گزارش درآمد انویدیا در سه‌ ماه اول سال مالی 2013: درآمد کل 924 میلیون دلار، سود خالص 60 میلیون دلار

پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۳
مطالعه 5 دقیقه
در حالی که این روزها همه شرکت‌ها نگاهی به دخل و خرج خود می‌اندازند تا برآیندی از وضعیت مالی خود داشته باشند، NVIDIA گزارش درآمد خود در سه ماه اول سال مالی 2013 (یعنی از فوریه تا آوریل 2012) را منتشر کرده است. در ادامه به بررسی این گزارش که بیانگر افت سود این شرکت تولیدکننده تراشه دارد، می‌پردازیم.
تبلیغات

پیش از اینکه ادامه مقاله را مطالعه کنید، باید بدانید که منظور از سه ماهه اول سال مالی 2013 همان فوریه، مارچ و آوریل 2012 است.

در ربع اول سال مالی 2013، کمپانی انویدیا 924 میلیون دلار درآمد داشته که از این مقدار، 60 میلیون دلار سود خالص بوده است. این ارقام در مقایسه با درآمد 962 میلیون دلاری و سود خالص 135 میلیون دلاری در ربع اول سال مالی 2012، نشان دهنده کاهش درآمد کل NVIDIA در یک سال گذشته و البته افت سود خالص این کمپانی بزرگ است.

nvidia-fy2013-financial-2

اصلی ترین عامل این افت درآمد، بخش GPU‌های این کمپانی (GeForce) می‌باشد که درآمد این بخش با افت 58 میلیون دلاری مواجه شده است. از سوی دیگر گروه تحقیقات حرفه‌ای (Tesla/Quadro) و تولیدات مصرفی (Tegra) نسبت به سال گذشته اندکی پیشرفت داشته‌اند.

nvidia-revenue-devisional-1

دلیل افت درآمد و سود نسبت به ربع اول سال مالی 2012 چیست؟

بزرگترین تغییری که در NVIDIA رخ داده، آن است که در بخش GPU، محصولات سری جدید بیش از 15 ماه نسبت به سری قبلی وارد بازار شدند. مثلا وقتی GTX 580 در نوامبر 2010 عرضه شد، ارائه GTX 680 تا مارس 2012 به طول انجامید. در نتیجه در حالی که در ربع اول سال مالی 2012، کمپانی NVIDIA در بحبوحه فروش کارت‌های گرافیک سری GTX 500 بود، در ارائه سری GTX 600 کمی دیرتر اقدام نمود.

NVIDIA ، پردازنده‌های گرافیکی خود را در دوره‌های یک ساله وارد بازار می‌کند؛ به غیر از دوران تعطیلات آخر سال، پر فروش‌ترین زمان برای محصولات این کمپانی مربوط به ماه‌هایی است که محصولات مهم و جدیدش را ارائه می‌کنند.

ضعیف‌ترین آمار فروش نیز مربوط به زمانی است که مشتریان می‌دانند به زودی قرار است نسل جدید کارت‌های گرافیک از سوی این کمپانی عرضه گردد و طبیعتا ترجیح می‌دهند اندکی صبر کنند تا محصول جدید را خریداری نمایند. همچنین NVIDIA بنا به دلایلی مشابه، تا حد زیادی نیز به سیاست‌های Intel و AMD وابسته است.

ارائه پردازنده‌های Ivy Bridge در برآیند فروش محصولات انویدیا تاثیر مثبتی گذاشته است، اما به خاطر همین Ivy Bridge همه شرکت‌های فعال در صنعت PC، فروش کمتری را در بخش ابتدایی سال، قبل از عرضه نسل جدید پردازنده های اینتل داشتند.

تا این لحظه، بزرگ‌ترین مشکلی که همچون ابر سیاهی بر تجارت پردازنده های گرافیکی انویدیا سایه افکنده، مساله زمان عرضه محصول به بازار است.

همان طور که پس از عرضه GTX 680 و GTX 690 شاهد بوده‌ایم، همکاران و همراهان انویدیا نتوانستند آخرین نسل کارت‌های گرافیک‌شان را به دلیل کمبود GPU، در انبار ذخیره کنند. البته این وضعیت بالاخره با ورود GTX 670 که چند روز پیش راهی بازار شد، در هم شکست. در نشست مربوط به درآمد این کمپانی، انودیا سرمایه گذاران خود را از ارائه محصول 28 نانومتری مطلع کرد و اعلام کرد با وجود آنکه موقعیت این کمپانی در حال رشد است، اما هنوز فاصله زیادی با شرایط ایده آل دارد.

هم اکنون مساله اصلی برای انویدیا، ظرفیت کل این شرکت است. آنها ترجیح می‌دهند تا رک باشند و اعلام نموده‌اند که به تخصیص بودجه بیشتر در بخش تولید ویفرهای 28 نانومتر نیاز دارند.

انویدیا متوجه شده که با وضعیت موجود تا پایان سال، مجبور است با محدودیت منابع در سطح تولید ویفر دست و پنجه نرم‌ کند و قصد دارد با افزایش ظرفیت، به آرامی با این محدودیت مقابله نماید. با این حال به نظر می‌رسد حداقل طی سه ماه پیش‌رو این کمپانی قادر به برآورده کردن تقاضای بازار نخواهد بود و سعی خواهد کرد تمام آن چیزی را که می‌تواند در بازار به فروش برساند را عرضه کند. این موضوع همچنین بیانگر آن است که مشکل کمبود GTX 680 و GTX 690 همچنان برای سه ماه دیگر برقرار خواهد بود.

بنابراین، افت درآمد انویدیا که عمدتا مربوط به بخش GPU است، متاثر از همین کمبود است. به طور خاص، دسکتاپ‌های قدرتمند و مبتنی بر تکنولوژی روز بزرگترین مصرف کننده محصولات انویدیا بودند.

آیا انویدیا می‌تواند مجددا به سود مورد نظر خود برسد؟

به رغم افت کلی در فروش دسکتاپ‌، هنوز هم فروش GPU برای کامپیوتر‌های خانگی بخش عمده‌ای از درآمد بخش پردازنده‌های گرافیکی NVIDIA را تشکیل می دهد، که کمبود GPU های 28 نانومتری در این جا تاثیر زیادی را بر جای می گذارد. انویدیا از ظرفیت محدود خود، ابتدا در GPU‌های نوت بوک‌ و دسکتاپ‌های برتر خود استفاده می‌کند و حتی معتقد است اگر تعداد بیشتری GPU عرضه می‌کرد، می‌توانست حجم بسیار بالاتری را در بازار جهان به فروش برسانند. پردازنده‌های گرافیکی Kepler نسبت به سری قدیمی‌تر Fermi با محدودیت‌های کمتری مواجه هستند، بنابراین بهترین کاری که NVIDIA می‌تواند انجام دهد آن است که هر چه زودتر تا آن جا که ممکن است به سری Kepler متمایل شود و سری قدیمی‌تر را فراموش کند. طبق برآورد این کمپانی با این پیشرفت در آینده نزدیک، طی سه ماهه پیش رو 30 درصد از GPU‌های تولیدی از نوع 28 نانومتری خواهند بود.

اما در مورد سایر بخش‌های تجاری انویدیا باید بگوییم که گروه Tegra فراتر از انتظارها عمل کرده و نقش عمده‌ای از  رشد درآمد بخش تولیدات مصرفی را به خود اختصاص داده است. باوجود آنکه اولین محصولات Tegra 3 عملا در پایان سال گذشته به بازار عرضه شد، اما هنوز این کمپانی در ابتدای فروش Tegra 3 است، چرا که اولین سری از گوشی‌های همراه مبتنی بر Tegra 3 تازه وارد بازار شده‌اند. بنابراین انویدیا امیدوار است که بتواند سهم بازار پردازنده‌های موبایل را در سال جاری افزایش دهد.

حال که صحبت از سهم در بازار شد، بد نیست بدانید که امروز حدود نیمی از SoC های Tegra 3 در تبلت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. وقتی گوشی‌های هوشمند بیشتری مبتنی بر این تراشه ارائه گردند (و البته وقتی Windows RT ارائه شود)، این نسبت کمی تغییر خواهد کرد. اما این آمار تا کنون نشان می‌دهد که NVIDIA در همین مدت کوتاه چقدر در بازار تبلت جذاب بوده است و بر خلاف بخش تولید GPU، این کمپانی در این بازار مشکل منابع و ظرفیت ندارد. از آنجا که Tegra هنوز با فرایند 40 نانومتری TSMC تولید می گردد، منابع فراوانند و در نتیجه میزان تولید بالا است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات