نمونه‌‌‌ی آزمایشگاهی خون مصنوعی از سال 2017 تولید خواهد شد

جمعه ۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۷
مطالعه 2 دقیقه
سرویس سلامت همگانی بریتانیا یا همان NHS با اطمینان کامل اعلام کرده که اولین سلول‌‌های خونی تولید شده در آزمایشگاه از سال 2017 میلادی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت. NHS تلاش برای تولید خون مصنوعی را پس از کاهش تعداد اهداکنندگان خون شتاب بخشیده بود.
تبلیغات

سرویس سلامت همگانی بریتانیا اعلام کرده که از سال 2017 اولین سلول‌های خونی تولید شده در محیط آزمایشگاهی، در اختیار این سازمان قرار خواهد گرفت؛ این بدین معنی است که در آینده‌ی نزدیک شاهد جریان یافتن خون‌های مصنوعی در رگ انسان‌ها خواهیم بود.

NHS شتاب برای تولید خون مصنوعی را از زمانی سرعت بخشیده که تعداد اهدا‌کنندگان خون به طور محسوسی کاهش یافته است. این سازمان باید راهکاری را به منظور ثابت نگه‌داشتن ذخیره‌ی خون خود با صرف هزینه‌ی معقولی پیدا می‌کرد. اولین تلاش‌های صورت گرفته منتج به تولید حجم کمی از خون در حدود 10 میلی‌لیتر بود که طی آن واکنش‌های جانبی تحت‌نظر گرفته شده و مقایسه‌ها با خون معمولی نیز انجام پذیرفت.

سلول‌های خونی مصنوعی با استفاده از سلول‌های بنیادی برگرفته از خون اهدا‌کننده یا سلول‌های بند ناف ایجاد شده‌اند. دانشمندان امیدوارند تا در صورت موفقت‌آمیز بودن ساخت خون با استفاده از این منابع، بتوانند در مواقع اورژانسی اقدام به تولید خون و انتقال آن به بیمار کنند.

براساس اطلاعات ارائه شده توسط محققانی که در این طرح مشاکرت دارند، هدف از تولید خون مصنوعی جایگزینی آن با خون‌های اهدا شده توسط افراد نیست؛ بلکه خون مصنوعی با هدف ارائه به بیماران با نیازهای خاص تولید می‌شود. همچنین باید به تولید خون مصنوعی در گروه‌های خونی کمیاب نیز اشاره کرد که در مواقع اورژانسی می‌تواند جان بیمار را نجات دهد.

NHS برنامه‌ی تولید خون مصنوعی را که در سال 2017 به نتیجه خواهد رسید، طی یک برنامه‌ی پنج ساله با صرف 12 میلیون یورو به انجام رسانده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات