تماشا کنید: ساخت کامپیوتری که با قطرات آب کار می کند

دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
مطالعه 2 دقیقه
کامپیوترها و قطعات مربوط به آن همواره رابطه‌ی خوبی با آب ندارند اما اخیرا دانشمندان موفق به ساخت کامپیوتر عجیبی شده‌اند که با قطرات آب کار می‌کند.
تبلیغات

احتمالا پیش از این شاهد ساخت کامپیوتر با قطعات آنالوگ بوده‌اید که روی بخش کوچکی از مدار خود اجرا می‌شد. اما ماده‌ای مانند آب که دشمن سرسخت قطعات الکترونیکی است چگونه باعث کار کردن یک کامپیوتر می‌شود؟ به تازگی یکی از محققان دانشگاه استنفورد به نام مانو پراکاش که در حوزه‌ی مکانیک سیالات فعالیت دارد کامپیوتری ساخته که با قطعات آب کار می‌کند؛ پراکاش از ۱۰ سال پیش برای ساخت چنین کامپیوتری برنامه‌ریزی کرده است. 

water-droplet-computer-2015-06-10-01 1

نکته‌ی عطف این کامپیوتر در پردازنده‌ی آن است که انرژی خود را از قطرات آب می‌گیرد. تیم دانشگاه استنفورد ابتدا مدار آن را طراحی کرده‌اند که ظاهر آن به شکل بازی پک‌من است. در این مدار پیچ و خم‌هایی وجود دارد که قطرات آب در بین‌ آن‌ها در جریان است و قطرات آب با توجه به اندازه و نحوه قرار گرفتن قطعات فلزی، در یک الگوی خاص به حرکت درمی‌آیند. در لایه‌ی زیرین مدار چنین قطعات مغناطیسی تعبیه شده که نحوه حرکات قطرات آب را کنترل می‌کند، بنابراین می‌توان از این قطعات برای مرتب کردن و چینش سایر مواد شیمیایی نیز استفاده کرد. در کل می‌توان گفت قطرات آب بر اساس الگوی تعیین شده روی مدار از نقطه‌ی آغاز، شروع به حرکت می‌کنند.

یکی از اعضای این تیم گفت:

ما نشان دادیم که با تغییر طرح‌های پردازنده، می‌توان تمامی گیت‌های منطقی مدار را در چنین دستگاه الکترونیکی به کار ببریم.

ایده‌ی ساخت چنین کامپیوتری به نظر بسیار هوشمندانه است، اما آیا واقعا پردازش کامپیوتر با آب امکان‌پذیر است؟ در حقیقت آب ماده‌ای نیست که بتواند پردازش‌های کامپیوتر را انجام دهد و در این کامپیوتر، قطعات آب تنها نقش حامل مواد شیمیایی یا موارد بیولوژیکی را دارند. خواص این مواد می‌توانند کامپیوتر را به یک سیستم دقیق تبدیل کنند که در آزمایشگاه‌های فوق سریع و سیستم‌های تولیدی کاربرد دارد. این تیم اندازه‌ی تراشه‌ی کامپیوتر جدید را در حد یک تمبر پستی کاهش داده‌اند و بعدها می‌توانند با افزایش قطعات آب، تغییری را در اندازه‌ی آن ایجاد کنند. تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد در حال طراحی کیتی هستند که برای عموم مردم و حتی آزمایشگاه‌ها در دسترس خواهد بود.

در ادامه ویدئوی مربوط به این کامپیوتر را مشاهده می‌کنید:

لینک دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات