرهای رتینا (نمایشگرهایی با رزولوشن تصویری بسیاربالا) نزدیک می‌شویم. نمایشگر Retina که در آیفون و آیپد جدید بکار گرفته شده حس بسیار خوبی را به کاربر منتقل می‌کند. هر چند که استفاده از این نمایشگرها در مک‌بوک‌های آینده تقریبا امری بدیهی به نظر می‌رسد، اما نکته هیجان‌انگیز برای بسیاری از کاربران، استفاده گسترده از این نمایشگرها در انواع وسایل الکترونیکی از جمله تبلت‌های ویندوز ۸ و نوت‌بوک‌های آینده و مهمتر از آن در وسایل سرگرمی صوتی‌تصویری خانگی است. در این مقاله قصد داریم به احتمالاتی در مورد زمان عرضه و دلیل عرضه این تکنولوژی بپردازیم.
تبلیغات

اولین سوالی که به ذهن می‌رسد آن است که اصلا چه نیازی به داشتن یک مک بوک رتینا است؟ در واقع استفاده از این نمایشگرها در خلق یک حس فوق‌العاده در تماشای ویدیو و عکس و همچنین ویرایش محتوا دخیل است. طراحان به کمک این رزولوشن بالا تصور بهتری از طرح‌های دیجیتال خود قبل از چاپ خواهند داشت و همچنین در زمان کار بر روی عکس‌ و فیلم‌های با رزولوشن پایین می‌توانند دقیق تر از قبل عمل کنند. همانند آنچه که در رتینای آیفون و آیپد نسل جدید دیده شد، انجام بازی در وسایل مجهز به این نمایشگرها به طور قابل ملاحظه ای لذت بخش‌تر از گذشته خواهد بود که البته این امر مستلزم یک اکو سیستم غنی و فعال برای پشتیبانی بازی‌ها از این رزولوشن بالا خواهد بود. در کل این نمایشگرها می‌توانند تصاویر زیباتر و چشم نوازتر و حتی دقیق‌تری را برای مخاطبان خود و بنا بر نیازهای روزانه یا حرفه‌ای آنها به ارمغان آورند.

مقاله‌های مرتبط:

    یک سوال اساسی دیگری نیز مطرح است و آن اینکه اگر سازندگان کنسول‌های بازی تصمیم به تولید کنسول‌هایی با خروجی تصویری رزولوشن بالای 4K یا 4096 در 3072 پیکسل بگیرند، تکلیف تولیدکنندگان تلویزیون‌ها چه خواهد بود؟ همانطور که می‌دانیم دنیای تلویزیون فعلا در تب و تاب فناوری 3D به سر می‌برد و توانسته است توجه بسیاری را به سوی خود جلب کند. بی‌شک فناوری 3D جذاب و فوق‌العاده است ولی تکتولوژی 4K می‌تواند حتی از 3D هم جالب‌تر باشد. فروش تعدادی تلویزیون 3D با تکنولوژی فعلی می‌تواند خوب و قابل قبول باشد و شرکت‌های تولیدکننده را از سود کلان بهره‌مند کند اما فروش میلیون‌ها نمایشگر 4K از ضروریات خواهد بود و نمی‌توان با فروش تعداد محدودی جواب هزینه تولید آن را داد. با همه اینها نمایشگرهای 4K به طور قابل توجهی گرانتر از نمایشگرهای 3D هستند و همچنین به اندازه 3D شناخته شده و رایج نیستند. علاوه بر همه اینها تکنولوژی 3D در حد یک به روز رسانی برای تلویزیون‌های امروزی محسوب می‌شود، حال آنکه تولید نمایشگرهای 4K به یک توسعه اساسی سخت‌افزاری و یک سرمایه‌گذاری بزرگ نیاز دارد در نتیجه نمی‌توان به این زودی‌ها منتظر عرضه نمایشگرهای 4K با قیمت مناسب و ارزان بود.

    گسترش بازار فروش نمایشگرهای رزولوشن بالا مشروط به چند عامل است:

    اول اینکه تولیدکنندگان نیاز به تجهیز خط تولید خود به ابزارهای جدیدی برای تولید این نمایشگرها دارند که البته برای آنان کار چندان سختی به نظر نمی‌رسد، اما نگرانی آنان از این است که هنوز رزولوشن 1080p و دیگر رزولوشن‌های تصویری محبوب و به شدت رایج می‌باشند و به این سرعت نمی‌توان آنها را از خط تولید خارج کرد.

    دوما، اقتصاد جهانی و وضعیت نابسامان مالی کشورها باید بتواند اجازه این چنین انقلاب بزرگی را در تغییر تفکیک‌پذیری تصاویر از1080p به 4K بدهد. شاید بازی خورهای حرفه‌ای از این جهش استقبال کنند و به سرعت به سمت آن متمایل شوند ولی این وضعیت بی‌شک برای کاربران عادی به این صورت نخواهد بود. هرچند که مک‌بوک‌های رتینا می‌تواند دروازه این توسعه به شمار روند، اما راضی کردن گروه عظیمی از کاربران تلویزیون‌ها برای خرید تلویزیونهای جدید با رزولوشن بالا و سرمایه‌گذاری در این امر فعلا کار دشواری به نظر می‌رسد، تازه آنکه زمان زیادی از توسعه فناوری 3D و استفاده از Blu-Ray نگذشته است.

    در این بین جدا از تکنولوژی نمایشگرهای با رزولوشن بالا، مواردی از تولیدکنندگان مطرحی نظیر HP، Samsung و Dell مبنی بر تولید لپ‌تاپ‌هایی با نمایشگرهای "High-Rez" یا حتی گوشی‌هایی با نمایشگرهای "SuperPlasmaWonderDisplay" به گوش می‌رسد که هدف آنها بالا بردن کیفیت تصویر است و آنچنان بر روی تعداد پیکسل‌ها تمرکز ندارد.

    ما هم‌اکنون در مقطع زمانی قبل از تکنولوژی 4K هستیم ولی می‌توانیم به جرأت بگوییم که این فناوری در سال‌های نه چندان دور در آینده در دسترس خواهد بود و بی‌شک تولیدکنندگان کنسول‌های بازی و کامپیوترهای مخصوص بازی اولین سازندگانی هستند که به سراغ این فناوری خواهند رفت و آن را به دنیای صوت و تصویر وارد خواهند کرد. علاوه بر بازی خورها ، عامه مردم نیز کم کم به این فناوری روی خوش نشان خواهند داد و به نظر من می‌توانیم در نمایشگاه CES 2015 و در بازارهای جهانی در سال 2016 منتظر ورود این نمایشگرها با قیمت مناسب باشیم. تا عرضه این فناوری، تاریخ مصرف PS3 و Xbox 360 نیز به پایان خود نزدیک خواهد شد و جهان پذیرای انقلاب بزرگی در عرصه نمایشگرها و تصاویر با کیفیت خواهد بود.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات