انویدیا از چیپست جدیدش در خودروهای خودران استفاده می‌کند

جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت انویدیا از چیپ‌ست جدید خود با کاربرد در حوزه‌ی اتومبیل‌های خودران و قابلیت پردازش ۳۲۰ تریلیون عملیات محاسباتی در یک ثانیه رونمایی کرد.
تبلیغات

کمپانی انویدیا که بیشتر در حوزه‌ی تولید کارت‌های گرافیک شهرت دارد، اخیرا چیپ‌ست قدرتمندی را برای هدایت اتومبیل‌های خودران توسعه داده است. این کمپانی اعلام کرده که بیش از ۲۵ کمپانی در حال تولید اتومبیل‌های خودران، کامیون‌های بزرگ و ربوتاکسی هستند که جزو مشتری‌های این چیپ‌ست به شمار می‌روند. به گفته‌ی انویدیا مقرر شده تا دو کمپانی بزرگ Deutsche Post DHL و ZF از سال ۲۰۱۹ کامیون‌های باربری خودران را با استفاده از چیپ‌ست جدید این کمپانی توسعه دهند.

چیپ جدید انویدیا نسل سوم از چیپ‌ست‌های Drive PX برای کاربرد در حوزه‌ی اتومبیل‌های خوردان به شمار می‌رود و با اسم‌رمز «پگاسوس» معرفی شده است. سایز چیپ جدید، اندازه‌ی پلاک خودرو است و از کلاس‌های پیشرفته دیتاسنتر استفاده می‌کند. این چیپ قابلیت پردازش ۳۲۰ تریلیون عملیات محاسباتی در یک ثانیه را دارد که توان پردازشی ۱۳ برابر نسل دوم چیپ PX را دارد. به گفته‌ی متخصصان این پیشرفت شروعی برای توسعه‌ی اتومبیل‌های خودران آینده است.

چیپ جدید انویدیا

با معرفی این چیپ‌ست، شرکت انویدیا یک گام جلوتر از رقبا است؛ اما هنوز می‌توان از دیگر کمپانی‌های رقیب همانند اینتل، NXP و Bosch انتظار توسعه‌ی چنین چیپ‌ستی را داشت. در حال حاضر بخش Mobileye شرکت اینتل که در حوزه‌ی توسعه‌ی پلتفرم‌های مخصوص اتومبیل‌های خودران فعالیت دارد، همکاری‌هایی را با کمپانی‌های BMW و Delphi به منظور توسعه‌ی پلتفرم خود تا سال ۲۰۲۱ دارد. با توافقات انجام یافته قرار است کوالکام شرکت NXP را تصاحب کند تا بتوانند به بزرگ‌ترین تامین‌کننده‌ی قطعات الکترونیکی اتومبیل‌های خودران تبدیل شوند. علاوه بر این، شرکت Bosch که در حال حاضر بهترین تامین‌کننده قطعات برای اتومبیل‌های خودران است، با کمپانی Daimler همکاری‌هایی را دارد.

دنی شاپیرو، مدیر ارشد بخش رانندگی خودکار انویدیا، در نشستی گفت که ۲۵ مشتری این چیپ‌ست آن را در ربوتاکسی‌ها استفاده می‌کنند که در مسیرهای تعیین شده فعالیت خواهند کرد. به زودی یکی از کمپانی‌های شناخته شده در حوزه‌ی تولید اتومبیل، خودروهای خود را که از پگاسوس استفاده می‌کنند معرفی خواهد کرد.

سری چیپ‌ست‌های پگاسوس اواسط سال ۲۰۱۸ ارائه خواهد شد تا تولیدکننده‌های اتومبیل‌ها بتوانند از آن به منظور توسعه‌ی وسایل نقلیه و تست الگوریتم نرم افزارهای لازم برای کنترل اتومبیل‌های خودران کمک بگیرند. بر اساس گزارش انویدیا، سیستم اتومبیل خودران سطح ۵ قادر است تا اتومبیل را بدون دخالت راننده هدایت کند. در حالی که هنوز اتومبیل خودران سطح ۳ کنترل کامل خودرو را در دست نمی‌گیرد و در مواقع ضرروی و مشکل نیاز به راننده دارد، البته قرار است سیستم خودران سطح ۴، کنترل کامل خودرو را داشته باشد.

سه کمپانی انویدیا، ZF و Deutsche Post در نشستی در مونیخ، نمونه‌ی اولیه‌ای از یک کامیون StreetScooter را که دارای چیپ‌ست پگاسوس است رونمایی کردند. علاوه بر این نمونه‌ی اولیه کامیون مذکور از شش دوربین، یک سیستم رادار و لیدار یا دوربین سه بعدی لیزری بهره‌مند شده است. به گفته‌ی شاپیرو، کاربرد اولیه‌ی این کامیون در جاده‌‌ها مشخص شده و محوطه‌های محدود حمل بار خواهد بود. اگرچه این کامیون‌ها جایگزین راننده‌ها نخواهند بود اما سفری موثر و امن را فراهم می‌کنند.

نسل فعلی چیپ‌ست Drive PX2 انویدیا دارای ۲۲۵ مشتری فعال در حوزه‌ی اتومبیل، کامیون، تامین کننده‌های تایر خودروها، کمپانی‌های نقشه‌برداری اچ‌دی، استارت‌آپ‌ها و موسسه‌های تحقیقاتی هستند. این مشتری‌ها به محض آپگرید به چیپ پگاسوس از نرم افزار کلاس PX2 بهره‌مند خواهند شد. احتمالا مشتری‌های دیگر این چیپ کمپانی‌های معروفی همانند تسلا، فولکس‌واگن، آئودی، تویوتا و گیلی خواهند بود.

بر اساس گفته‌های لوکا دو آمبروگی، یکی از تحلیلگران ارشد حوزه‌ی اتومبیل‌های خودران، چیپ جدید انویدیا اولین پلتفرمی است که با توان پردازشی بالا قابلیتی را برای تولید‌کنندگان اتومبیل‌های خودران فراهم می‌کنند تا توسعه‌ی اتومبیل‌های خودران پیشرفته با قابلیت آپگرید نرم‌افزار را شروع کنند. اگرچه این چیپ‌ست‌ها در حوزه‌ی روبوتاکسی‌ که در مسیرهای معین فعالیت می‌کند کاربرد بیشتری دارند، اما به کمک آن می‌توان نمونه‌های اولیه‌ی اتومبیل‌های خودران پیشرفته را توسعه داد. آمبروگی اشاره کرد که تا سال ۲۰۲۵ اتومبیل‌های خودران مجهز به این چیپ به منظور استفاده‌ی شخصی وارد بازار نخواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات