برنامه‌نویسان ایرانی در جایگاه اول میزان رضایت شغلی

یک‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
براساس همه پرسی استک‌اورفلو، برنامه‌نویس‌های ایرانی از نظر رضایت شغلی در بالاترین سطح قرار دارند.
تبلیغات

استک‌اورفلو یکی از مطرح‌ترین وب‌سایت‌های پرسش و پاسخ به شمار می‌رود که بر مسائل تخصصی برنامه‌نویسی متمرکز است. این وب‌سایت به اتکای جامعه کاربری متخصص خود که اغلب برنامه‌نویسانی از سراسر جهان هستند اقدام به اجرای یک همه‌پرسی جامع کرده که برخی نتایج آن بسیار جالب هستند؛ نتایجی نظیر رتبه اول ایران از نظر رضایت شغلی!

stackoverflow هر ساله با برگزاری یک همه‌پرسی از کاربران خود تلاش می‌کند جنبه‌های جالبی از شناخت را به زبان آمار ارائه کند. در آخرین همه‌پرسی صورت گرفته، به مدت 2 هفته یک پرسش‌نامه‌ی 45 سوالی به اعضای این سایت ارائه شد. جامعه آماری این پرسش‌نامه، بالغ بر 26 هزار نفر بوده است که موجب می‌شود با بزرگ‌ترین همه‌پرسی از جامعه‌ی برنامه‌نویسان مواجه باشیم.

در بخشی از این آمارگیری، مبحث رضایت شغلی و به مفهوم بهتر، سطح علاقه و رضایت‌مندی از شغل برنامه‌نویسی مورد بررسی قرار گرفته است. در این بخش از شرکت‌کنندگان خواسته شده در خصوص سطح رضایت‌شان از شغل خود، به ارائه‌ی امتیاز بپردازند. در نهایت بر اساس روش‌های آماری، نتایج بدست آمده بصورت متوسط تعدیل شده و وزن‌دهی شده‌اند.

بر اساس نتایج حاصل، 76 درصد از برنامه‌نویسان از شغل خود اظهار رضایت کرده‌اند، در حالی که 36 درصد کاملا عاشق کار خود هستند. در مجموع، توسعه‌دهندگان بیش از بسیاری کارکنان از کار خود رضایت دارند. اما جالب است بدانید که توسعه‌دهندگان ایرانی بیشترین نرخ رضایت را از شغل خود ابراز کرده‌اند. پس از ایران که در صدر قرار گرفته، کشورهای هلند، نروژ، دانمارک و سوئیس در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند.

اگرچه وضعیت توسعه‌ی نرم‌افزار در ایران آنچنان که در بسیاری کشورها شاهدش هستیم رونق نداشته و محصولات قابل رقابت اندکی از بازار ایران به دنیا ارائه می‌شود، اما به نظر می‌رسد برنامه‌نویسان ما علاقه‌ی خاصی به شغل خود دارند. با وجود نبود قوانین کپی‌رایت نرم‌افزاری بین‌الملل که موجب ضعف ایران در این بازار جهانی شده، روند رو به رشدی را شاهد هستیم که به نظر می‌رسد حداقل بر اساس این آمار، انگیزه‌ی بزرگی پشت آن نهفته است.

برای مشاهده‌ی آمار جامع stackoverflow در سایر بخش‌ها به این صفحه مراجعه کنید. دیدگاه شما در این خصوص چیست؟ تحلیل و نظر خود را از نتایج حاصل از این نظرسنجی با ما و سایر خوانندگان زومیت به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات