سخت‌افزار مهم‌تر است یا نرم‌افزار؟

سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
این یک سئوال قدیمی است که ممکن است هنوز جواب قطعی برای آن پیدا نکرده باشید. ولی در این مقاله قصد داریم به بررسی چند نمونه در این مورد پرداخته و نهایتا با توجه به موفقیت و پرطرفدار بودن محصولات مختلف، نتیجه‌گیری کنیم که سخت افزار بهتر است یا نرم‌افزار. شما نیز در این نظرسنجی و نتیجه‌گیری، ما را همراهی کنید.
تبلیغات

سخت‌افزار در واقع همین ابزار‌های الکترونیکی هستند که با آنها تماس فیزیکی دارید. علاوه‌بر این کلیه قطعات مجزایی که باعث می‌شوند، وسیله الکترونیکی شما کار کند نیز جزو خانواده سخت‌افزار محسوب می‌شوند. بدون سخت‌افزار نمی توانید به نرم‌افزار دسترسی داشته باشید. هرچه سخت‌افزار قدرتمندتری داشته باشید، تجربه جذاب‌تری از کار با سیستم خواهید داشت.

درکنار این سخت‌افزار، نرم‌افزار قرار دارد. نرم‌افزار جسم یا قطعه نیست که بتوان آن را لمس کرد. اما همان چیزی است که کاربر بیشتر از همه‌ با آن در ارتباط است. این نرم‌افزار است که باعث ‌می‌شود مک یا پی‌سی شما کار کند. این نرم‌افزار است که به شما اجازه ارسال ایمیل و نوشتن اطلاعات را می دهد. به طور کل این نرم‌افزار است که به شما کمک می‌کند تا از سخت‌افزار استفاده کنید.

تا اینجای کار به نظر هم سخت‌افزار و هم نرم‌افزار، هر دو مهم هستند و برای راه‌اندازی سیستم خود به هر دو نیاز دارید. اما ازآنجا که قصد داریم ارزیابی خود را بر اساس موفقیت و محبوبیت کالاهای پرطرفدار بنا کنیم، یکی از شرکت‌های موفق یعنی اپل را برایتان مثال می زنیم.

تقریبا همه ما قبول داریم که اپل یکی از شرکت‌های موفق در عرضه سخت‌افزار است و سود اصلی خود را از فروش آیفون، آیپد و کامپیوترهایش بدست می‌آورد. بدون وجود سخت‌افزار، اپل هیچ‌گاه اپل نمی‌شد و صد البته که بدون وجود سیستم‌عامل‌های Mac OS X و iOS نیز اپل هیچ‌گاه به این شکل محبوب نمی‌شد.

اما تصور کنید، اپل هم یکی از مشتریان ویندوز می‌بود. در این صورت، شانس موفقیت این کمپانی حتی با بهترین شکل و ظاهر لپ‌تاپ‌هایش، چقدر می‌بود. اگر اپل تصمیم می‌گرفت آیفون را با سیستم‌عامل ویندوز فون 7 یا اندروید عرضه کند، چقدر بین کاربران محبوبیت می‌داشت؟ آیا به اندازه آیفون فعلی مورد تحسین قرار می‌گرفت؟

قطعا اپل تنها شرکت موفق در زمینه نرم‌افزار نیست. یکی از دلایل اصلی که Xbox 360 توانست مشتریان زیادی جذب کند، قابلیت نمایش تصاویر با کیفیت بالا بود که این قابلیت را مدیون سخت‌افزار قدرتمند Xbox است. اما بدون وجود نرم‌افزارهای قدرتمند، Xbox Live و همچنین اپلیکیشن‌های جذاب، ایکس‌باکس 360 هیچ‌گاه اینقدر محبوب نمی‌شد.

من تصور می‌کنم نرم‌افزار کمی مهم‌‌تر از سخت‌افزار است. درواقع گاهی مهم نیست که کامپیوتر شما چقدر قدرتمند باشد، اگر نرم‌افزار نیاز شما را برآورده نکند، استفاده از قدرت زیاد کامپیوتر هم ممکن نخواهد بود.

تصور کنید یک کامپیوتر قدیمی دارید. اگر روی همین کامپیوتر نرم‌افزار جدید و کاربردی خود را نصب کنید، باز هم قابل استفاده است.

البته هنوز نمی‌توان در این زمینه برنده واقعی را مشخص کرد. چراکه هر کسی دلایل خود را برای انتخاب سخت‌افزار یا نرم‌افزار دارد. ولی آنچه از این بررسی‌ها دستگیرمان شد، این بود که با توجه به عملکرد و موفقیت شرکت‌ها، احتمالا نرم‌افزار، برنده این جنگ باشد.

نظر شما در مورد برتری سخت‌افزار و نرم‌‌افزار چیست و کدام یک را موثرتر می دانید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات